Erika Erdélyi-Hessz: Bolondos tojásrakó madarak
2021-11-11
Bernhardt Péterné: Ludak vonulása
2021-11-14

A gyakorlat neve, címe:  Az osztály titka

A gyakorlat pedagógiai célja: Együttműködés, türelem,érvelés fejlesztése. Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozom, akinek problémát okoz az egymásra figyelés, feladatmegosztás.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Ráhangolódás : „Pletyka” Körben állunk, a mellettem álló diák fülébe súgok egy 5-6 szóból álló mondatot, majd ő ezt a társa fülébe súgja ,addig ismétlődik ez, még vissza nem jut hozzám a mondat, elmondom mit súgtak nekem, és az eredeti mondatot is. Megbeszéljük a kettő közti különbséget. Azt miből adódhat ez.

Ki tette tönkre az osztály logóját?

Az iskolában kiállítást rendeznek, melyre előzetesen el kell készíteni minden osztálynak a saját logóját. A harmadik osztály megcsinálta ezt. Ám tízórai szünetben az osztály egyik tanulója ráborította a kakaót a kész alkotásra. Az osztály egy emberként állt mellé, hogy megvédje attól,hogy kiderüljön az igazság és büntetést kapjon. Ezért azt eszelték ki, hogy újra elkészítik a logót.A pedagógusok gyanút fognak, feladat meggyőzni őket arról, hogy ez az eredeti alkotás. A résztvevők kártyákat húznak, aki a tanár, és igazgató feliratot húzta kimegy a teremből. A többiek bent maradnak, elkészítik a logót.

A gyakorlat fő szabályai:A logó készítésben mindenki részt kell vegyen (kivitelezés: rajz, színezés, vágás, ragasztás) A játék, akkor ér végét, ha sikerül meggyőzni a pedagógusokat. Mindenkinél egy eszköz lehet, amivel alkothat, kölcsön adhatja, engedély nélkül egymástól elvenni nem lehet. ( kihúzással dől el kinél mi) Alkotás közben az érveket is meg kell beszélniük. A pedagógusoknak(amíg a termen kívül vannak), pedig azt, mivel, hogyan akarják bebizonyítani, hogy nekik van igazuk.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mennyire okozott nehézséget a feladatmegosztás, a tárgyak kölcsönadása, elkérése? Mit éreztek a pedagógusok akkor, mikor meg akarták őket győzni? Mit éreztek a diákok, akkor, mikor nem akartak nekik hinni? Mit éreztek,akkor mikor közösen, összefogva sikerült meggyőzniük a tanárokat?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az osztályban lévő diákok három kártyát húznak, egyiken „bűnös”, a másik kettőn, támogató, ellenző felírat található. A támogatóknak meg kell győzniük az ellenzőket, hogy ne mondják el a pedagógusoknak mi történt, hanem inkább készítsek el újra a logót.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Nagy lap, filctoll, festék, ecset, ragasztó, olló, ceruza

Az előkészítés feladatai: Cédulákat megírni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér biztosítása , székek elpakolása, padokat középen összetolni, hogy körbe tudják állni, ezáltal , az alkotásában mindenki részt tudjon venni.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Szemlélő szerepet tölt be, odafigyel, hogy megtörténjen a feladatmegosztás, ténylegesen részt vegyen benne mindenki, ha szükséges közbe avatkozik, hogy ne fajuljon el a vita.

A gyakorlatot lejegyezte: Vrazala Viktória

Vélemény, hozzászólás?