Sütő Györgyi: Tudáskosárlabda
2022-09-03
Horváth Attila: Kincsesláda kulcsának megszerzése pókhálón keresztül
2022-09-10

A gyakorlat neve, címe: Első nap az iskolában: ismerkedés

A gyakorlat pedagógiai célja: Egymás neveinek megjegyzése (memóriafejlesztés, figyelemfejlesztés, egymásra figyelés, beszédfejlesztés, analógiák felismerése)

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Sok új osztálytárs nevét kell megjegyezni. Ezt egy játék segítségével fogjuk megkönnyíteni.

A gyakorlat fő szabályai:Én kezdem a játékot, ezzel bemutatom mit kell mondani, majd kérdezni. Mindig a beszélőtől jobbra ülő kapja a labdát, ő folytatja a bemutatást utánozva. Amikor a beszél valaki, a többiek csendben figyelnek rá. A játék akkor ér véget, amikor a labda megtett egy kört, azaz mindenki sorra került. A játék helycsere után folytatódhat.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: A játék után megkérdezem kinek hány új nevet sikerült megjegyezni. ezután egy olyan játék következik, ahol minél több társukat a nevükön kell szólítani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A tanulók nemcsak a nevüket mondják, hanem kedvenc színüket /állatukat/ ételüket…

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy labda, ami mindig a beszélő kezében van, majd átadja a mellette ülőnek (labda nélkül is játszható, de a labda felhívja a többiek figyelmét, hol tart a játék).

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek (állva is játszható vagy törökülésben megfelelő helyszínen).

Az előkészítés feladatai: A székek elhelyezése kör alakban

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket úgy kell elhelyezni, hogy legyen ki-, ill. bejárat a körbe. Játék közben ne hintázzon senki, nehogy hátraessen! Csak addig játsszuk, amíg fenntartható az érdeklődésük. Ha van olyan tanuló, aki az első nap nem elég bátor a részvételhez, próbáljuk másképp bevonni a játékba (pl. ő adja át a labdát a következőnek).

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Bátorítsuk a gyerekeket, hogy mindenki vegyen részt az első napon az első közös játékban. Figyeljünk, hogy mindenki számára hallhatóak/ érthetőek legyenek a kimondott dolgok.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Barkóba (az osztályteremben jelenlévő tanulót kell kitalálni ), Hideg-meleg-forró-tűz (a tanteremben egy elrejtett tárgyat kell megtalálni), Megy a gőzös (a dal végén név szerint szólítjuk a leszállókat/felszállókat), Varázshang (elváltoztatott hang alapján kell kitalálni a személyt), Ki vagyok? (térdtől lefelé látható lábak vagy könyöktől lefelé látszódó karokból kell megnevezni a személyeket)

A gyakorlatot lejegyezte: Jahoda Lászlóné Vass Lilla

Vélemény, hozzászólás?