Siposné Gombos Katalin: Koppints vagy toppants
2022-04-12
Dr. Mizákné Hogya Judit: Mondd vagy csapok!
2022-04-15

A gyakorlat neve, címe: A képzelet szárnyán relaxációs gyakorlat .

A gyakorlat pedagógiai célja: Amikor az osztályomban lévő gyerekek már elfáradtak, akár szellemileg, akár fizikailag, akkor használható hatékonyan ez a gyakorlat. Célom, hogy megnyugtassam és feltöltsem őket. Akár az órák közti szünetben, de az ebéd utáni szabadidőben is hasznos lehet ez a gyakorlat. De használhatom a csoportomban lévő feszültségek, konfliktusok oldására, a helyes és helytelen viselkedés megértetésére. Ez mindig az elindított történettől függ.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Először is a gyerekeket a gyakorlat helyszínére viszem, ami lehet a szabadban vagy a tornateremben is. Ekkor elindítom a halk, megnyugtató, természet hangjait idéző zenét. (lehet telefonon hangszóró segítségével, vagy a tornateremben laptopról is hallgatni) Kérlek benneteket gyerekek, hogy feküdjetek le egymástól nem túl messze és csukjátok be a szemeteket ! Figyeljetek rám és a zenére és folytassátok a történetet, amit én elkezdek mesélni. Szólítani fogok valakit, aki ha szeretné, folytatja 2-3 mondattal az általam elkezdett történetet. Ha valaki nem szeretné folytatni, akkor annyit mond, PIHENEK és az utolsó mesélő mást szólít ! Amikor befejezte, ő is szólít valakit, aki szintén tovább szövi az elkezdett mesét ! Egészen addig, amíg mindenki hozzá nem fűzte a gondolatait, aki szerette volna./ A játékvezető bármikor visszaveheti a szót a mesélőktől a FOLYTATOM MOST ÉN szavakkal./

A gyakorlat fő szabályai:Mindenkinek csukott szemmel, nyugodtan fekve kell hallgatnia vagy mesélnie. Ha valaki pihen és nem szeretne mesélni, akkor a pihenek szóval kimaradhat. Ha vicces a történet egy -egy része, szabad nevetni, de mozogni, felülni nem lehet, beszélni is csak akkor lehet, ha mi kerülünk sorra a meséléssel. Ha valakinek kérdése vagy kérése van, az a játékvezető felé kézfelemeléssel jelez. / pisilnie kell, fáj valamije, stb/

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Hogyan érezted magad, miközben hallgattad csukott szemmel a történetet. Melyik része volt számodra a legérdekesebb? Melyik rész volt, ami legjobban megnyugtatott. Milyen érzés volt, amikor te folytattad a történetet ? Milyen hatást szerettél volna elérni a saját szavaiddal? Mennyiben volt megnyugtató a zene számodra? ( Ha valaki pihent és nem kapcsolódott be, megkérdezném, hogy legközelebb lenne -e kedve neki is mesélni ,) Volt-e tanulsága a történet és ha igen, mi volt az ?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A mese közben lehet a pozitív érzéseket erősíteni úgy, hogy érintsd meg a kezét annak, akivel például a mesében lévő cselekvést közösen tenné meg. Lehet ez egy virágos réten a kergetőzés, de lehet ez egy megáradt patakon való átjutás is. A gyakorlat lényege itt, hogy különböző helyzetekben kiben bízna, kire számítana ? Kit választ ha örül, ha játszik, ha feladattal vagy kihívással kell szembenéznie?/ Itt kinyithatja a szemét és fekve oda kúszhat./

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Tiszta padlózatú tornaterem, esetleg vékony pvc tornaszőnyeg, ha szabadban vagyunk, akkor egy olyan füves terület, amely mentes szúrós növényektől és szennyeződésektől, lehetőleg csendes, körbekerített , gondozott füves terület legyen.

Technikai igény: A zene lejátszásához szükséges eszköz.

Az előkészítés feladatai: A terem ellenőrzése, vagy a füves terület ellenőrzése fontos, hogy biztonságban és sérülésmentesen, nyugodt körülmények között tudjuk a gyakorlatot megtartani. /Nálunk van ilyen terület az iskola udvarának egy távolabbi részén./ A legfontosabb azonban, hogy a történet indítását kitaláljuk a célunknak megfelelően. Tehát fel kell készülnünk, hogy a történet ellazító, pihentető, bizalmi jellegű vagy éppen elgondolkodtató, döntés helyzetbe hozó és jellemformáló legyen-e.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felmérem, hogy a helyszín biztonságos és nyugodt-e. A gyerekek ruházata megfelelő-e valamint ha kint végezzük el, az időjárás megfelelő-e.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Fontos , hogy nyugalmat, békét és ellezulást biztosítson a feladat elején a facilitátor és megadja azt az alaphangulatot, ami segíti a gyerekek relaxálását, ugyanakkor a fantáziájuk is teret kap a feladat során. Figyelni kell arra, ha valaki csak csendben akarja a gyakorlatot végig csinálni, ha valaki túl sokat, vagy nem odaillő történetet mond, azokat tapintatosan kezelni kell. Megköszönve a történet részt, amit mesélt megkérjük adja tovább a mesélés lehetőségét, vagy tereljük vissza a történetét abba az irányba, ami a célunk elérése felé vezet. A gyakorlat után mindenképpen legyen egy ébredés, amit a levezetés követ. Hogyan éreztétek magatokat a játék közben ? Lehetőséget kell adni mindenkinek, hogy a feldolgozás során elmondhassa, mi volt neki a gyakorlat során a legkellemesebb és mi volt az, ami esetleg nem tetszett akár a történetben, akár más egyéb kapcsán. Itt nagyon fontos a gyakorlat megbeszélése. Ha pl egy tanulságos történettel valamilyen viselkedés pozitív vagy negatív hatásaira akarunk rávilágítani, akkor nem árt a levezetésben konkrétan is rákérdezni, hogy mit éreztetek helyesnek és mit helytelennek. A lehetőségek száma sok ebben a gyakorlatban, hiszen az ellazulás és megnyugtatáson kívül, alkalmazhatjuk konfliktusok kezelésére és feszültségoldásra is. Ezeket mindenképpen a levezetésben megnyugtatóan tisztáznunk kell ahhoz , hogy elérjük a céljainkat.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Kard és pajzs, Plüssdobáló, Szigetlakók, Szorítsd meg a kezét !, A nyílt tengeren

Egyéb/megjegyzés: Amióta elvégeztem a Játékra fel! képzést, gyakran használom az ott tanult játékokat az osztályommal. Szeretünk játszani és remélem a tanfolyam után még jobb játékvezető válik belőlem.

A gyakorlatot lejegyezte: Kocsisné Várnagy Tünde Csilla

Vélemény, hozzászólás?