A gyakorlat neve, címe: Tudáskosárlabda
A gyakorlat pedagógiai célja: Ráhangoló, bemelegítő, tantárgyi felhasználáshoz
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Minden játékos gondol egy állatra. Az állatok neveinek ABC rendjében sorba állnak. Minden páratlan játékos A csoport, minden páros játékos B csoport.
A gyakorlat felvezetése: Nyelvórán gyakran használom a játékot ismétlésre, de ráhangolódásra is, pl. most a tanév kezdetén. Legutóbb a rendhagyó angol igék múlt idejével játszottam a játékot, de bármilyen témában lehet (egy témakör, tanulási egység idegen szavai pl. testrészek, vagy szorzótábla gyakorlására, fejszámolás gyakorlására, történelmi évszámok stb). Szükség van egy kosárlabda gyűrűre, mi egy tiszta műanyag szemetesvödröt használtunk), illetve egy műanyag labdára, annak hiányában egy nagy papírgalacsinra. Kiindulásképp felállítjuk a kosárlabdapályát. Érdemes a vödröt sarokba, vagy fal elé állítani, ide könnyebb zsákolni, illetve ha túldobnak, visszapattan a labda. Jelöljük ki, hogy a dobónak hol kell állnia a dobás elvégzéséhez.
A gyakorlat fő szabályai:A játékosok az említett módon két csapatra oszolnak. A teremben két sorban sorba állnak, egymás mögé. A csapatoknak felváltva teszek fel egy-egy kérdést pl. break ige múlt ideje. Az egyik csapat első játékosa választ ad. Ha helyes a válasza, a csapatnak szerzett egy pontot. Helyes válasz esetén dobhat kosárra. Ha sikeres volt a dobása, a csapat még egy pontot kap. A játékos ezután a saját sora végére áll. Következik a másik csapat első játékosa stb. A játékot addig játsszuk, amíg ki nem fogyunk a játékra szánt időből, vagy a kérdéseinkből.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Értékelem a válaszaikat, megbeszéljük, hogy a játék melyik variációja legyen legközelebb
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kérdés szokott lenni, hogy engedjük-e csapattársunkat, vagy az ellenfelet rabolni. Ha igen, hány pontot érjen a rablás. A játék másik variációja lehet, ha a csapatok sor elején álló játékosai egymásnak tesznek fel egy-egy kérdést, majd helyes válasz esetén zsákolhatnak.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: vödör vagy doboz, labda, vagy papírgalacsin
Az előkészítés feladatai: Felállítjuk a kosárlabdapályát. Érdemes a vödröt sarokba, vagy fal elé állítani, ide könnyebb zsákolni, illetve ha túldobnak, visszapattan a labda. Jelöljük ki, hogy a dobónak hol kell állnia a dobás elvégzéséhez.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A vödröt olyan helyre állítsuk, ahol a labda pontatlan dobásával nem tesznek kárt a berendezésben (pl. vázát, ablakot nem törnek el vele)
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra, hogy a játékosok mind sorra kerüljenek, a kevésbé lelkesek szeretnek megbújni a csapattársaik mögött.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Tudáskör, Sorban állás, Kard és pajzs, Gondolatmásoló, Érmefoci
A gyakorlatot lejegyezte: Sütő Györgyi