A gyakorlat neve, címe: Az órát a tavaszi szünet utáni visszatérésre terveztem irodalom órára. A neve lehetne az, hogy Újrakezdés örömmel.
A gyakorlat pedagógiai célja: A gyakorlat célja, hogy a másfél hétnyi iskolától és egymástól távol töltött idő után a gyerekek újra rátaláljanak a közös játék, a közös tanulás izgalmára, jókedvűen tudjanak együtt lenni a tanórán úgy, hogy közben tanulnak is.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: A csoportalakítást az úgynevezett Szócsoportosítás játékkal fogom megoldani. Az irodalom órán már tanult ismeretek lesznek kártyákra írva 3 különböző témában. Ezeket a kártyákat elrejtem a teremben, a gyerekek megkeresik, majd kitalálják, hogy kik kerüljenek egy csoportba. (Pl. Petőfi életrajzából állítások- aki ezt találta, egy csoportba kerül)
A gyakorlat felvezetése: A tavaszi szünet (húsvéti szünet ) miatt rég találkoztak, újra korán keltek, álmosak, egy energetizáló játékkal kezdeném, a Tojás-csirke játékkal. Ezután jönne a csoportalakítás. Ha megvannak a csoportok, akkor a következő kerettörténetet mondanám el nekik: Képzeljétek el, hogy a Húsvéti Nyuszi megharagudott Petőfire, hogy az nem róla írt, hanem az anyja tyúkjáról, ezért egy gonosz tervet talált ki. A terve, hogy 2025-re mindenki elfelejtse valahogy Petőfi Sándort, és az ő szebbnél szebb verseit. A Ti segítségetekre van szükség, hogy meghiúsítsuk ezt a gonosz tervet. A bölcs bagolytól tudom, hogy 5 percre megnyílik egy mágneses erőtér, és ha ez idő alatt megjegyzitek a Petőfivel kapcsolatos dolgokat, akkor azok már nem tűnnek el soha, és Petőfi velünk marad.
A gyakorlat fő szabályai:Az energetizáló (Tojás-csirke) játékban a kő-papír-olló játék szabályait használjuk. A csoportalakító játékban mindenki keresi az elrejtett kártyákat, mindenki csak egyet, és lehet segíteni egymásnak, ha valaki egyet sem talált még. A kollektív memória játékban 5 percig nézhetik a plakáton lévő információkat, ha letelt az idő félrevonulnak megbeszélik, majd reprodukálják.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A gyakorlat végén elmondják a csapattagok, amit megtanultak együtt, a többi csoport meghallgatja egymást. Kivetítőn ellenőrizhetően ott van minden. A végén zárásként Közös asszociáció játék. Párokban, gondolj egy szóra a mai óránkkal kapcsolatban, egyszerre kimondani, közös szóig. Lehet zárásként a Ragályos nevetés nevű játék is. (Fő a vidámság, mosoly!)
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kartonból kivágott kártyák, rajtuk szöveg. (Ahány gyeremek jár az osztályba, annyi.) Plakát a kollektív memória játékhoz (Csoportonként 1)
Technikai igény: Számítógép, projektor
Az előkészítés feladatai: A kártyákat elkészíteni (ahány gyermek jár az osztályba, annyit), plakátok elkészítése (csoportonként 1), ppt elkészítése a memorizálandó anyag ellenőrzéséhez.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Kellő hely biztosítása a Tojás-csirke játékhoz, valamint a Közös asszociáció és a Ragályos nevetés játékhoz.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Ez én vagyok, Mápó zoknija, Új perspektíva, Tűz, víz, levegő, Psszt!
A gyakorlatot lejegyezte: Zabolainé Horváth Erika Erzsébet