A gyakorlat neve, címe: Mesekavics – írjunk közösen egy történetet. csapat építés, gátlás szorongás feloldása. Fejleszti a beszédkésséget, fantáziát.
A gyakorlat pedagógiai célja: Ennek a játéknak a pedagógiai célja, gyermekek fantáziájának kibontakozási lehetőség megteremtése. Növeli a képzeleterőt, kommunikáció képességet, emlékezést. memória fejlesztő, szókincs bővítésre is kiválóan alkalmas. Mese, monda, rege mélyebb megismerése, olvasásra való inspirálás.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: A gyerekek jól ismerik egymást, egy osztályba járnak. Ebben a foglalkozásban, mindenki aktívan részt vesz. A pedagógus is tevékeny résztvevője a játéknak. A mesélő kavics játéknak a lényege a következő. Körben leülnek a gyerekek a földre egy kényelmes párnára. Fontos, hogy kört alkossanak. Megteremtjük a bizalmi kört, hiszen ebben a játékban fontos az összedolgozás. Beszélgető körrel indul a foglalkozás, ami irányítottan a mese világba röpíti őket. Kérdésekre válaszolva belemélyednek a mese világába. Például, kinek ki a kedvenc mese szereplője, vagy éppen ki ellenszenves neki. Itt bármilyen történetből meríthet, akár rajzfilm szereplő is lehet, régi, vagy új karakter, feltehetünk bármilyen kérdést nekik, miért szeretik a meséket, vagy éppen miért nem foglalkoztatja őket, kinek bújnának a bőrébe és miért. Amikor már oldott a légkör a kör közepére elhelyezhetőek a mese kavicsok, fontos, hogy rajzzal lefelé. A kavicsokra egyenként figurák, tárgyak, élethelyzetek, stb vannak felfestve. A gyerekek körben haladnak az első játékos kiválaszt egy követ, felfordítja mintájára, és elindítja a mesét. A következő társa ismét felvesz egy kavicsot és a választott motívummal folytatja a mesét. A felfordított kavicsokat a kör közepébe sorrendben helyezik el. Így megy körbe körbe a mese megírása. Fontos, hogy mindig vissza kell mondani a mesét az elejéről. A pedagógus, ha úgy látja jónak, közbe avatkozhat, rávezetheti a gyermeket gondolataira, ha elakadás tapasztalható, így gördülékenyen haladhat a játék. Amire az összes mese kavics sorakozik mintával felfelé, a mese teljesen összeállt. Lényeges az is, hogy úgy irányítsuk a játékot, hogy a mesének legyen bevezetése, történése, és befejezése. A végén közösen elmondják még egyszer a mesét. A foglalkozásnak akkor van vége, ha átbeszélik a történetet, egyéni véleményeket formálnak a történésről.
A gyakorlat fő szabályai:Fő szabályai a játéknak. Folyamatos körben kell haladni. Bekiabálás esetén a felfordított követ, vissza kell helyezni a kupacba, és újra összekeverni azokat. A bekiabáló kimarad egy körből.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A játék után, még közösen marad a csapat, kavicsokat közelebbről megnézhetik, és átbeszélik pedagógus közreműködésével a teljes foglalkozást. Ki, hogyan írta volna a történet egyes momentumait, hogyan zárta volna le másként a mesét. Mi volt a mese lényege, pozitív-negatív szereplők megbeszélése. Ki az aki újra játszaná ezt a foglalkozást? Kinek miért tetszett ez a játék, mi az amit hiányolt, vagy éppen elhagyott volna ebből a játékból.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mesekavics játékának továbbfejlesztését, úgy is lefolytathatjuk, amennyiben folyékonyan írni tudnak a gyerekek, hogy egy papíron leírva írják a történetet és a végén olvassák fel, így elég vicces mesék alakulhatnak a végére.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: mesekavics, ülőpárna
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Amire oda kell figyelni biztonsági szempontból, minimális, talán nincs is. Amit megemlítenék, hogy kellő biztonsággal fogják a kavicsokat, és ne adjunk teret annak a lehetőségnek, hogy egymást véletlen megdobhassák vele.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Folyamatosan fenttartani az érdeklődést, szükség esetén azokat a gyerekeket, aki félénkebbek, zárkózottabbak megfelelően motiválni, bíztatni, dicsérni. Úgy alakítani a foglalkozást, hogy mindenki sikerélménnyel távozhasson. konfliktus helyzet kialakulásának elrendezése, megoldása.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Láthatatlan törzsfőnök, Titkos kapu, Plüss, mint beszélgető, Telefonos játék, a család mániája
Egyéb/megjegyzés: Úgy gondolom, hogy az élménypedagógiára sokkal nagyobb hangsúlyt kéne fektetni a köznevelésben. Szinte minden élethelyzetre találni, megfelelő játékot, amivel a gyermekeknek az adott témában, helyzetben segítségükre lehet. Ez a lehetőség segítséget nyújt, ahhoz hogy az elvárásokkal teli élethelyzeteket, könnyebben tudják feldolgozni, adott esetben akár a konkrét nehézségben is támogatást tud adni egy jól megválasztott csoportos játék.
A gyakorlatot lejegyezte: Szilágyiné Váczi Éva