A gyakorlat neve, címe: Szenilla segít, keresd a halakat!
A gyakorlat pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés, együttműködés, koncentráció, tananyag gyakorlása, logikai készség fejlesztése
Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Keveredj, állj meg, csoportosulj! Konkrét számolási feladatokat adok a játékosoknak.
Csoportosulj az évszakok száma szerint! Csoportosulj az osztályfokodnak megfelelően! Csoportosulj a hónapok száma szerint! Csoportosulj a teremben található ablakok száma szerint! Csoportosulj a hétköznapok száma szerint! Csoportosulj a füleid száma szerint! Csoportosulj az asztalok lábának száma szerint! Csoportosulj az alapszínek száma szerint!
A végső csoportalakításnál 3 fős csoportokat tervezek, ezért az utolsó feladatban a három fő lesz a megfelelő csoportlétszám. Nincs jelentősége, ha véletlenül nem osztható hárommal csoport létszáma, mert két fővel is jól játszható.
A gyakorlat felvezetése: A mai foglalkozáson ti lesztek a tó halai, a legidősebb halak, a családok vezetői. Több család él a tóban: pávahalak, szivárványhalak, kalászhalak, bohóchalak. Jól megférnek egymás mellett a családok, de ősellenségük a gödény újra a tó körül vadászik. Nagyszáj, a gödény leginkább a kicsi halakat szereti, ezért a kicsikre kell leginkább vigyázni. A kishalak, azonban pont olyan szófogadóak, mint ti, és ügyet sem vetnek a felnőttekre, ezért rendszeresen elkóborolnak, mint azt ma is tették. Azt azonban tudják, hogy ha feltűnik Nagyszáj, el kell bújniuk egy kő mögé. Néha kidugják a fejüket , hogy megtalálhassátok őket. Nagyszáj már szerencsére öreg, ezért öt másodpercetek van, míg a gödény észreveszi a kölyköt. Ezt a kölykök is tudják, ezért öt másodperc elteltével visszabújnak a kövek mögé. Legyetek ti a gyorsabbak, és mentsétek ki a családtagotokat, és gyűjtsétek be mind a tízet. Nagyszáj az idős halakra is veszélyes, így az öreg halaknak el kell terelniük a madár figyelmét, ezért csak egy öreg szabadíthat ki kishalat.
A 3-asok a pávahalak, a 4-esek a szivárványhalak, a 6-osok a kalászhalak, a 8-asok pedig a bohóchalak. A tó különböző részén egyszercsak feltünnek a kishalak, amik arról ismerhetőek fel, hogy a család számának többszörösei. Ezek a családok egymás rokonai, így előfordulhat, hogy akár több családhoz is tartozhat a halacska. Gyűjtsétek össze a saját családotok tagjait, amikor mind a tíz megvan, ti megmenekültetek Nagyszájtól. Kiáltsátok: Megmenekültek! Szegény Szenilla a doktorhal, rövidtávú memóriazavarának köszönhetően időnként szintén felbukkan. Segítsetek neki is, mert később meghálálja a segítségeteket. Szegény annyira feledékeny, hogy ő bármi lehet, amit mondtok neki, számokat is képes helyettesíteni.
A gyakorlat fő szabályai:Háromfős csoportok vannak, minden csapatnál egy számkártya 3-as, 4-es, 6-os, 8-as. Mindegyik kártyából lehet több is, így akár nyolc csoport is létrehozható. Számokat ábrázoló kártyákat ejtek el a talajra, mindig csak egyet. A játékosoknak meg kell nézni a saját számukat, és eldönteni, hogy a lent lévő szám a saját számuk többszöröse-e, ha igen, minél gyorsabban felvenni. Kb. 5 másodperc múlva a kártya már nem elérhető, felveszem, miközben lerakok egy másikat. A Szenillás lapokat bárki felveheti. Számolni fogok 1-5-ig, csak akkor mozdulhatsz, ha elkezdek számolni, és ha kimondtam az ötöt már nem nyúlhatsz a kártyához, mert különben vissza kell adnod egy már korábban megtalált kártyádat. Figyelned kell a másikra, mert mindenki el akarja kapni a kártyát!
Beszéljétek meg a stratégiátokat, kaptok erre 3 percet!
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mi történt? Mi volt a feladatotok? Hogy érezted magad közben? Ki érezte magát valamiért kellemetlenül? Ki érezte magát jól?
Mit csináltál jól? Min változtatnál?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem szükséges csoportokat alakítani, ha kevesen vannak, mert akár már 4 főtől is játszható. Szenilla esetében nem hangzik el az alapjáték során, hogy hány kártyát helyettesít a tízből, ezen is lehet szigorítani, vagy enyhíteni, de akár segítő (Szenilla) lap nélkül is játszható. Időkorlátot is lehet alkalmazni, hogy mennyi idő van a lapok összegyűjtésére. A kártyák magasabb számkörben is lehetnek, akkor akár felsőbb évfolyamokon is használható az oszthatósági szabályok gyakorlására. Lehet geometriai formákkal és képekkel is játszani. Ebben az esetben lehet leírás a játékosnál, pl.: van párhuzamos oldala, és a kezében pedig egy rajzon téglalap, négyzet, húrtrapéz. Alsó tagozaton hangkereséses feladatban is használható. Gyerekek kezében betűk, és képeket rakok ki, azt kell begyűjteni, amelyikben meg van az adott hang/betű.
A feladat utasításánál, a kerettörténetnél nehezítő lehet, ha nem mondjuk el, hogy a leeső számok a csapatok számainak többszörösei, csak azt, hogy a kishalakat szimbolizáló kártyák valamilyen rokonságban állnak a caládok számaival. Ezt inkább magasabb osztályfokon, esetleg negyediktől javaslom.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Számkártyák a csoportoknak, számkártyák a számok többszöröseivel. Figyelni kell a hatos és kilences megkülönböztetésére. Elegendő kártyának kell lenni az esetleges nehezítésekhez is, minden többszörösből kell legyen legalább 10 kártya csoportonként, ha Szenilla használható helyettesítőként, akkor is legalább 9 kátrya capatonként.
Technikai igény: Körben ülnek a játékosok, legyen hely a mozgáshoz.
Az előkészítés feladatai: A termet érdemes elrendezni a játék kezdete előtt. A létszámnak megfelelően érdemes a kártyalapokat szétválogatni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: magas
Szükséges biztonsági intézkedések: A termet el kell rendezni, és nagyon fontos felhívni a játékosok figyelmét a baleseti kockázatokra. Mindenki nagyon szeretne majd lapot gyűjteni, ezért összeütközések lehetnek.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Mindenkit meg kell kérni, hogy a balesetek elkerülése érdekében az ÁLLJ szó elhangzását követően azonnal megállítom a játékot és megbeszéljük a szükséges változtatásokat.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Számoljatok háromig, Boldog lazac, Szabálytalanul, Alliterációs játék, Alma, körte, szilva
Egyéb/megjegyzés: Szerencsés helyzet, ha két gyakorlatvezető van, mert így lehet ő Gödény, aki a lapok összeszedésében segít, valamint a balesetveszély szempontjából is tud segíteni. Nekem jó volt, hogy akadt egy diák, aki nem szeretett volna valójában részt venni a játékban, így ő volt a segítőm, aki segített a számolásban, illetve kicsit döntőbíró szerepet is kapott a társaitól, hogy eldöntse ki érte el előbb a számkártyákat.
A gyakorlatot lejegyezte: Bujdosó Rita Judit