A gyakorlat neve, címe: Nyeremény hajóút
A gyakorlat pedagógiai célja: Együttműködés fejlesztése a fő cél. Az első csoport alakításnál illetve a második csoport alakításnál, ahol teljesen maguk választják meg a tagokat együttműködés nélkül nem tudnak tovább lépni a feladatban. Mit viszünk fel a hajóra a csapaton belüli megegyezés, szükséges, a tagokat nem maguk választották mégis mindenkinek mindenkivel egyességet kell kötnie. Majd a saját maguk által választott csoportban, illetve a többi csoporttal is együtt kell működniük.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: A csoport bontáshoz 3 színű öntapadós színes szalagot fogok használni. A tanulók háttal állnak nekem és a színes szalagokat felrakom a hátukra. Senki nem tudja, hogy a saját hátán milyen színű a szalag. 3 db 5 fős csoportot kell alakítaniuk. Egymásnak segíthetnek bármilyen formában. Egy kikötés van nem szólalhatnak meg. Másodjára saját magukalakítanak ki csoportot.
A gyakorlat felvezetése: Az osztály nyert egy nyaralást. Sajnos, mindenki a meghatározott számú ruhán, tisztálkodószeren kivül csak öt dolgot vihet magával, kérlek benneteket írjátok fel a lapra mi lenne ez az 5 dolog. Ha felírták a közlöm velük, hogy, akik egyszínű szalagosok -első csoport alakítás- meg kell egyezniük, hogy az egyénileg leírt 5 dolgoból, ami csapatonként összesen 25 db melyik melyik 14 -re esik a választásuk. Mivel a hajó már a kikötőben vár így 8 percük van a megegyezésre. A hajóra a csapat akkor szállhat fel, ha a sikerül megegyezniük. Amelyik csapat először ér a hajóra kiválaszthatja a hajó mely részén szeretne utazni. Amikor a csapatok felszálltak pár perc után közlöm velük , hogy nagy viharba keveredtek, egy szigetre sodorta őket a hullámzás és a szél. Csak akkor tud egy másik hajó értük jönni, ha a szigeten lévő feladatot megoldják. Három fős csapatokká kell válniuk. Öt egyenlő nagyságú szabályos négyszöget kell kirakniuk, minden csoportban egynek kell készen lennie. Beszélgetni és mások darabkáit elvenni nem szabad. Ezzel szemben saját darabjainkat másnak adhatjuk illetve másét felkínálásra elfogadhatjuk.
A gyakorlat fő szabályai:Az első csoport alakításnál, a szigeten a feladat megoldásánál beszélni tilos, csak metakommunikációval lehet kommunikálni.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A csoportos feladatoknál mennyivel volt könnyebb az együttműködés, akkor amikor maguk választottak társakat? A feladat mely részében volt a legnehezebb az együttműködés? Az közös munka során mennyire kellett lemondani saját akaratáról?- az öt dogból mennyit engedet, feladat megoldásból milyen mértékben vette ki a részét- Milyen összetevői vannak a sikeres együttműködésnek? Mi az amit másként csinálnál, ha újra játszhatnád?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a szigetre értek, egy iskolai szervezeti felépítését kell kialakítaniuk. Mindenképpen legyen igazgató, igazgató-helyettes, tanító, tanár, karbantartó, takarító, szülő, tanuló létszámtól függően bővíthető hitoktató, logopédus, konyhás, gyógypedagógus de létszám 40% tanuló legyen.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Színespapír csíkok, ceruza, írólap, kötél ebből formázom meg a hajót, 5 db boríték
Az előkészítés feladatai: A színes papírcsíkok vágása lap, ceruza előkészítése, hajó megformázása kötélből, 5 db boríték, előre kivágott négyzet darabok, amit a borítékba teszek.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék baleseti kockázata alacsony . Esetleg, ha nem tudnak együttműködni, veszekdés lehet, amit azonnal megpróbálunk megoldani a hangsúly a közös megoldáson van, addig a játékot felfüggesztjük.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Szokásos feladatok. Kiemelkedő nincs.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Dobj és rohanj!, Eressz be!, Sü- sü, Egy lépést hátra!, Psszt!
A gyakorlatot lejegyezte: Cséber Mónika