A gyakorlat neve, címe: A sirály a király? – j , ly gyakorlása a szavakban – nyelvtan óra 2. osztály
A gyakorlat pedagógiai célja: Vizuális emlékezet, tanulási kedv, helyesírás fejlesztése. Tanulópárok valamint az osztálytársak közötti bizalom kiépítése, tovább fejlesztése.A másik véleményének elfogadása, együttműködés fejlesztése .
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Képzeljétek el, létezik egy olyan madárka, aki meg van győződve arról, hogy ő nagyon jól tud helyesen írni. Így mutatkozik be mindenhol, amerre csak jár: Én vagyok a sirály a király!Vajon tényleg így van ez? Az imént repült erre és szókártyákat dobált le az égből. . Ellenőrizzük le, hogy a kártyákon lévő szavakat helyesen vagy helytelenül írta- e le?
A gyakorlat fő szabályai:A feladat elvégzésére 3 perc áll rendelkezésre. A tanulópárok felváltva húznak egy- egy szókártyát, és közös konzultálás után, elhelyezik a helyes vagy a helytelen feliratú oszlopban a lapon. Erre 3 perc áll rendelkezésre. A 3. perc végét 2 tapsszó jelzi. Az a tanulópár a győztes, aki a legtöbb szókártyát eltudta helyezni 3 perc alatt a megfelelő oszlopba és a helyteleneket ki is javította. Jutalom: Állatos gumicukor, és Bosnyák Viktória: A sirály a király című könyvéből fejezetek felolvasása.(Tanítványaim nagyon szeretik, ha olvasok nekik, ezért választottam ezt jutalmul.)
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mi volt jó a tanulópárok együttműködésében? Meghallgatták e a másik véleményét? Mennyire fogadták el azokat? Türelmesek , empatikusak voltak- e párjaik iránt? A játék végén mennyire tudták értékelni sikereiket vagy éppen kudarcaikat?Elérte- e az óra a célját: mennyire rögzült az adott szavak helyesírása?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: Ők lesznek a sirályok, akik kitalálnak j, ly-es szavakat, felírnak belőlük 6-6 darabot, helyesen vagy helytelenül. Ezután kicserélik a lapokat a tanulópárok egymás között. A feladat elvégzése után, visszakerül a lap ahhoz a tanulópárhoz, aki felírta rá a szavakat , és ők javítják, értékelik. Kiválasztok egy tanulót, ő lesz a sirály, akinek hátára feltűzök egy szókártyát. Ezután odarepül egy osztálytársához, akinek el kell olvasni a szót és véleményt kell alkotni a helyesírásáról. Ha véleménye nem helyes, a sirály továbbrepül máshoz. Ha helyes a megállapítás, ő lesz a következő sirály, aki szókártyát kap és repülhet.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 7- szer 20 darab szókártya,boríték, lap.
Az előkészítés feladatai: A heteseket kérem meg, hogy osszanak mindegyik padra egy borítékot és egy lapot.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A tanulópárok közötti együttműködést alaposan megfigyelni, nyomon követni, hogy én magam is reális képet kapjak a köztük lévő összhangról, az esetlegesen felmerülő konfliktusokról, hogy a jövőben tudjam segíteni ezek kiküszöbölését, illetve az együttműködés fejlesztését.
Egyéb/megjegyzés: Ezt a gyakorlatot nemcsak a j, ly gyakorlására alkalmaztam, hanem más helyesírási szabályok megtanítására, begyakorlására is. Tanulóim minden esetben élvezték, mert manipulációs tevékenységet is végezhettek közben( szókártyák ide-oda rakása), mozgás( repülés utánzása). A továbbfejlesztett gyakorlatokat is kipróbáltam.
A gyakorlatot lejegyezte: Gazdag Beatrix