A gyakorlat neve, címe: MaTeK
A gyakorlat pedagógiai célja: Tanult új ismeretek elsajátításának ellenőrzése, kikérdezése játékos formában. Ráhangolódás, energetizálás a gyakorlóóra elején gyors , koncentrációt igénylő kérdésekkel stresszmentesen.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Matematikaóra, új ismeret feldolgozása utáni gyakorlóóra.Az elmúlt órán tanult új ismereteket a gyerekek egymástól fogják kikérdezni, én csak szemlélő leszek.
A gyakorlat fő szabályai:Minden gyerek húz egy összehajtott papírcédulát egy kalapból vagy pl. az egyik asztalról. A kis lapokon egy válasz található, alatta meg egy kérdés. A láncot egy kezdő kérdéssel én ,mint foglalkozásvezető indítom el,és akinél a kérdésre adott válasz található,jelentkezik és mondja a választ,aztán felolvassa az ő papírján lévő kérdést,amire szintén válaszol valaki,majd ő kérdez már, és így tovább…Az láncban utolsó papíron nincs kérdés már,csak annyi hogy VÉGE, itt lesz vége a játáknak.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mennyire sikerült a kikérdezést önállóan megoldaniuk,vagy több alkalommal kellett-e rávezető tanári kérdés? Végig figyelve a kérdésekre adott válaszok gyorsaságát,reflexiót adok, értékelem őket, hogy ki volt ügyes,aki gyorsan válaszolt, és kinek kell még tanulnia vagy gyorsaságát fejlesztenie. Látja a tanár, kinek mennyire sikerült az új anyagot megértenie,kell-e esetleg újabb tanári magyarázat hozzá.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen tantárgyból játszható, bármilyen életkorban, óra eleji energetizálás céljából.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: papírlap,toll
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: Egy papírlapból a csoport létszámának megfelelő számú kis papírdarabot kell vágni. Az elsőn egy indító kezdő kérdés van,amit a foglalkozásvezető olvas fel,aztán a következő papíron erre a kérdésre adott válasz,és alatta egy kérdés, és így tovább, a papírlapok láncszerúen kapcsolódnak egymáshoz.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ha valaki negatív jelzőket használ másik gyerekre,mert nem ismerte fel,hogy nála van a válasz,esetleg megalázza valamilyen csúnya megjegyzéssel,akkor közbe kell lépni.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Külső szemlélő vagyok tanárként,de ha megakad a lánc,mert nem jön válasz egy feltett kérdésre,akkor további rávezető kérdéssel kell segíteni,hogy minél gördülékenyebben menjen végig minden kérdés, célaz lenne,hogy gyorsan pörögjenek a kérdések-válaszok.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Keress olyat,aki…, Heti happy, Mozgásos amőba, Zsipp-zsupp, Irányító szemek
Egyéb/megjegyzés: nincs
A gyakorlatot lejegyezte: Nàdai Csilla