A gyakorlat neve, címe: Az elveszett kincses térkép
A gyakorlat pedagógiai célja: – Együttműködés fejlesztése – Finommotorika és nagymozgások fejlesztése – Kreativitás és problémamegoldás támogatása – Empátia és közös élményszerzés elősegítése
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Véletlenszerű csoportbontás játékosan: A gyerekek a foglalkozás elején húznak egy-egy kis képes kártyát. ( pl: bagoly, manó, pillangó ,tündér) Az azonos képet húzók kerülnek egy csoportba. Ez játékos és izgalmas módja annak, hogy kialakuljanak a csapatok és keveredjenek a baráti körök is.
A gyakorlat felvezetése: Pillangó királyság rejtélye Egyszer volt, hol nem volt egy varázslatos királyság : a Pillangó királyság, ahol minden évben megtartották a Tavasz Ünnepét. A királyság legnagyobb kincse egy csodálatos térkép volt, ami a Boldogság Forrásához vezetett. Egy napon azonban a térkép eltűnt! A király segítséget kért a bátor felfedezőktől-tőletek. Csak együttműködéssel, ügyességgel és okossággal találhatjátok meg újra a térképet.
A gyakorlat fő szabályai:Csapatban dolgozunk Együtt megyünk végig az állomásokon Minden állomáson egy feladat vár Segítünk egymásnak Ha minden darab megvan összeillesztjük a térképet Fontos: nem verseny, hanem közös kaland
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mi volt a kedvenc részed a kalandban? Mi volt a legnehezebb? Hogyan oldottátok meg? Volt olyan, hogy segítettél valakinek, vagy valaki segített neked? Ha újra játszanánk mit csinálnál másképp? Hogy érezted magad a csapatodban?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Új kerettörténet, de ugyanaz a játékszerkezet Interaktív játékelemek: A gyerekek nem csak kapják a térképdarabokat, hanem ők is alkotják Mozgásosabb, kalandosabb pálya Kooperációs nehezítések Digitális, vagy hangalapú elemek Kreatív kincsvadászat folytatás
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Térképdarabok ( papíron elrejtve) Színes sálak, karikák, mászókák, párnák ( akadálypályához) Képek, mesekártyák Kincses doboz ( Jutalomnak, pl: matricák vagy gyümölcsök)
Technikai igény: Hanszóró, vagy kis zenelejátszó ( bemelegítő zenéhez, varázshangokhoz)
Az előkészítés feladatai: Az állomások és az akadálypálya felállítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Helyszíni biztonság -előzetes bejárás -jól látható állomások -szabad mozgástér
Felszerelés és eszközök ellenőrzése -stabilitás -sarkok, élek lekerekítése -tisztaság és higiénia
Felügyelet Gyermekek tájékoztatása -játék előtt rövid, érthető biztonsági szabályokmegbeszélése
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A kerettörténet megteremtése A csoportdinamika tudatos kezelése Az állomások működésének koordinálása Folyamatos értékelés Érzelmi biztonság fenntartása Lezárás, reflexió vezetése
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Név-labda ( ismerkedés, ráhangolódás), Mocorgó állatok ( energetizáló, mozgásos), Tükörjáték (bizalom, koncentráció), Ki vagyok én? ( ismerkedés, szókincs), Szivárványkapu ( bizalom, ráhangolódás, lecsendesedés)
A gyakorlatot lejegyezte: Szelindiné Nagy Mónika