­
Banya Andrea: Pár kereső akció
2021-12-29
Adorjánné Orosz Katalin : Ki kicsoda?
2022-01-05

A gyakorlat neve, címe: Madarakkal a mesebirodalomban – élménypedagógiai tevékenység 5-6 éves gyerekeknek

A gyakorlat pedagógiai célja: Új ismeretek nyújtása, ismeretek rendszerezése, , alkalmazása az irányított játékhelyzetben. Téri irányok gyakorlása, dyslexia prevenció. Azonos nevelési céllal más-más feladatok adása a különböző életkorú és fejlettségű gyermekek számára, a nekik leginkább fejlesztő területeken egyéni képességeiket figyelembe véve, kiemelt szerepet kap az egyéni bánásmód, differenciálás. Együttműködési képesség egymás iránti bizalom elmélyítése, a lezáró mese által keltett érzelmek feldolgozása.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: A játéktér felállítása, szervezési feladatok megoldása,szükséges eszközök előkészítése. ( varázskapu felállítása, mesepárnák elhelyezése.)

A gyakorlat fő szabályai:1. Juss be az erdőbe – energetizáló, bemelegítő,ráhangoló tevékenység: egy jellemző jegy kiemelése a feladat. A gyerekeket úgy mozgatom, hogy sorban érkezzünk a kapuhoz. Lehetséges kerettörténet: Be szeretnénk jutni a madarak mesebirodalmába. Oda csak a kapun keresztül lehet, Akkor lehet átlépni, ha mindenki mond egy madarakra jellemző tulajdonságot – külső jellegzetesség, élőhely, táplálkozás, hasznuk, róluk való gondoskodás, fajták megnevezése stb.

2. Keresd a párját – együttműködésre épülő tevékenység : azonosságok és különbözőségek észrevétetése, azok megfogalmazása. Minden játékos kap egy laminált madárképet. Zenére mozoghatnak – repülhetnek az adott helyen, jelre meg kell keresniük madárpárjaikat. Azonosságok, különbözőségek megláttatása, azok megfogalmazása. A játék lezárása: adott jelre minden madár berepül a madátetetőbe.

3. Adj hangot kismadár – bizalomra épülő játék: bizalom építése, tér bemozgása társak segítségével, auditív memória fejlesztése. A játékosok közül kijelölök,vagy önkéntes jelentkezés alapján 5-6 fát, akiket fejdísszel jelölünk. Az egyik fa odvában lakik Bölcs bagoly egy plüss játék. Egy önként jelentkezőnek bekötjük a szemét, egyik társa fogja irányítani a vállát fogva, szóbeli utasításokkal ellátva. Bölcs bagoly hangot ad : huhuhúúú, a bekötött szemű játékost a segítőjének el kell vezetnie a madárhoz.

4. A tevékenység hangulati lezárása: A civakodó madarak esete című mese elmesélésével. A gyerekeket megkérem, hogy foglaljanak helyet a mesepárnákon.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: 1. Hogy sikerült a ráhangolódás? 2. Kell e a segítség? Igénylik-e? 3. Elfogadják -e a segítséget? 4. Mennyire bízik meg a társában? 5. A mese mennyire kötötte le a figyelmüket?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Juss be az erdőbe játékhoz: – az ügyesebbek szükség szerint segíthetnek azoknak a társaiknak, akik nem tudnak megfelelő választ adni.

2. Keresd a párját játékhoz : – minden párkeresés után a képet el kell cserélnie valamelyik társával és újrakezdjük a játékot. – mondjon valamit a képen látható madárról – képolvasás képességének fejlesztése, kommunikáció alakítása.

3. Adj hangot kismadár játékhoz: – játéktér nehezítésével – kövek, bokrok elhelyezése az erdőben elhelyezése – a bizalomjátékban háttal vezeti a bekötött szemű párját a játékos. – hangfelismeréssel: kinél szólalt meg a Bölcs bagoly? – ki lehet a fa?

4. Hangulati lezárása a tevékenységnek: A civakodó madarak esete című mese elmesélésével – visszavezetés a játékba. – madárkalács készítése közösen – madaras kifestőket biztosítok és a gyerekek szabadon döntenek a színezéséről – többféle eszközt biztosítok ( filctoll, ceruza, tempera, előre elkészített gyertyázott zsírkrétázott felület karcolása tompa hegyű szöggel).

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 1. Juss be az erdőbe játékhoz: varázskapu, csengő, CD magnó, CD lemez 2. Keresd a párját játékhoz: laminált madárképek párban a játékosok létszámának megfelelően. Madáretető a játék lezárásához. 3. Adj hangot kismadár játékhoz: plüss Bölcs bagoly, fát jelképező fejdíszek,kövek, bokrok az esetleges nehezítéshez,kendő a szem bekötéséhez. 4. Lezáró meséhez: bábok, mesepárnák

Technikai igény: IKT eszközök: CD lejátszó, CD lemez, lamináló készülék

Az előkészítés feladatai: 1. játéktér kialakítása 2. eszközök elkészítése, előkészítése

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: 1. Helyigény, biztonságos mozgás végzéséhez megfelelő hely biztosítása. 2. Egyéni igények tiszteletben tartása – ha nem engedi bekötni a szemét. 3. Önkéntes szerepvállalások támogatása – választhat, hogy irányító,vagy irányított lesz. 4. A tervezett tevékenységben nem aktív gyerekek biztonságos tevékenykedtetésének, a feltételek biztosítása – eszközök, felügyelet. 5. Annak a lehetőségnek a biztosítása, ha valaki menet közben szeretne bekapcsolódni, illetve kilépni a játékból.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: 1. Differenciálás megvalósítása. 2. Az egyéni bánásmód alkalmazása. 3. Rugalmasság, a kialakult helyzethez való alkalmazkodás.

Egyéb/megjegyzés: Élménypedagógiai tevékenységtervemet 5-6 éves óvodás gyermekeknek terveztem. A tervezésnél figyelembe kellett vennem az adott csoport fejlettségi szintjét,( nagyos eltérő szociokultúrális háttérrel, ismeretekkel rendelkeznek). Legfontosabb szempontom volt, hogy a játékkal töltött időben aktívan, önként, jókedvűen vegyenek részt, hisz a szocializáció fejlődése ebben az életkorban nagyon meghatározó. A csoport már harmadik éve alkot egy közösséget, ismerik egymást, kialakult kapcsolatok vannak. A tervezett játékokat kipróbáltam,és a kitűzött célokat és feladatokat sikerült megvalósítanom. Személyes tapasztalatom, hogy a gyerekek nagyon szeretik a közös játékot, kevés családban részesülhetnek hasonlóban.

A gyakorlatot lejegyezte: Darmos Józsefné

Vélemény, hozzászólás?