Kocsisné Várnagy Tünde Csilla: A képzelet szárnyán relaxációs gyakorlat .
2022-04-14
Bolevácz Rita: Züm-züm
2022-04-16

A gyakorlat neve, címe: „Mondd vagy csapok!”

A gyakorlat pedagógiai célja: Szótanulás játékosan. Új témakör bevezetésénél szókincsfejlesztés, minél több új szó megtanulása.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Ma reggel a piacon jártam és vásároltam finom, friss gyümülcsöket, amiket elhoztam ma nektek. Gyertek üljünk le körbe a szőnyegre, és mindenki kap egyet. (A kosaramból mindenki kap egy szókártyát, amin egy színes kép található a megtanulandó gyümölcsről, a hátoldalán pedig a gyümölcs neve olvasható angolul. Miközben egyesével átnyújtom a szókártyát hangosan kétszer kiejtem a megtanulandó gyümölcs nevét angol nyelven, aki átveszi tőlem, megismétli azt.) – It’s an apple. An apple. What’s this? – An apple. (Kiosztom mind a 12 fő részére a fenti módon) – Mindenki tartsa maga elé a gyümülcs képét, amit kapott és körbe haladva mindenki mondja el mi van a kezében. (Háromszor körbemegyünk, akire rámutatok a kezemben lévő összetekert újságpapírral elmondja vagy elolvassa, hisz ő a szó nevét látja leírva, a társai felé mutatja a képet. Így már hatszor elhangzott az új szó: 2x én, 4x a gyerek mondta ki, és eddig látható volt a kép is.) – Most jön a játék! Leteszed magad mögé a képet, megjegyzed ki vagy, vagyis az a nálad lévő gyümölcs nevét. Kijön valaki a kör közepébe : Ki szeretne? (Elsőre önéntes a jelentkezés), mondjuk Viki, gyere! Odaadom neked ezt az összetekert újságot. hangosan mondod a saját gyümölcsneved. I am…… Majd megkérded valakitől: Who are you? És neki a fejét megérinted az újsággal. Akit megérintesz, az mondja hogy ő ki, majd utána egy másik gyerek felé fordulsz, és így tovább. Ha valaki nem tudja ki ő, vagyis kimondani a gyümölcs nevét, annak finomam megpaskolod a fejét az újsággal, hátha akkor eszébe jut. Ha három megérintésre se m tudja, akkor helyet cseréltek, ő jön be középre, de előtte hangosan elolvassa és felmutatja a háta mögött lévő szókártyán, hogy ki is ő . A játék akkor lesz egyre viccesebb, ha gyorsítjátok azt, minél pörgősebben választjátok egymást, és figyeljetek, hogy a helycsere is gyorsan, ügyesen menjen! A játék 2-2,5 percig tart, én mérem az időt. Ekkor kártyát cserélsz, mindenki jobbra adja a sajátját. A kapott kártyát elolvasod, megnézed a rajta lévő képet és így folytatjuk tovább, majd ismét jobbra adod a kártyád, ha szólok és megismerkedsz az újjal. Az időt én mérem, szólok, ha állj és akkor fogsz kártyát cserélni. Az újság puha, de azért figyelj arra, hogy ne csapj nagyot! Indulhat? Kezdjük!

A gyakorlat fő szabályai:Mindenki hangosan mondja ki a szót, hogy jól hallható legyen. Ha esetleg javítani kell a kiejtésen, akkor minden magyarázat nélkül én is kiejtem újra, hogy rögzüljön, de nem szólok bele a játékba, az megy tovább. Elmondom, hogy ne nagyot csapjanak egymás fejére az összetekert újsággal, és mindvégig kontrollálom azt.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: 3-4 kártyacsere történik a játék során, így 12 perc áll rendelkezésre 12 új szó megtanulására (ennyi az angolcsoport létszáma). játék közben, mozgással tanul új ismeretet, nem a padban ülve. A 45 perces órába belefér 12 perc játék, ami 15 percre is növelhető, és még mindig marad idő a szavak írására, betűzésére is. A játék során leginkább mondja, kiejti a tanulandó szavakat, de olvassa is, mert leírva is látja azt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék bármilyen szótanulásra használható, csak a szókártyákat kell cserélni. Gyakorlásra, ismétlésre is alkalmas. Ilyenkor több téma is bevethető egy játék során, vagyis 3 percenként lehet kicsrélni a szókártyákat , így körönként új tematikájú szavakat lehet átismételni.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Összetekert újságpapír, kétoldalú szókártyák (kép és szó) Szerencsére majdnem minden tankönyvhöz jár demonstrációs eszközként szókártya, így nem kell azokat külön elkészíteni, csak játékosan használni. A termünk végén van szönyeg és hely kialakítva, hogy órán bármikor teremrendezés nélkül elhagyhatjuk a padot és körbeülhetünk.

Technikai igény:

Az előkészítés feladatai:

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék elején felhívni a figyelmet, hogy ne csapjanak nagyot az újsággal a társuk fejére, és mindvégig kontrollálni ezt. Ha valaki nem tudja az új szót kiejteni segíteni neki az elején, többször ismételni.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: A játék jó hangulatban telljen, ne a tanulás folyamata, hanem a játszás élménye ragadjon meg a gyerekekben. A nevetés szabad, de a fegyelem megtartására is figyelni kell. Az idő figyelése a gyakorlatvezető feladata, 2,5 perc után lehet szókártyát cserélni, de plusz időt lehet adni, ha még gyakorlás szükséges, vagy rövidíteni, hogy ne legyen unalmas.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Activity, Szókirály, Amerikából jöttem, Kipp-kopp kopogok, Barkochba

Egyéb/megjegyzés: –

A gyakorlatot lejegyezte: Dr. Mizákné Hogya Judit

Vélemény, hozzászólás?