A gyakorlat neve, címe: Tárgyak – tárgyiasított varázslat.
A gyakorlat pedagógiai célja: – Kreativitás, és szabad asszociáció fejlesztése. – Egyéni fantáziavilág értékelése. – Csoportfejlesztés. – Adni -kapni, az ajándékozás etikai szabályai.
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Csoportbontáshoz más esetben is használt kártyák: laminált kártyalapok különféle figurákkal. Azok kerülnek egy csoportba, akik azonos figurájú kártyát húznak.
A gyakorlat felvezetése: A tervezett óra az Etika tantágy tanmenet által előírt témája. A tankönyv „Környezetedben lévő tárgyak” c. tananyaga találóskérdések felolvasásával kezdi a tananyagot.
Az általam megtaltrott tanóra felvezetése: Előzetesen eldugtam a tanteremben szinte állandóan jelen lévő tágyak egyikét másikát (cserepes virágok, szivacs).
A megszokott tanórai indító rituálék után, megkérdeztem, hogy ki vagy mi hiányzik a teremből, mert nekem komoly hiányérzetem van. Szabad sétálgatás, néhány perces körbenézés után kiderül, hogy mik nincsennek meg, és hogy eltűnésük miért kelt hiányérzetet. (fontos tanításhoz szükséges eszköz, dekoráció, megszokott vizuális kelléke az otthonos környezetnek.)
Új játék bevezetése: – Találtam viszont egy félbeszakadt gumilabdát, ami nem is olyan régen ment tönkre, és az mondtátok, hogy ez már semmire se használható, ki kell dobni. Most viszont ajánlok egy érdekes játékot, hogy a hiányzó tárgyakat a fantáziátokat felhasználva pótóljuk. 1. Azt mondom, hogy ez a tárgy a kezemben egy kis fantáziával lehetne virágcserép, amibe növényt ültethetnénk. Körbeadom a szakadt labdát mindig a jobb oldalamon ülő társamnak. Ő is mond egy ötletet, hogy mi lehetne ez a körbeadott tárgy, majd így körbe adogatjuk egymásnak a szakadt labdánkat! (pl.: kikelt kiscsirke tojása, gyümölcsöstál, begöngyölve lehetne óriás croisant….)
2. feladat: A labda a kör közepén: képzeld el , hogy ez egy különlegesen becsomagolt ajándék. Az általam választott gyerek némán odalép a „labdához képzeletben kibontja, és hangosan megnevezi, hogy mit talált a csomagolásban. Eztán visszalép a saját helyére.
3. feladat 4 db. 6 fős csapatok kialakításával. A játékot kezdő csapat kiválasztja azt az egyetlen tagját, aki átsétál a másik csapathoz, pontosabban annak egy tagjához átadva neki a -labdamaradványt – elmondva hogy ez a valami miért hasznos és jó ajándék számukra. Az ajándékot kapot csapat szintén csak egy valakit indíthat, aki maga dönti el, hogy melyik csapat melyik tagjának átadva milyen ajándékot visz saját csapatának nevében.
A gyakorlat fő szabályai:1. Nem mondhatod, hogy ez egy szakadt labda! csak egy ötletet monhatsz, utána tovább kell adni. Nem maradhat túl sokáig nálad, viszont lehet passzolni, ha épp nem jut eszedbe semmi. Nem dobható, nem elejthető… kétől kézbe kell adni Figyeld hogy ki mit mond,mert ugyanaz az ötlet nem hangozhat el újra.
2. feladat: Csak a játékvezető mondhatja meg, hogy ki léphet be a labdához. Bármilyen elképesztő dolgot is mond valaki, a többieknek nem szabad kinevetni, bármilyen minősítő beszólással megalázni a társunkat. Új játékos nem találhat ki olyat, ami már elhangzott.
3. feladat: A csapat egy küldöncöt választhat, aki a csoportját képviselve átvisz egy fantáziaajándékot a másik csapatnak, nem súghatnak neki. Az ajándékvivőnek észben kell tartani, hogy az ajándékot a csoportja nevében viszi, tehát nem lehet degradáló sem az ajándékot adó, sem a megajándékozott csopot egy tagjának sem. A játékhoz olyan csend kell, hogy mindenki hallja, amit az ajándékozó gyermek mond. Addig játszható, amíg az osztály meg nem unja, vagy már mindenki vitt ajándékot valamelyik másik csapatnak.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: – Mennyire volt nehéz átfantáziálni egy általatok értéktelennek mondott tárgyat valami hasznos és értékes dologgá? – Mi befolyásolt abban, hogy kinek adtad az ajándékot? – Mit éreztél, amikor a csoportod Rád bizta az ajándék-átadás feladatát. – Mit éreztél, ha a másik csoport egy tagjától személyesen Te kaptál ajándékot.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A feladathoz felhasznált tárgyat bármire lehet cserélni.
A cél elérése érdekében a keretmesén is lehet változtatni. : pl állattartás etikus módja… a körbedaott tárgyat valamiféle háziállatnak kell átfantáziálni, ajándék átadáskor el kell mondani a javasolt bánásmódot, gondozási feladatokat.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: – Egy bármilyen használhatatlannak ítélt tárgy. – Csoportkialakításához szükséges kártyák.
Technikai igény: – Székek vagy párnák, amely a játéktér helyhez kötöttségének kereteit megadja.
Az előkészítés feladatai: A tantermet nem szükséges alakítani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: – Általános iskolai balasethelyzetek felelevenítése – Pontos feladatközlés – a játékok indításának és leállításának előre megbeszélt módja. – Rugalmas, odafigyelő játékvezetés.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: – Feladattudat fenntartása, motiválás – Időkeret betartatása -Pozitív erkölcsi normák megerősítése dicsérettel – Fegyelem és figyelem folyamatos kontrollálása, csend biztosítása. A játszani nem kívánó tanuló feladathelyzetben való tartása: pl megfigyelő, jegyző, fényképész v egyéb egyéni szerep kitalálása. – A tanórai feladatok pontosan érthtő közlése. – Facilitátorszerep megtartása.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Lépj be, ha igaz , Színgyűjtő csipeszekkel , Csipesz tolvajok , Ez nem egy csipesz, Páros alkotás kupakból
Egyéb/megjegyzés: Teljes óratervet írtam, konkrét tanórához: így három játék is szerepel.
A gyakorlatot lejegyezte: Olajos Gabriella