A gyakorlat neve, címe: Számlabda-paccs
A gyakorlat pedagógiai célja: Tantárgyi felhasználás. Tananyag ismétlése, gyakorlása játékos formában. Közös tapasztalatok szerzése, együttműködés fejlesztése. Tolerancia.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: A gyerekek ismerik egymást. Mivel a gyerekek többségének a futball a hobbija, ezért e téma köré terveztem a foglalkozásomat. A gyerekek különböző színű focilabdákat (papírból készült) húznak. Az azonos színű labdát húzók megkeresik egymást, illetve a közös asztalukat, ahol szintén elhelyeztem egy labdát. Miután mindenki megtalálta a csoportját,egy közös tevékenységgel ráhangolom őket a gyakorlatra. Minden csoport közösen kirak egy puzzle-t. Természetesen a manapság sikeres és kedvenc focicsapatok címereit rakhatják ki. Így a csapatuk nevét is megkapják.
A gyakorlat felvezetése: Kerettörténetem a következő: most behunyjuk a szemünket és ellátogatunk egy olyan helyre, ahol több focicsapat is megmérkőzik egymással. A csoportalakítás után már mindenki tudja, hogy most melyik focicsapatot fogja képviselni. De képzeljétek, hogy ez a mérkőzés egy kicsit más lesz. Itt nem labdát kell rúgni, hanem csak labdát kell szerezni. Nagyon fontos, hogy mennyire tudnak együttműködni a csapat tagjai.Természetesen itt is szükség lesz egy csapatkapitányra. A csapatkapitányt közösen választjátok. Mivel ezek a mérkőzések Számországban zajlanak, ezért gondolom, hogy nem árulok el titkot azzal, hogy fejben kell számolni.1000-es számkörben szóbeli műveleteket kell végezni. A táblán láthatod az eredményeket. A csapattagoknak a hozzájuk illő műveleteket kell mondani. Nem kiabálunk bele egymás szavába. Jelentkezünk. Figyelni fogom, hogy ki tette fel először a kezét, ő mondhatja a műveletet. Lehet rabolni. A csapatkapitányok kimennek a táblához, ők fognak paccsolni a jó megoldásra. Amelyik csapat csapatkapitánya helyesen választott eredményt, az a csapat szerzett egy gólt. De ez sem hagyományos berúgott gól. Hanem a nagy asztalon kosárban vannak focilabda formájú Goól! feliratú kártyák, ezekért a szintén közösen kijelölt labdaszedők jöhetnek ki. Odaviszik a csapathoz. Megy tovább a játék. Ez egy mérkőzés, ahol természetesen vannak győztesek. Az a csapat győz, amelyik a legtöbb labdát szerezte.
A gyakorlat fő szabályai:Mindenkinek labdát kell húzni! Meg kell keresni a csapattársait! Elfoglalni a helyét a megfelelő asztalnál! Közösen ki kell rakni egy puzzle-t! Nem lehet egymással labdákat cserélgetni! Csapatkapitányt és labdaszedőt kell kijelölni a csapatoknak! Közösen, jól megfontoltan kell megbeszélniük! A csapatkapitányoknak ki kell menni a táblához! A paccsolás(megoldás találat) közben nem szabad lökdösni egymást! Bármelyik csapat tagja mondhatja a műveletet, a jelentkezés sorrendjében. 15 feladvány lesz. A labdaszedők csak akkor állnak fel és mennek a labdás kártyáért, amikor a saját csapatának találata van! A négy csapat közül az nyer, akinek több Goól! kártyát sikerült összegyűjtenie.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A gyakorlat végén a terem egy erre kijelölt helyén törökülésben leülnek a gyerekek. Az Érintsd meg a vállát! című játékot fogjuk játszani. Kérdéseim: -Válassz valakit, akitől tanultál valamit! -Válassz valakit, aki segített neked! -Válassz valakit, akivel jó volt együtt dolgozni! -Válassz valakit, aki szerinted a legjobb csapatkapitány volt! -Válassz valakit, akinek jól megy a szóbeli szorzás! -Válassz valakit, akinek szívesen segítenél a gyakorlásban! -Válassz valakit, aki a legaktívabb volt! -Válassz valakit, akivel legközelebb is szívesen lennél egy csapatban!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthető a gyakorlat, ha több műveletet kell megoldaniuk a gyerekeknek. A műveletek vannak a táblán és nem az eredmények. A csoportalakítás puzzle darabok kiosztásával történik. Meg kell keresniük, hogy melyik puzzle-hoz tartoznak. Majd ezután kirakni a közös képet.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: focilabda formájú számkártyák, focilabda kártyák 4-féle színben, futballcsapatok címereit ábrázoló puzzle, borítékok, góól felirattal jutalomkártyák kosárban,
Technikai igény: Tanulói asztalok, székek, tábla, kosár, mágnesek
Az előkészítés feladatai: Nekem, mint gyakorlatvezetőnek ki kell vágnom a 4 db puzzle-t.Majd elhelyeznem borítékokban. 15 db számkártya, valamint focilabdakártyák elkészítése. Teremrendezés. Tanulói asztalok, székek megfelelő elhelyezése 4 csoportnak 5 székkel. Lezáráshoz hely biztosítás a terem megfelelő részében (körben üléshez).
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A mozgáshoz az elegendő tér biztosítása tanulói asztalok megfelelő távolságban való elhelyezésével.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Ismerjem a célcsoportom labdarúgásban való érdeklődési körét.Kedvenc futballcsapatok kiválasztása szükséges a megfelelő ráhangoláshoz. Az ellenőrzésre kiemelt figyelmet kell fordítanom.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Zsipp-zsupp, Psszt!, Labdacsenő, Torony, Pingvintánc
Egyéb/megjegyzés: A célcsoportomnak nagyon tetszett ennek a foglalkozásnak a ráhangoló csoportalakítós része. Kérésükre ezt a foglalkozást nyelvtani gyakorláshoz is megismételtük. Bár ekkor egy apró váratlan helyzet adódott. Egyre hangosodott a csoport, ekkor a Psszt! játékot közbeiktattam labdával. Pár perc után folytathattuk a megkezdett foglalkozást.
A gyakorlatot lejegyezte: Turiné Czirfusz Andrea