A gyakorlat neve, címe: Vadászat
A gyakorlat pedagógiai célja: Kommunikáció. Együttműködés fejlesztése. Közös tapasztalatok gyűjtése. Problémamegoldó képesség fejlesztése. Szórakozás.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Ezeket a játékokat etikaórán szoktam játszani a gyerekekkel. Sajnos ez az óra általában a gyerekek 5. vagy 6. órája szokott lenni és ilyenkor a gyerekek a fáradtság miatt inkább pörögnek, hangoskodnak, nevetgélnek. Az óra elején a SÜ-SÜ című játékot szoktuk játszani, ami hihetetlen módon lecsendesíti, lenyugtatja a gyerekeket. Az óra végén pedig különböző együttműködést fejlesztő játékokat szoktunk játszani. Egyik kedvencük Az agár és a nyúl című játék.
A gyakorlat fő szabályai:A gyerekek körben helyezkednek el és megfogják az animációs kendő egy darabját. Először csak egy labdát próbálnak körbegurítani az ernyőn, majd 2 labdával is megpróbálják ezt. Cél az, hogy úgy mozgassák az ernyőt, hogy a második labda utolérje az elsőt.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A gyakorlat végén megbeszéljük, hogy miért volt nehéz a labdát/labdákat végig gurítani az ernyőn. – Hogyan tudták egymást segíteni? – Mire kellett figyelni a játékban? – Szerintük, ha többször játsszuk, akkor legközelebb jobban sikerül? – Miért? – Ha egy gyerek nem érzi, hogy mikor kell felemelnie az ernyőt,akkor a többiek türelmetlenek vele. Milyen tanácsot adnátok neki? Mire figyeljen?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az animációs ernyő rengeteg játék lehetőséget hordoz magában. pl.Alatta való átbújás. (névtanuláshoz), Labda vagy labdák magasban való tartása. Színek szerinti emelés. Az agár és a nyúl játék továbbfejlesztése lehet egy fogócska, amikor több labdát próbálunk egyszerre körbevezetni. Egy másik lehetőség, amikor egy megadott jelre ellentétes irányban kell a labdákat gurítani.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: – animációs ernyő – 2 darab labda
Az előkészítés feladatai: A termet mindenképpen alkalmassá kell tenni, hogy a gyerekek körbe tudjanak állni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a tanteremben a hely kicsit szűkös, ezért meg kell beszélnünk , hogy mire kell figyelni, hogy elkerüljük a baleseteket..
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A Sü -sü című játéknál természetesen fontos, hogy ne lessenek. Kiemelném itt, hogy figyeljenek egymásra mikor társat keresnek, hiszen csukva van a szemük. Az agár és a nyúl című játéknál pedig a szabályok betartását kell figyelni. A közösségen belül előfordul, hogy valaki egyáltalán nem érzi a játék ritmusát, ezért mindig nála akad el a játék. Ilyenkor a gyerekek hajlamosak bűnbakot keresni, és durván beszélni egymással. Itt a gyakorlatvezetőnek csillapítani kell a feszültséget.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Ölelgetős, Tojás-csirke, Pizza recept, Pingvin tánc, Közre-fogó
A gyakorlatot lejegyezte: Györgydeákné Szabó Edina