A gyakorlat neve, címe: Mit hoztam Bécsből?
A gyakorlat pedagógiai célja: A gyakorlat fejleszti a kreativitást, a kombinatorikus képességeket, a fantáziát, az összpontosítást, a memóriát, a megfigyelőképességet, bővíti a szókincset, valamint a verbális kifejező képességen túl az utánzás mozdulatai során a finommotorikát, térbeli tájékozódást is.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: A Most jöttem Bécsből, Lengyelországból … kezdetű dalos körjáték eléneklésével, játékával hívom közös élménypedagógiai foglalkozásra a gyerekeket, gyakorlatilag a körjátékkal alakítom ki a foglalkozáshoz szükséges térbeli elrendeződést: nem direkt módon alakítunk kört. A dal éneklése közben egy kellékekkel teli kosarat veszek a karomra, keresgélek a benne lévő portékák között, felmutatok néhány frissen vásárolt szerzeményt, mígnem a dal végére a gyakorlathoz általam használni kívánt kellék marad a kezemben: azt a tárgyat, eszközt hoztam Bécsből.
A gyakorlat fő szabályai:– A gyerekek kört alkotnak, hogy mindenki lássa a társát, hallja az általa mondottakat, az ismérvek ugyanis nem ismétlődhetnek, mindenkinek ki kell találnia valami olyan funkciót a tárgynak, ami korábban még nem hangzott el. – A játékvezető megnevezi, bemutatja a tárgyat (a tárgy azon funkcióját emeli ki, amire legnagyobb valószínűséggel használjuk), pl.: Ez egy műanyag tejfölöspohár, majd próbálja a használatát is utánozni: étel kanalazását, a táplálkozást utánozza. Ezek után továbbadja az eszközt, kérve a soron következő gyermeket, hogy tagadja az előbbi állítást, majd nevezzen meg egy ettől eltérő, képzelt funkciót, s lehetőleg mutassa is, utánozza azt. (Ez nem egy műanyag tejfölöspohár, hanem egy távcső. Ezzel egyidejűleg a szeméhez emeli a poharat, utánozza a távolbanézést.) Az őt követő ezt a funkciót tagadja, majd újat nevez meg és mímeli a használatát. A tárgy így kézről-kézre, körbejár.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mi a Bécsből hozott tárgy valójában? Milyen funkciókkal ruházható fel az eszköz, ezek miként válnak kézzelfoghatóvá, bizonyíthatóvá az eszköz újragondolt funkciójához igazodott tevékenységgel, utánzással, dramatizálással.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Második körben a korábban megjelölt új funkciókat megtartva, azokra emlékezve, a tárgyról további részletinformációkat kérhetünk. Pl.: Kié az adott tárgy? Kitől kapta az illető? Mikor használta? Milyen színű, ízű, illatú/szagú..? A korábbi példából kiindulva: Ez nem egy műanyag tejfölöspohár, hanem a Kockásfülű nyúl távcsöve.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Az adott feladathoz egy kosárra és egy db tejfölös pohárra van szükség, de a játék papírhengerrel, szalvétával, radírral, hungarocell gömbbel, könyvvel.., gyakorlatilag bármilyen eszközzel játszható. Kikötés: a tárgy lehetőleg ne legyen túl nehéz, szúrós, nehezen adogatható, illetve baleset- és életveszélyes.
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: A kellékek előkészítése: kosárba összeszedni különböző tárgyakat, konkrétan a foglalkozáshoz tervezett eszközt.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék baleseti kockázata alacsony, ennek ellenére figyelni kell az esetleges utánzó mozdulatok lendületére, hevességére.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: –
Egyéb/megjegyzés: Eszközként javaslom a környezettudatos gondolkodás és a fenntarthatóság jegyében azokat az eszközöket, amelyek környezetkímélők, újrahasznosítottak, illetve újrahasznosíthatók.
A gyakorlatot lejegyezte: Dr. Szabó Andrea