A gyakorlat neve, címe: Megérkezett Misi Mókus!
A gyakorlat pedagógiai célja: elsősorban az együttműködés fejlesztése
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Kedves Gyerekek! Már nagyon vártátok, hogy elkezdjük olvasni az első kötelező olvasmányunkat, Tersánszky Józsi Jenő: Misi Mókus kalandjai című regényét. Ma az első fejezettel fogunk megismerkedni. Miután elolvastuk, csoportokat alakítunk, majd kezdetét veheti egy izgalmas játék! Remélem, már ti is nagyon várjátok!
Ráhangolás: Makk, dió, mogyoró, gesztenye c. játék Körben állunk, a következő mondókára dobjuk egymásnak a labdát. Akire az utolsó szótag jut, az egy lábon állva, guggolva stb. folytatja tovább. Mondóka: Makk, dió, mogyoró, gesztenye, mókusoknak kedvenc csemege.
A fejezet hangos elolvasása
Csoportalakítás: Az erdő tölgyfáján (faliújság) találtok 4 új falevelet. Ezek a levelek tartalmazzák a csoportok tagjainak nevét. Menjetek oda és nézzétek meg, ki melyik csoportba tartozik! Majd foglaljátok el a helyeteket az összetolt asztaloknál!
A csoportfeladatok ismertetése: 1. csoport : Ti most a mókuskölykök bőrébe bújhattok. Tervezzétek meg azt a jelenetet, amikor az 5 kis mókus az odú mélyén játszik! 2. csoport: Ti lesztek az erdő kórusa. Készüljetek fel Mókus anyó altatódalának eléneklésére, melyet a Mély erdőn ibolyavirág c. dal dallamára kell bemutatnotok! A szomszédos üres teremben gyakorolhattok. 3. csoport:Ti lesztek most a mókuscsalád. Hogy fogadta Mókus apó a hírt, amikor megtudta, hogy Misi farka fekete színű? Készüljetek fel ennek a jelenetnek a bemutatására! 4. csoport: Ti is változzatok át most a mókuscsaláddá! Mit találtak ki a szülők Misi farkszíne miatti kellemetlenség megoldására? Tervezzétek meg ezt a jelenetet!
A jelenetek megtervezése A jelenetek előadása
Olvasónapló írása (interaktív táblán): Tersánszky Józsi Jenő: Misi Mókus kalandjai Első fejezet
Minden csoport kap 2 borítékot. 1. boríték: Az egyik kis mókus összevágta azt a 2 mondatot, amit nektek le kell másolnotok az olvasónaplóba. Ügyesen rakjátok össze! Ha készen vagytok, az interaktív táblán meglátjátok majd a jó megoldást. Megoldás: Misi különös ismertetőjele a fekete színű farka volt. Ezért aggódtak a szülei. 2. boríték: Egy másik mókuskölyök is csintalankodott, összevágta Misi Mókus képét. Rakjátok ki a nagy puzzle-t, ami alapján színezzétek ki a kicsi színezőket. Ha elkészült, ragasszátok be az olvasónaplóba!
Az óra lezárása: Rövid beszélgetés. ( Ki hogy érezte magát, mi tetszett, mi nem tetszett…) Mindenképpen dicséret az órai munkáért.
A gyakorlat fő szabályai:– a csoportmunka során mindenki véleményének meghallgatása
A feldolgozás legfontosabb kérdései: – Hogyan tudtak a csapatok együtt dolgozni? – Milyen szerepek alakultak ki?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: –
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: – labda, tanulói füzetek, a könyv, ragasztó, tolltartó, a csoportmunkához szükséges feladatok borítékolva
Technikai igény: interaktív tábla
Az előkészítés feladatai: – falevelek elkészítése, mely a csoporttagok neveit tartalmazza – laminált, összevágott Misi Mókus kép – kicsi, színezhető Misi Mókus képek nyomtatása, felvágása, borítékolása – a mondatok nyomtatása, felvágása, borítékolása
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: – a csoportmunkánál ne hintázzanak a székkel
A gyakorlatvezető speciális feladatai: – a csoportokat szükség esetén bátorítani ( jelenetek után közös, taps, dicséretek…) – biztosítani az eredményes munkához szükséges feltételeket ( ne legyen hangoskodás… )
Egyéb/megjegyzés: –
A gyakorlatot lejegyezte: Mészáros Piroska