A gyakorlat neve, címe: Erdei kalandozás, kincskeresés próbetételeken át
A gyakorlat pedagógiai célja: A közös élmény átélése, közösség építése, együttműködés erősítése, a tanult ismeretek újszerű felhasználása játékosan, kreativítás fejlesztése
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: A gyerekek (felfedezők) egy játékmezőn haladnak végig. 20 lépésre vannak a kincstől. Minden mező egy feladatot rejt, néha hasonlóságot mutat a régi társasjátékokkal. Minden mező egy konkrét instrukciót, próbát rejt. A feladatban szereplő gyerekek sorrendjét dobókockával kell eldönteni. A dobókockát kell használni a játékmező való lépegetés során is. START A játékmezőkön teljesítendő feladatok, bármilyen sorrendben, pl.: 1. Ismerd fel a növényt vagy állatot a képről 2. Húzz egy betűt! Mondj egy növényt és egy állatot, ezzel a kezdőbetűvel! 3. Számold ki hány lába van a következő állatoknak együtt! pl.: 2 giliszta, 3 harkály, 4 róka = 2×0 + 3×2 + 4×4 = 22 láb 4. Képrészletből az egész élőlény felismerése 5. Igaz-hamis állítások, pl.: a gólya költöző madár, 6. Lépj vissza egy mezőt! 7. Keresd meg a párokat, pl.: növények harangvirág-gyöngyvirág, tölgyfa-bükkfa, kukorica-búza, alma-körte stb… 8. Egy dobásból kimaradsz! 9. Dobhatsz mégegyszer! 10. képkirakó 11. Hogyan kell viselkedni a természetben kirándulás alkalmával? Sorolj fel 3 lehetőséget! 12. Sorolj fell energiatakarékos eszközöket, megújúló energiaforrásokat! 13.Léphetsz előre egy mezőt! 14.Sorolj fel 3 jellemző tulajdonságot emlősökre, madarakra, bogarakra, stb. vonatkozóan! 15. Ismerd fel a képrészletből az állatot! 16. Számold ki hány lába van a következő állatoknak együtt! 17. Igaz-hamis állítások 18. Állathang, főleg madárhang felismerése, pl.: cinke, harkály, bagoly stb… 19. Dobhatsz mégegyszer! 20. A következő állatok közül melyik él szabadon hazánkban? Válasz ki a helyes megoldásokat! pl.: tigris, őz, pingvin, nyúl… CÉL
A gyakorlat fő szabályai:A felfedezők mindig adott sorrendben következnek egymásután, dobókockával döntik ezt el. A játékban a szerencsének is szerepe van.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A kincs megtalálása egy közös, vidám evészet különböző gyümölcsökből összeállítva. Az iskolai tananyag és az általános tájékozottság felhasználása a konkrét feladatok során.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több játékmező kialakítása, vagy egy-egy játékmező cseréje.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: dobókocka, élőnyeket ábrázoló kirakósok, élőlényekről (erdei állatok, növények) képrészletek felnagyítva, a játékmező kijelölésére alkalmas eszköz. A képrészleteket , állathangokat előre felvéve számítógép,
Technikai igény: számítógép
Az előkészítés feladatai: dobókocka, élőnyeket ábrázoló kirakósok, élőlényekről (erdei állatok, növények) képrészletek felnagyítva, a játékmező kijelölésére alkalmas eszköz. A képrészleteket , állathangokat előre felvéve számítógép használata a kirakóból, képrészletből, állathangokból több verzió előkészítése, ha többen is ugyanazt a feladatot kapják. Így nem lesz unalmas, ismétlődő a feladattipus változatosabb lesz minden próba.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A lényeg a játék, nem gond, ha bármelyik feladat nem úgy sikerül Cél egy vidám, vicces kincskeresés, mely során tanulni is lehet.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A környezeti nevelés, környezetvédelem, természetvédelem, növény- és állatvilág megismerése játékos formában.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Emlékezz a tárgyakra, Épkézláb, Meghívós kidobó, Twister, Puzzlekészítés
Egyéb/megjegyzés: A játékot lehet csak erdei, vízi élőlényekre alkalmazni. Nagyobbaknak távoli tájak élőlényeivel készülhet feladatsor.
A gyakorlatot lejegyezte: Havasiné Dudics Mónika