A gyakorlat, címe*: Egy új Bolygó meghódítása (Avagy mit vigyünk magunkkal egy új kolónia létre hozásához!)
A gyakorlat pedagógiai célja*: A tanulók képesek legyenek egymással együttműködve megoldást találni arra, hogy egy új bolygó meghódításához mi az, amit mindenképpen magukkal vinnének, hogy az új helyen egy új kolóniát tudjanak létrehozni. Mi kell egy ismeretlen bolygó meghódításához, milyen nélkülözhetetlen eszközökre lenne szükségük az új élet kialakításához? Az egyre nehezített körülmények között tudnak-e egyezségre jutni a kérdésekben? Fejlődjön a kommunikációs készségük az érvelés és meggyőzés révén. Fejlődjön a problémamegoldó képességük azáltal, hogy gondolkozzanak el azon, hogy mik azok a legfontosabb dolgok, amire szükségük lehet egy új helyen. Legyenek képesek megítélni milyen eszközt tudnak esetleg használni ott, azon a helyen, amiről még nem tudnak semmit.
Résztvevők száma*: 21-30 fő,
Résztvevők életkora*: 14 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: A Föld sajnos olyan mértékben elpusztul hamarosan, hogy új bolygót kell találni. A csillagászok és fizikusok találtak is egyet, amit élhetőnek tartanak. A bolygóról még nem tudnak semmit, de menni kell. Idő nincs kutatni. Sajnos ezen a bolygón nektek kell új kolóniát létrehozni. Nem sok idő van az indulásig, de feladatotok van: gyűjtsétek össze, milyen dolgokat menekítenétek meg a Földről, aminek nagy hasznát vennétek? Csoportban gyűjtsétek össze azt a 30-40 legfontosabb dolgot, amit magatokkal vinnétek.
A gyakorlat fő szabályai*:
-Demokrácia van, mindenkinek a véleményét figyelembe kell venni.
-Csak az vihető magatokkal, amit mindenki elfogad.
-Egymást meg kell hallgatnotok, ne vágjatok egymás szavába.
-Türelemmel legyen mindenki, ne veszekedjetek, észérvekkel és véleményekkel győzzétek meg egymást.
A feldolgozás legfontosabb kérdései:
- Milyen érzés volt egy űrexpedíciót megtervezni?
- Jelentett-e problémát a szükséges eszközök összegyűjtése?
- Nehéz volt-e csökkenteni 15 dologra a meglévő listát?
- Mi jelentette a csoportban a legnagyobb problémát?
- Sikerült-e kompromisszumra jutni?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A feladat bármi lehet, egy város tervezése, egy ország energiatermelésének megtervezése, stb. A lényeg az, hogy a feladat során legyen lehetőség az érdekek egyeztetésére, azok ütköztetésére. Tudjanak és tanuljanak meg érvelni az egyes álláspontok mellett vagy ellen. Tudjanak fontossági sorrendet felállítani.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás)*: 15+ perc
Helyszín*: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény*: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Papír és toll az eszközök leírásához. Kivetítő és digitális tábla az eredmények mutatására, szükség esetén, ha szeretnénk kivetíteni.
Technikai igény: Annyi szék, ahány tanuló van, amire ülni lehet, egy asztal, amin írni lehet, (ez csoportonként)
Az előkészítés feladatai: Terep előkészítése a csoportmunkához, a szükséges eszközök beszerzése. A létszámtól függően 2-3 csoport, ami 10-15 főből áll, ezeknek a csoportoknak a kialakítása. A terep kialakításába a tanulókat is be lehet vonni.
Az előkészítéshez szükséges idő*: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje*: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék vezetőnek folyamatosan figyelemmel kell kísérni a csoportokat, hogy abban a pillanatban, amikor a csoportban nézeteltérések vannak beavatkozzon és adjon segítséget a probléma megoldására. Ne hagyjuk, hogy a vitatkozás elfajuljon.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A gyakorlat vezető rendelkezzen jó problémamegoldási és konfliktus kezelési készséggel, hogy szükség esetén be tudjon avatkozni.
Egyéb/megjegyzés:
A feladat három körben zajlik:
Első körben: gyűjtsék össze azt a 30-40 fontos dolgot, amit szükségesnek találnak egy új élet elindításához.
Második körben: sajnos ennyi dolgot nem vihetnek magukkal, mert az űrhajón kevés a hely, válasszák ki azt a 15 fontos dolgot a felírtak közül, amit magukkal vinnének.
Harmadik körben: nagyon kevés hely maradt, mert sok embert kell kimenekíteni, így csak 5 dolgot vihetnek magukkal. Mi legyen az az 5 legfontosabb dolog? A feladat egyre nehezebb számukra, mert egyre kevesebb dolgot kell kiválasztani a listából. Itt már az érdekek és szükségletek erősen megjelennek és jelentős összecsapásokra lehet számítani.
A gyakorlatot lejegyezte: Kissné Fodor Tímea Marianna