A gyakorlat neve, címe: Hol a plüssöm?- Plüsskereső
A gyakorlat pedagógiai célja: Gondolkodás, emlékezet, beszéd, mozgás fejlesztése. Egymásra figyelés, türelem, tolerancia.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Nagycsoportos óvodásaimnak sokszor meséltem Döbrentey Ildikó: A csigacsalád meséjét. Az ebben szereplő forgószelet kölcsönzöm a kerettörténethez. Reggel a gyermekek alvós plüsseikkel érkeznek ( huzamosabb ideig hozzák ugyanazt az alvóst, így nem kell sok újat megjegyezniük, melyik kihez tartozik), melyeket egy nagy kosárban összegyűjtünk. A játék megkezdése előtt körben elhelyezek annyi széket, ahányan aznap érkeztek és egyet magamnak. Mindenki leül egy székre a plüssével, én is. A tőlem balra ülő gyermek kezdi azzal, hogy bemutatja plüssét. Sorban a többiek is így tesznek. Amikor körbeértek, középre állok és én leszek a forgószél. Erős szelet kavarva kifújom a plüssöt a kezükből, ők finoman bedobják középre. A forgószél jól megkeveri, kavarja őket és mindenki kezébe, valaki más plüssét adja. Megint balról kezdve, a mellettem ülő gyermek feláll és átadja a nála lévő plüssöt kis gazdájának. Ő feláll, székre teszi plüssét és megköszöni. A plüssöt adó gyermek saját székére visszaül, aki kapta, a nála lévővel elindul a jogos tulajdonosához, és így tovább. A játéknak akkor van vége, amikor mindenkihez visszakerült a saját plüsse. Ekkor feldobják a magasba, örömüket kifejezve.
A gyakorlat fő szabályai:– a plüssöt finoman kell középre dobni, nem dobhatják a körön kívülre -nem kiabálhatják be, hogy az adott plüss kié (ha egy gyermek nem tudja rávezetjük őt ) -mindenki egy rövid mondattal mutatja be plüssét ( ne húzódjon el, mert unalmassá válhat)
A feldolgozás legfontosabb kérdései: -Vajon mindenki tud beszélni a plüsséről? -Aki nem szólal meg (mert előfordul néha),hogyan ösztönözzem? (bátorítsam, a kezdésben elindítsam, később térjek vissza hozzá…) -A gyakorlat vége után megszeretik alvósaikat és elhelyezik a nagy kosárban, ahol ezelőtt is voltak -Megdicsérem a gyermekeket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -Ha szociometriai szempontból közelítjük meg, lehetne azt kérni a gyermekektől, hogy középről azt a plüssöt válassza és adja vissza a tulajdonosának, aki a barátja vagy akivel szeret játszani. -Az elveszett játékok: A csoportszobában elrejtem a gyermekek alvós plüsseit, majd kérem, hogy legyenek nyomozók és mindenki keresse meg a sajátját (ha a másik kisgyermekét találta meg ne szóljon, csak a végén segítsenek egymásnak, ha nagyon nem megy a keresés).
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Plüssök
Technikai igény: Szék minden kisgyermeknek és a felnőttnek.
Az előkészítés feladatai: Terem berendezése, kellékek (plüssök) elhelyezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: -Székek elhelyezése úgy, hogy mindenkinek megfelelő tér álljon rendelkezésére, a székek ne billegjenek (mert pl. lelóg a szőnyegről a lába). -A végén a plüss feldobása miatt, a közvetlen környezetből elpakolok minden olyan tárgyat, amely törékeny ( pl.váza), nehogy véletlenül ledobják.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Az előkészítés feladatain kívül ,nincsenek speciális feladatok.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Érints kéket!, Kard és pajzs, Ebéd-arat-játszik, Lóverseny, Hívogató
Egyéb/megjegyzés: A félénkebb, visszahúzódóbb gyermekeket folyamatosan segítem (ahol szükséges), dicsérem, önbizalmát növelem.
A gyakorlatot lejegyezte: Gombos Szilvia