Lakatos Irén Éva: Nagykáta, Tápiószentmárton, Tápiószele
2022-08-28
Talabér Emese: Plüsscsrélős névtanulós
2022-09-03

A gyakorlat neve, címe: Sérült robot

A gyakorlat pedagógiai célja: Kooperáció, egymásra figyelés, érzékenyítés

Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: A résztvevőknek születési hónap, nap alapján kell felsorakoznia anélkül, hogy beszélnének egymással, majd az ellenőrzés után 5-ig számokat osztok nekik így kialakítva a csoportokat. Egyedüli gyakorlatvezetés esetén szükség van öt segítőre.

A gyakorlat felvezetése: Öt robotot láthattok. Az egyes robotok más-más sérülésekkel, nehézségekkel rendelkeznek. Egyesek csak a kezüket képesek mozgatni, mások csak a lábukat, de együtt bármire képesek.

A feladat, hogy a részfeladatokat teljesíteni tudják a résztvevők, hogy meg tudják határozni, mikor, kire van szükség ahhoz, hogy elérjék a céljukat. A cél különböző tárgyak megszerzése.

A részfeladatok: alakzat rajzolása (1., feladat papírra írva), kép alapján tárgy megkeresése (3.), magasan elhelyezett tárgy megszerzése (4. és 5.), hasonló alakú, különböző tapintású tárgyak közül a megfelelő kiválasztása (2.). Minden robothoz tartozik egy csoport. A csoportok a foglalkozás elején összegyűjtik, hogy a robotuk mire képes, milyen feladatokban jó, miben nem. A robotokat odavezetik a tárgyhoz, majd megkérik, hogy alkalmazzák a képességüket.

A robotok: 1. nem tud járni, széken ül, de jó a kézügyessége, 2. nem lát, de kifinomult a tapintása, 3. nem hall, de tud olvasni, ügyesen felismer tárgyakat, 4. kezeit nem tudja mozgatni, de járása biztos, 5. rossz a memóriája, de nincs tériszonya

A gyakorlat fő szabályai:– A csoportok az ötletelés során fektessenek hangsúlyt a pozitív tulajdonságokra, képességekre – A csoportok – ötletelésüket követően – egyeztetnek a többi csoporttal, stratégiát alakítanak ki a feladat megoldására – A csoportok csak a saját robotukat irányíthatják – Minden robot csak egy feladat elvégzésében vehet részt

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Visszajelzést kérek arról, hogy mi okozott nehézséget a feladatok megoldásában, mi segített nekik. Visszajelzést kérek arra, hogy elhangzott-e olyan információ a megbeszélés vagy a lebonyolítás során, melyre ők nem gondoltak. Visszajelzést adok a folyamatokra, a kooperációra, a megoldásra.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Papír, írószer, asztalok, székek, sál vagy maszk, zajszűrő fejhallgató, szék, megszerzendő tárgyak, eszközök a részfeladatokhoz: pl. kép egy tárgyról

Az előkészítés feladatai: Megszerzendő tárgyak elhelyezése, robotok tulajdonságairól kártyák készítése, a segítők felkészítése a robotszerepre

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos, hogy ne legyenek felesleges tárgyak a térben. Hívjuk fel a csoportok figyelmét arra, hogy a robotukat ők irányítják, így vigyázni is nekik kell rá. Fontos továbbá, hogy érzékeny lehet a téma az egyes résztvevők számára személyes okokból adódóan. Érdemes ezért összeszokottabb csapattal játszani, akik biztonságban érzik egymással magukat.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: A gyakorlatvezetőnek meg kell osztania a figyelmét, mivel a csoportok párhuzamosan irányítják a robotokat.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Pacsipár, Kard és pajzs, Ho-si-hö, Ninja, Állathangos párválasztó

A gyakorlatot lejegyezte: Hábencius Liza

Vélemény, hozzászólás?