A gyakorlat neve, címe: Segítsünk Ludas Matyinak
A gyakorlat pedagógiai célja: Együttműködés
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: /Márton napra készülődve a csoport megismerendő meséje a Ludas Matyi/
A mese elmesélése a már előre berendezett játéktérben (adott esetben a csoportszobában/. A gyerekek meghallgatják a mesét szőnyegen ülve, s a mese elmondása után kezdem el a játékot:
Kedves Gyerekek! Szegény Ludas Matyitól elvette Döbrögi úr a libáit. Segítsünk Matyinak visszaszerezni a libáit, amit Döbrögi gonoszul elvett. küldetés előtt álltok. Én tudom, hogy Ti vagytok a legalkalmasabbak arra, hogy kiszabadítsátok a libákat, Döbrögi úr karmai közül. Döbrögi úr egy általa őrzött helyen (itt rámutatok a libákra) őrzi a libákat. A ti küldetésetek, hogy kiszabadítsátok őket és eljuttassátok a rétre, ami egy biztonsági terület. (Itt rámutatok egy másik asztalra, ami a tér másik szélén van.) Amelyik liba a rétre, biztonsági területre kerül, az kiszabadult. Döbrögi úr a területén (ami a játék tere is egyben) ülve, félig aludva őrzi a libákat. Előnyötök, hogy Döbrögi úr kövér, s lusta, így csak a beszédre, zajra, nagyon zajos illetve folyamatos mozgásra figyel fel, veszi észre. Vigyázz a futásra a libák is gágoghatnak, mert a gyors mozgástól megijedhetnek. Ezért, ha valaki hang nélkül, lassan mozog, akkor azt nem veszi észre. Ezért, ha tudtok úgy szabadítani, hogy csendben, lassan fogjátok meg a libákat, s nagyon lassan, óvatosan mozogtok, nem fog felébredni Döbrögi s sikerülhet a küldetés. Ha mégis észrevesz valakit, hogy beszél, gyorsan mozog, akkor a ketrec és a rét közötti térben lévő összes liba visszakerül a ketrecbe. És kezdődhet a szabadítás elölről. Ezért nagyon kell figyelnetek, hogy ne beszéljetek, hangoskodjatok, ne szaladjatok amikor alszik. Fontos, hogy amelyik liba már elérte a rétet, az már kiszabadult, nem kell visszamennie a ketrecbe. A libákra nagyon kell vigyázni, mert nem bírják a hirtelen, és a gyors mozgást, illetve a zajokat. Ezért nem dobálhatjátok őket.
Van kérdésetek? (Ha volt és megválaszoltam mindet és már nincs több): Akkor mostantól én vagyok a Döbrögi úr és kezdődhet a küldetés teljesítése.
A gyakorlat fő szabályai:• Döbrögi úr nem vesz észre ha hang nélkül és nagyon lassan mozogsz • ha észreveszi, hogy valaki fut vagy beszél, akkor minden, szabadulás közbeni liba visszakerül a ketrecbe és újrakezdődik a szabadítás • amelyik liba elérte a rétet, biztonsági zónát, az már nem kerül vissza a ketrecbe • a libát nem dobálhatjátok
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Fontos, hogy legyen elkülönítve a kerettörténetet mesélő, küldetésre küldő szerep és a tudós szerep. Ezt megteheted azzal, hogy elmondod, hogy mostantól Te vagy a tudós, de akár használhatsz egy kelléket vagy jelmezt is: pl. kalap, szemüveg, köpeny. Így még könnyebb lesz a résztvevőknek belehelyezkedni a történetbe. Hogy mennyire lesz könnyű vagy nehéz, sikeres vagy nem a küldetés, azt nagyon jól tudod szabályozni azzal, hogy hogyan mozogsz, mennyire figyelsz vagy sem. Érdemes figyelned arra, hogy úgy lásd, hogy mit csinálnak, hogy közben nem látod őket.:-) Ebben sokat segíthet a füled is.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Libák
Technikai igény: 1 db kalap, 1 db szék, 2 db asztal, 1 db zöld színű anyag, vagy papír, 1 db más színű anyag vagy papír
Az előkészítés feladatai: Libák elkészítése, a játéktér behatárolása, a földesúr ketrece és a rét előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mesehallgatás után a szőnyeg elrakása a játéktérről.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Legyen elkülönítve a kerettörténetet mesélő, küldetésre küldő szerep és a Döbrögi úr szerep. Kerettörténet mesélő szerep után kellékkel (kalap)jelzem, érzékeltetem, hogy mostantól Én leszek Döbrögi úr, mert így még könnyebb lesz a résztvevőknek belehelyezkedni a történetbe. Hogy mennyire lesz könnyű vagy nehéz, sikeres vagy nem a küldetés, azt nagyon jól fogom tudni szabályozni azzal, hogy mennyire figyelek vagy sem. Érdemes úgy figyelnem a gyerekeket, hogy mit csinálnak, hogy közben nem látod őket.:-), fontos segítség a fülem lesz.
Egyéb/megjegyzés: Amikor sikerül minden libát kiszabadítani, akkor megdicsérem őket a sikeres teljesítésért és feldolgozzuk a történteket.
• Mi volt jó a csoport együttműködésében? Mik voltak az erősségeitek? Miből éreztétek ezeket? • Mi az, amit máshogy csinálnátok, ha most újrajátszanánk a játékot? • Mennyire sikerült figyelned a lassú mozgásra, a némaságra, Böbrögi úrra? • Mi volt benne könnyebb és nehezebb?
A gyakorlatot lejegyezte: Ettig Tímea