37. LIVE VIDEÓ: A pedagógia mérések alkalmazási és kivitelezési lehetőségei
2018-11-07
38. LIVE VIDEÓ: Milyen is az az online tér? Mit nyomkodnak és mire használják?
2018-11-23

Quizlet alkalmazás használata az oktatásban

Szerző: Balassa Emese

Balassa Emese spanyoltanár, a moravicai nyári táborok animátora, oktatója. Az elmúlt években kezdett el foglalkozni IKT-s alkalmazásokkal azért, hogy színesebbé, élményszerűbbé tegye az oktatást. Ebben a témakörben  szeptember 6-án volt a LIVE videó vendége, ahol az egyszerű számítógépes alkalmazások tanórai használatáról beszélt. 

Az alábbi videóban lépésről lépésre mutatja be  a Quizlet alkalmazás használatát, előnyeit , hátrányait. Megosztja a használat során szerzett saját tapasztalatait. A videó alatt található egy leírás, szintén a Quizlertől (kiegészítve a videót) és a regisztrációtól indulva végig vezet egy szókártya csomag létrahozásán és annak használatán.

A Quizlet alkalmazás használata az oktatásban

(www.quizlet.com )

Elérhető:

a.)   Latin-Amerika ország-város: https://quizlet.com/_530ouf

b.)  Latinoamericanismos https://quizlet.com/_52ltuo

A Qiuzlet egy alkalmazás, amely lehetővé teszi a számodra, hogy elkészítsd saját szókártya csomagjaidat (amely az oldalon angolul a „study set” nevet viseli) és egy link segítségével megoszthasd ezeket a tartalmakat a diákjaiddal. Ahogyan a legtöbb oktatási céllal készített applikáció, úgy a Quizlet is tantárgytól független, szinte bármilyen párosítandó szópárokat elkészíthetünk benne, legyen az egy történelmi esemény és az évszám, kémiai vegyjel, szó és definíció vagy egy idegen szó és a magyar megfelelője. Ebben az írásban hozott példáim főleg a nyelvoktatásra fognak fókuszálni.

Egy új nyelv elsajátítása során a hagyományos, nyomtatott szókártyák használata mindig jó ötlet, segítségedre lehet tanári munkád során abba, hogy az órát érdekesebbé, színesebbé tedd. Fontos eszközei  ezek a szókártyák egy szó jelentésének a memorizálásában, ráadásul a diák a tanár nélkül is használhatja őket.  Annak ellenére, hogy ismerjük a hagyományos szókártyák számos előnyét, ismerjük azok hátrányait is: amennyiben egy nagyobb osztályközösséggel dolgozunk és nem tanulócsoporttal, költséges lehet egy tematikához kapcsolódó, végtelen számú kárya elkészítése, esetleg hozzá tartozó színes lapok nyomtatása.

A Quizlet alkalmazás nem helyettesíti a hagyományos, megfogható szókártyákat, viszont egy interaktív megoldást kínál arra az esetre, ahol a nyomtatott változatok nem a

legmegfelelőbb választás. Ha tanárként study set-et készítesz, benne a szókártyákkal, azt minden diák az otthonából, telefonjáról elérheti és használni tudja. Azon túl, hogy a hogy a szókártyák a vizualitásra alapozva segítenek a szavak memorizálásában a Quizlet platform sok más alternatív lehetőséget kínál a szavak gyakorlására, mint például a gyakorlótesztek vagy párosítós játékos feladatok.

Példaként ebben az írásban két Quizlet szókártya csomag található, amelyek egyikében latinamerikanizmusokat érhetsz el és érhetnek el a diákok. Olyan spanyolországi és latin-amerikai szópárokat gyakorolhatnak interaktív feladatokon keresztül, amelyekre  a két földrésznek különböző használt szavai vannak. Európában a standard spanyol nyelvet oktatjuk, a diákok tehát a Spanyolországban beszélt spanyol nyelvvel találkoznak óráról órára, azonban a kulturális és nyelvhasználati tudásukat bővíthetjük a latinamerikanizmusok megismertetésével.

Miután hozzáadod a kívánt szópárokat, újból a  ,,create” feliratra kattintva a platform elkészíti a számodra a gyakorlásra szolgáló feladatokat.

 

A következőkben tekintsük egy kicsit a felkínált lehetőségeket:

a.)   Flashcards: szókártyákat készíthetsz, amelyek lapjai kattintásra ,,megfordíthatóak”, de akár egyszerre is megnézhetőek. A program fel is olvassa a tanuló számára az adótt szót, ezzel tovább segítve a memorizálást.   

b.)   Learn: A platform egy tesztsort kreál, amellyel a diák gyakorolhatja a tanulni kívánt tartalmat. A játékot folytatva a hibás tartalmakból az alkalmazás egy újabb fordulót kreál, mindezt azért, hogy a diák a tévesen megadott válaszokat is jó helyen jelölje meg. Verbálisan is a tanuló segítségére lehet az alkalmazás, ugyanis ezt a funkciót bekapcsolva a hallott szöveg hallgatás után is rögzül a tanulóban.

c.)   Write: A szópárok egyik tagját látja a diák a képernyőn, a feladata a hozzá tartozó szó leírása

d.)   Spell: A program hallás utáni választokat vár a játékostól. Az adott szót a diák meghallgatja, majd helyesen kell azt leírnia.

e.)   Test: A tanuló egy dolgozatot írhat, saját magának beállítva a feltételeket, így gyakorlva a szókártyacsomag tartalmát, készülve az esetleges valódi szódolgozatra

f.)    Match: A  feladat a szókártyacsomagban szereplő szópárok párosítása, amelyek idejét a program méri, valamint összeméri az azonos feladaton dolgozó tanulók teljesítményét (abban az esetben, ha van Quizlet felhasználófiókjuk), majd a végén egy bajnokot hirdet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a ,,study set” által kínált gyakorlási lehetőségek közül ez a diákok által a legkedveltebb feladattípus. Motiválja őket egymás időbeni legyőzése, a feladat játékossága.

g.)   Gravity: A föld iránya felé hulló aszteroidákban 1-1 szó helyezkedik el, amelynek a párját kell begépelni még mielőtt az adott aszteroida a képernyő aljára érne.

h.)   Live: A többitől eltérően, órai használatra alkalmas. A diákok csoportokba rendeződve a telefonjaikon versenyeznek egymással, a cél szintén az adott szavak begyakorlása, ismétlése.

A ,,Match” párkeresős feladat kinézete számítógépről

 

 

A ,,Match” párkeresős feladat kinézete telefonról

Egyéb módszertani felhasználás: Személyes tapasztalatom, hogy a Quizlet a kulturális tematikától elrugaszkodva kiválóan alkalmazható a diákokkal szódolgozat előtti gyakorlásra. Örömmel gyakorolják a telefonjaikon az iskolán kívüli szabadidejükben játékos formában a tanult szavakat. Mindennek a legnagyobb eredménye pedig, ha pár hónap elteltével már a maguk számára is gyártanak szókártyacsomagokat. Mindezzel pedig hozzásegítjük őket  a tanulás elsajátításához, amely  Európa Tanács által meghatározott kulcsompetenciák egyike.

A szókártyacsomag elkészítése után az oldal generál egy megosztható linket, amelyet a diákjaidnak elküldhetsz. A ,,share” szimbólumra () kattintva ezt a linket bármikor újra lekérheted, majd elküldheted a diákoknak e-mailben vagy amennyiben van közös csoportod bármelyik platformon (közösségi oldal vagy digitális osztályterem), akkor megoszthatod velük ezeken a felületeken.

Vélemény, hozzászólás?