Duleba- Lovász Gabriella: Kollektív memória, egy kicsit másképp.
2025-04-26
Zabolainé Horváth Erika Erzsébet: Az órát a tavaszi szünet utáni visszatérésre terveztem irodalom órára. A neve lehetne az, hogy Újrakezdés örömmel.
2025-04-27

A gyakorlat neve, címe: Pozitív pletyka

A gyakorlat pedagógiai célja: Személyes erőforrások felismerése, felismertetése mások által is, pozitív visszajelzések, megerősítések, melyek segítenk az önjellemzés megírásában

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Elbűvölő, gyönyörű, csodálatos, szép – így létrejön 4 ötfős csoport vagy: Tornasorba állítom őket magasság szerint, négyesével csoportosítom – így bonthatom őket 5 négyfős csoportra

A gyakorlat felvezetése: A gyakorlatvezető körbeállítja a játékosokat. A kerettörténettel kezdi: Képzeljétek el, hogy titkos ügynökök vagytok. Hamarosan mondani/ súgni fogok mindenkinek egy nagyon titkos információt, amit meg kell jegyeznetek. Ez egy 1 szóból álló nagyon titkos információ lesz. Mindjárt indulok, rámutatok egyenként mindenkire/ közelebb hajolok, és megsúgom, hogy mi a te titkos információd. Nagyon fontos, hogy jegyezd meg! A gyakorlatvezető a körön belül/ körön kívül a résztvevők háta mögött odasúgja mindenkinek a titkos információt: Elbűvölő vagy!, GYönyörű vagy!, Csodálatos vagy!, Szép vagy! Így kialakul 4 darab ötfős csoport, és kijelöli a csoportok helyét az osztályterem 4 sarkában. Az összes elbűvölő egy csoport lesz, az összes gyönyörű egy újabb csoporttá alakul, az összes csodálatos egy harmadik csoporttá alakul és az összes szép a negyedik csoport lesz. Csoportbontás után ismertem a pozitív pletyka nevű gyakorlatot, elmondom, hogy mi a feladatuk.

A gyakorlat fő szabályai:A résztvevőknek úgy kell megfogalmazniuk a mondataikat, mintha az, akiről visszajelzést adnak, nem lenne jelen, mintha valóban pletykálnának valakiről. E/3 személyben beszéljenek róla, de a nevét is mondhatják. Pletykálni lehet sorrendben is, vagy akár egyszerre is. Mindenki, akiről pletykálnak, 2 percet kap. Ezalatt az idő alatt fókuszáltan, jól kiahsználva az időt kizárólag pozitívumokat kell összegyűjteniük. A gyakorlatvezető segíthet kérdésekkel, amikre reagálnak a pletykálók az adott személlyel kapcsolatban. Ezt teheti a játék megkezdése előtt, hogy a résztvevők megkönnyítendő kérdések mentén gondolkodjanak, vagy a pletykálkodás közben, ha látja, hogy szükséges. Akiről pletykálnak, az a csoportnak háttal áll/ül. Taps jelzi, ha lejárt a 2 perc, ekkor egy másik résztvevő ül/áll háttal a társainak, újabb taps jelzi a 2 perc pletykálkodás kezdetét és végét, mígnem mindenki sorra kerül.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: A feldolgozáshoz plüssöt használnék a kommunikáció segítőjeként és koordinálójaként. Körbeülve / állva elmondják, hogyan érezték magukat a gyakorlat közben. Ehhez a plüssöt továbbadja mindenki a mellette levőnek. Aki nem akar beszélni, passzolhat. Ha szorít az idő, homokórát is lehet használni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Keretmese lehet az is, hogy a résztvevők pletykálkodó vénasszonyok, akik kiülnek a kapu elé délután, és sorba pletykálják az ismerőseiket.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: plüss, 2 darab homokóra

Technikai igény: állva is maradhatnak, de széken ülve kényelmesebb 10 percet pletykálkodni

Az előkészítés feladatai: A padokat széthúzni a játékosok segítségével , hogy legyen hely körbeállni, illetve az osztály 4 sarkába 5-5 széket elhelyezni

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Kizárólag pozitív dolgok hangozzanak el, ne legyen sértő, ironikus, bántó megjegyzés. A résztvevők érzelmi biztonságára való odafigyelés.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: A gyakorlatvezető figyelemmel kíséri a háttérből a csoportok aktivitását, pozitív jellemzéseket, és ha valamelyik résztvevő kevesebb pozitív visszajelzést kap, ő maga is beülhet a körbe. Saját pletykálásával biztosítja a körön belüli egyensúlyt.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Popsit jobbra- székfoglaló, Vakvezetők, Emberi dominó, Körön áthaladás, Zsipp-zsupp

A gyakorlatot lejegyezte: Fejér Iringó

Vélemény, hozzászólás?