A gyakorlat neve, címe: Szivárvány varázs
A gyakorlat pedagógiai célja: Együttműködés, kommunikáció. Társas kapcsolatok erősítése, türelem, színek gyakorlása, azonosítása, memória, koncentrációs képesség fejlesztése.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
A gyakorlat felvezetése: Motiváció: A gyerekek körben ülve helyezkednek el a szőnyegen.Kosárral a kezemben, feléjük megyek és elkezdem énekelni Gryllus Vilmos Zápor című dalát: Csepp, csepp csepereg. Villan, csattan, megered Záporfüggöny, zuhatag, fut a felhő, süt a nap. Jött, ment, jót esett, fűnek-fának jólesett A gyerekek már jól ismerik ezt a dalt, bekapcsolódnak az éneklésbe. Miután elénekeltük, elmondok nekik egy történetet a szivárványról: Egyszer volt, hol nem volt, csodálatos szivárvány született egy zápor után. Kiváncsi volt mindenre és mindig az égen szeretett volna maradni. Még akkor is így tett, amikor a Nap figyelmeztette: vigyázzon, mert lassan közeledik az este, ő lebukik a felhők mögé. A szivárvány darabokra tört és leesett a Földre. Képzeljétek, én pont arra jártam, megtaláltam és elhoztam ide Nektek. Ekkor véletlenül kiborítom a kosaram tartalmát – a sokszínű színes lapocskákat – a szőnyegre.
A gyakorlat fő szabályai:A szőnyegre került lapocskákat mindenki segít összeszedni, amit talál, az övé lehet: Keressetek még olyan színű szivárványdarabokat, mint amilyen színű a kezetekben van! Majd készítsük el közösen a szivárványt itt, a Földön. A gyakorlat lezárása: A gyerekekkel közösen megalkotjuk a szivárványokat, megdicsérem őket, hogy milyen ügyesek voltak, hamar megtalálták a szivárvány szineit. Az asztaloknál előkészített, papírból kivágott felhőkre pedig ráragaszthatják a lapocskákat,, így egyénileg is megalkothatják a saját szivárványukat.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: 1. Meg tudják-e nevezni a színeket? 2. Tudják -e azonosítani a többi megtalált lap színét a kezükben levővel? 3. Lesz- vita a színek miatt? 4. Vajon ki, kit választ majd, kivel működik együtt?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Csoportbontással, párok vagy mikrocsoportok létrehozásával versenyjátékként is játszható. Az a győztes pár vagy csapat, aki elsőként készíti el a szivárványt. 2. Továbbfejlesztés lehet az is, ha körülnéznek a csoportszobában és amilyen színű a lapocskájuk, azzal megegyező színű dolgokat keresnek még, amiket meg is neveznek.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Kosár, sokszínű, színes lapocskák, cd lejátszó, ragasztók, papírból kivágott felhők.
Technikai igény: Cd lejátszó.
Az előkészítés feladatai: 1. A foglalkozásra készülve, már az előző napokban kivágtam a színes lapokat és a foglalkozás napján bekészítettem a kosárba. 2. A papír felhőket is előzőleg készítettem el nekik és elhelyeztem a kézműves szekrényen. 3.A szőnyegen megfelelő hely biztosítása. 4. Asztalokon az eszközök előkészítése/ papírfelhők, ragasztók/
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: 1.Felhívom a gyerekek figyelmét az esetleges balesetveszélyre: összeütközés, összefejelés keresés közben. 2. Nem szabad egymás kezéből kirángatni a lapokat. 3.Legyenek egymással türelmesek
A gyakorlatvezető speciális feladatai: – példamutatással, együttműködési képességük fejlesztése – szociális érzelmük fejlesztése a mesén keresztül – a mese előadása megfelelő hangsúlyozással – játék közben folyamatos megerősítés, biztatás
Egyéb/megjegyzés: – A szivárvány színei, a csoportban, a gyermekek által látható helyen van. – A játék után, az asztali kézműveskedésnél, a dajka néni segít az eszközök kihelyezésében. – A színes lapocskák, a gyermekek létszámához igazodnak. / többet készítek mindenből, mivel előfordulnak váratlan helyzetek, eltérhet a gyerekek létszáma a tervezett napon/. – Alkotás közben aláfestő zenét hallgathatnak: Alma együttes : Szivárvány c. dala
A gyakorlatot lejegyezte: Petus Teodóra