A gyakorlat neve, címe: Szomszédolás. (Meet your new neighbours!)
A gyakorlat pedagógiai célja: Angol nyelvi szókincsfejlesztés, csoportmunka, beszédkészség, bemutatkozás gyakorlása. Együttműködés fejlesztése.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Szókártyákat kapnak a gyerekek, mivel 8-an vannak, ezért fejenként egyet fognak húzni. A kártyákon a család szókincse lesz, (mother, father, sister, brother, daughter, son, wife, husband.) Két csoportot kell alkotniuk aszerint, hogy férfi, vagy női családtagot húztak. Ha megvan a két csoport, a négy-négy fő leüll egy-egy asztalhoz.
A gyakorlat felvezetése: Amikor leültek az asztalaikhoz, elmondom nekik a kerettörténetet, miszerint minden csoport egy családot fog alkotni. A két család egy csodás kertvárosban éppen egymás mellett vett házat, és szeretnének egy kerti buli keretében megismerkedni egymással.
Első feladatként a két négyfős csapat kap egy-egy borítékot, benne egy szétdarabolt családi képpel. Ezt össze kell rakniuk, hogy lássák,milyen családot alkotnak ők 4-en-4-en. Miután sikerült kirakniuk a puzzlet, minden csapattag választ egy karaktert a saját családjuk képéből(I am the father, I want to be the daughter etc.), és elkezd magáról néhány alapvető információt, tulajdonságot összegyűjteni A csapattagok segítik egymást, hogy a legkaraketrisztikusabb tulajdonságokat gyűjtsék össze az adott emberről.)
Amint elkészült a két csapat, átülnek egy közös asztal köré és elkezdődhet a kerti party. Egyesével elmondják magukról az összegyűjtött információkat úgy, hogy nem mondják el, melyik családtagok képviselik. (I am old. I like knitting and cooking. etc.) És a másik csapatnak ki kell találnia, ki ő. (You are the father/mother/daughter/grandmother.)
Amikor mindkét családban fény derült a családtagokra, mindenki bemutat a másik csapatból egy családtagot. (He is the father, he is 45 years old, he works a lot and he likes fishing.)
A gyakorlat fő szabályai:A csoportok véletlenszerűen jönnek létre, nincs lehetőség módosításra. A fő gyakorlat során csak a saját csapattagjaikkal kommunikálhatnak. Nem szabad kinevetni, beszólogatni senkinek, ha bármilyen kérdés felmerül, kulturált formában kell megkérdezni, illetve véleményt nyilvánítani.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A gyakorlat végén maradhatnak a kerti party helyszínén.
Először megkérdezem, hogyan érezték magukat, milyennek találták a feladatokat, aztán megkérem őket, hogy egy cetlire írjanak fel egy olyan pillanatot/élményt, ami számukra a legpozitívabb volt, a legjobban tetszett a gyakorlat során, és egy olyat, ha van, ami lehetett volna jobb, akár a játékban, akár egymás irányában. Bedobják ezeket egy dobozba név nélkül, és pedig felolvasom.
A végén én értékelem a munkájukat, elmondom, hogyan dolgoztak, mit tartok én nagyon pozitívnak és mit lehetett volna kicsit másként.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy Kérdezz-felelek is beszúrható a kitalálósdi után, egyszerű kérdésekkel. Mindenki választhat valakit a szomszéd családból és feltehet neki egy kérdést. – How old are you? – Have you got a pet? – What is your hobby?
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 8 db szókártya a csoportalkotáshoz, két különböző családot ábrázoló puzzle (Összevagdosott nyomtatott kép), íróeszköz, papír, ha le szeretnék írni az infókat.
Technikai igény: Két pad, egyenként 4-4 székkel, valamint nyolc szék (4-4 egymással szemben) a kerti partihoz.
Az előkészítés feladatai: Berendezni a padokat és a székeket, megcsinálni a szókártyákat és kinyomtatni és összevágni a képkirakót.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ez a gyakorlat fizikailag nem jelent magas kockázatot, maximum arra hívom fel a figyelmüket, hogy véletlenül se kezdjenek szaladgálni a padok és székek között. A viselkedéssel kapcsolatban arra kell felhívnom a figyelmüket, hogy ne vágjanak egymás szavába, ne szóljanak be a másiknak és még véletlenül se nevessék ki egymást.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Minél érthetőbben elmondani, mi a feladatuk, de maximum csak tartalmilag segíteni nekik, mert nyelvileg már rendelkeznek elég előzetes tudással ahhoz, hogy végig vigyék a feladatot.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Én még sohasem, Twister, Ez én vagyok, Mi lenne ha , Többkörös ismerkedés plüssökkel
A gyakorlatot lejegyezte: Jeszenszky Ildikó