A gyakorlat neve, címe: Levélkavalkád- energetizáló játék
A gyakorlat pedagógiai célja: A közös játék örömének megéreztetése. Egymás elfogadása, együttműködés segítése a párban történő feladat közben. A vicces feladatvégzésnél a humor megéreztetése a csoporttal. Ügyesség, szem-kéz-láb koordináció fejlesztése.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Kedves gyerekek! Mivel beköszöntött az ősz, úgy gondoltam utazzunk el egy őszi varázslatos erdőbe, tartsatok velem, hisz szükségem lesz rátok egy mókás játékhoz. Nézzétek, mennyi színes falevél hullott már le a fákról, színkavalkád, csodás látvány, lehetne ezekkel a levelekkel játszani, vagy fel díszíthetnénk vele a csoportszobánkat. Mindenki fogjon meg néhány levelet, gyűjtsünk minél többet, látjátok van itt sárga, zöld, barna, piros, (közben gyakoroljuk a színeket is), mennyi gyönyörű falevél hever a földön ebben a mesebeli erdőben. Nézzétek, az erdő manói már erre jártak, itt vannak a nyomaik, gyorsan ragasszuk le falevelekkel, hogy az erdő gonosz lakója észre ne vegye, hogy itt jártak ezek a kedves manók. (a gyermekek a csoportszoba másik felébe hozzák a faleveleket és a manók nyomaira, ami egy ragasztó pötty-ragasztják rá a színes leveleket, könnyű dolguk van, csak rá kell nyomni a ragasztóra, ez azért fontos, hogy játék közben ne csússzanak el a levelek, a baleset elkerülése elsődleges, sok falevelet ragasztunk le, minden színből van annyi levél, ahány gyermek játszik a játékban). Nézzétek, találtam a fa tövében (egy őszi dekorációs fa tábla van elhelyezve a falon) egy levelet, felolvasom nektek: Kedves gyerekek, ha már ellátogattatok ebbe a varázslatos erdőbe és ennyi színes falevelet gyűjtöttetek, maradjatok itt egy kis időre játszani, nagyon boldogok lennének az erdő lakói, a kedves manók. Játék után, nektek adjuk ajándékba az erdőben gyűjtött faleveleket. Egy kérésünk lenne, ha vidám zenét kapcsolnátok játék közben hálásak lennének az erdő manói, mivel a gonosz erdőlakó nem szereti a muzsikát, így nem veheti vissza a színes faleveleket.Hát ha ilyen kedvesek az erdő lakói, maradjunk itt játszani egy kicsit, utána elvihetjük a leveleket az óvodánk díszítéséhez. Kezdődjék a móka.
A gyakorlat fő szabályai:Kapcsolok nektek zenét, ameddig szól a zene táncolhattok, futhattok a falevelek körül.(a faleveleket szétszórt alakzatban helyeztük el, egymástól megfelelő távolságra ragasztottuk le, hogy ha rá állnak a gyermekek, ne ütközzenek össze) Én a falevelek mellett, ezen a gombán fogok állni. Amikor a zene elhallgat, nézzetek rám, és máris mondom mi lesz a feladat. Mozgás közben vigyázzatok, össze ne ütközzetek a társatokkal! pl.: Érintsd meg az orroddal a piros falevelet. Állj rá egy lábbal egy zöld színű levélre. Ülj le arra a levélre, ami neked tetszik és a szemben ülővel mutatkozzatok be egymásnak. Állj rá egy barna színű falevélre, és fogd meg a melletted álló kezét-guggoljatok le egyszerre a pároddal, majd együtt álljatok fel. Állj egy sárga levélre és èrintsd meg a melletted álló orràt.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Hogyan éreztétek magatokat a játék során? Éreztétek-e, hogy milyen jó érzés együtt játszani? Jó érzés volt játék közben megfogni a párod kezét? Viccesnek tartottad mikor meg èrintetted a tàrsad orràt? Miért volt jó a pároddal együttműködni? Hogyan éreztétek magatokat, mikor sikerült együtt megoldani a társaddal a feladatot?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A színes falevelekből nyakláncot készítünk. A színes levél nyakláncokat úgy osztom szét, hogy mindenkinek legyen párja a színek között. Egy adott jelre, ami lehet csörgő, vagy két dió összekopogtatása , mindenkinek meg kell keresni az ugyan olyan falevél társát, akár különböző formájú őszi levelekkel is lehet párokat alkotni, nem csak a színekkel. Ha meg találta a társát, közös feladatokat végeznek el. pl.: Érintsétek össze a tenyereteket. Ugorjatok páros lábon hármat. Mutatkozzatok be egymásnak. A játék úgy is játszható, hogy mindig más gyermek áll a gombára, ő adja az instrukciókat társainak, ha elhallgat a zene.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Színes falevelek, CD a zenéhez, papírból kivágott gomba, amin én állok.
Technikai igény: CD lejátszó
Az előkészítés feladatai: A csoportszobánk nagy, tágas, ennek ellenére elpakolunk a gyermekek bevonásával, a balesetek elkerülése érdekében. A gyermekek a székeket, játékokat teszik a helyére, ami nem nehéz.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A faleveleket, amiket le lamináltam, hogy ne szakadjon el, leragasztjuk, hogy ne csússzanak el a gyermekek lába alatt. Mindent, ami balesetet okozhat, elpakolunk a csoportszobában. Csoportszobánk egy tornaszobából átalakított helyiség, ami nagy teret biztosít a játékhoz.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Azért ragasztottuk le a kivágott, laminált faleveleket, hogy ne csússzon a gyermekek lába alatt. Figyelek arra, mindenki talál-e párt magának, ha szükséges, beállok játszani. Figyelembe veszem a gyermekek lelki állapotát, kinek, milyen a hangulata. Ha váratlan helyzet adódik pl. valakinek meg fájdul a lába, oda állhat mellém a gombára és segíthet nekem.
Egyéb/megjegyzés: A játék végén elmondtunk, eljátszottunk egy őszi verset: Sim, sum fúj a szél, ez a kis fa jaj de fél, minden ága megremeg, a levele lepereg. Ej-haj, semmi baj, újra zöldüll majd a gally. Ezt követően leültünk egy nagy körbe, készítettem a gyermekeknek különböző hangulatokat ábrázoló kártyákat (szomorú, vidám,sírós). Mindenki feltehette egy mágnes táblára azt az arcot, ahogyan ő érezte magát a játék ideje alatt, aki szerette volna, elmondhatta, mi tetszett neki a legjobban, vagy mi nem. A játék végén megdícsértem a részt vevőket,figyeltem arra, hogy kiemeljem az erősségeket Pl.: nagyon ügyesen guggoltatok le a pároddal. Ezt követően csoportunk szeretet bábjával szeretüzenetet küldtem a gyermekeknek, ez egy simítás az arcukra, ami máskor is megjelenik a nap folyamán, végül meg köszöntem, hogy velem játszottak. Az összegyűjtött falevelekkel csoportszobánk díszítésében segíthetett, akinek volt kedve. Aki szeretett volna, falevelet színezhetett a rajzasztalnál. A játékot megelőző napon az óvodánkhoz közeli parkba sétáltunk el, ahol meg csodáltuk a természet változását, fényképeket készítettünk, fogó játékot játszottunk az ősz témakörben. Gyűjtöttünk tobozt, gesztenyét, amit rajz tevékenység keretén belül díszítettünk, barkácsoltunk belőle, ezt követően mindenki választhatott a csoportból egy valakit, akinek oda ajándékozta az őszi kincsét, ajándékozás közben a bemutatkozást, illetve egymás óvodai jelét is gyakoroltuk. A jobb adni, mint kapni érzést hangsúlyozva ajándékoztunk. A játék ideje alatt jelen volt a dícséret, biztatás, ami motiválta a csoportot.
A gyakorlatot lejegyezte: Sebők Anita