Kővári Éva: Szeretetnyelv
2021-12-04
Kárisné Csatlós Györgyi: Osztályfőnöki óra, félévzáró élménybeszámoló.
2021-12-13

A gyakorlat neve, címe: A karácsonyi manók segítenek megrakodni Mikulás szánját

A gyakorlat pedagógiai célja: Figyelem, kitartás, nagymozgások fejlesztése, egymásra figyelés képességének fejlesztése, szem-láb , szem-kéz koordináció fejlesztése, empátiás készség alakítása.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

A gyakorlat felvezetése: Képzeljétek a Mikulás szánja még üresen áll pedig már el kéne indulnia. Ti vagytok most a Mikulás manói és nektek kell a szánt telerakni ajándékkal. Csak úgy tudtok a szánhoz menni ahogy én a főmanó mondom. Amikor csengetek elvehettek egy ajándékot (mutatom) és vihetitek a szánhoz( mutatom). Nagyon figyeljetek mit mondok, hogyan kell a szánhoz menni! Nagyon viccesen kell mozognunk mert rengeteg akadály áll az utunkba! Próbáljuk ki én is mutatom mit csináljatok! Nagyon lassan kell menni a szánhoz nehogy a rénszarvasok megijedjenek! Azután (egyesével felsorolom az akadályok beépítésével a többi cselekvést is) : futva, ugrálva, nevetve, énekelve, mászva, csúszva, mosolyogva, szomorúan, tapsolva, térden, egy kézben fogva az ajándékot stb. Hóakadály, alagút, hegy, szélvihar akadályozza a közlekedést! Ha meghalljátok a sípot ( bemutatom) mindenki álljon meg mert baj van!

A gyakorlat fő szabályai:Egymásra figyeljetek, ne ütközzetek össze! Csengetésre lehet egy ajándékot elvenni! Azt kell csinálni amit a főmanó, én mondok! Sípszóra meg kell állni!

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Hogy éreztétek magatokat? Érzelemkártyákat is felhasználom a nehezen beszélő gyermekeknél illetve ahol a gyermekek ezt választják. Mi tetszett a legjobban? Volt olyan ami nem tetszett? Mit lehetne még beletenni ami tetszene? Én nekem az tetszett a legjobban….segített…-nak, nagyon figyelt…, vigyázott társára…, ezt a feladatot nagyon szépen csinálta…stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Párokban is végrehajtható kevés összehangolást igénylő feladatokkal. Pl. együtt fogva az ajándékot, kézenfogva futva, ugrálva, nevetve, énekelve stb.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Csengő, elkészített ajándékok, dobozok átkötve szalaggal, szán- zsámoly kibélelve piros pléddel.

Az előkészítés feladatai: Terem átrendezése, nagyobb futótér kialakítása, dobozokból ajándék készítése szalagokkal, szán elkészítése zsámolyból piros pléddel.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Elötte: megfelelő futótér kialakítása, szabályok rögzítése Közben: a mozgás során felmerülhetnek baleseti kockázatok: összeütközés, veszekedés, szabályok semmibe vétele, figyelmetlenségek. A bevezetett vészhelyzeti leállítással- síp- igyekszem megszüntetni a kockázatokat. Figyelek arra ,hogy a feladatok mindenkinek elvégezhetőek legyenek. Utána: a játék végének betartatása a baleseti kockázat megelőzése érdekében, feszültség levezetése .relaxációs légzéssel.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra ,hogy mindenkinek sikerüljön a feladatot elvégezni, senki ne kerüljön hátrányos helyzetbe. A megértést segítendő személyes bemutatást mint módszert alkalmazok, hogy a nyelvi nehézségek (kicsikről van szó) ne jelentsenek gondot. A mozgások kiválasztásánál a gyerekek életkorának és képességeinek megfelelő mozgásformákat választok. Ha menetközben úgy látom valamelyik nem kivitelezhető változtatok rajta. Konfliktushelyzeteknél a sípot és megállást használva röviden a játék menetét nem sokáig feltartva igyekszem megoldani az esetlegesen felmerülő problémát.

Egyéb/megjegyzés: Kiscsoportom van ezért a verbális feladatadás még nem mindig követhető számukra ezért mindig kisegítem a bemutatással, metakommunikációs jelekkel.

A gyakorlatot lejegyezte: Kovácsovicsné Szigeti Krisztina

Vélemény, hozzászólás?