Szedlacsek Anita: Szerencse kerék
2021-12-27
Darmos Józsefné: Madarakkal a mesebirodalomban – élménypedagógiai tevékenység 5-6 éves gyerekeknek
2022-01-03

A gyakorlat neve, címe: Pár kereső akció

A gyakorlat pedagógiai célja: Szókincs fejlesztés Rokon értelmű szavak ( szinonimák) fogalmának mélyítése Ráhangolódás, motiváció Helyesírási készség fejlesztése Önálló olvasàs gyakorlása Analizáló-szintetizáló képesség fejlesztése Értelmező képesség fejlesztése Másolási képesség fejlesztése

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Szinonima országban egy varázsló elvarázsolta a szinonimákat, ezért most minden szinonima magányosan él. A szinonimák viszont nem szeretnek magányosak lenni, csak a párjukkal élhetnek boldog életet. A gonosz varázsló àtka csak akkor törik meg, ha minden szó megtalálja a rokon értelmű párját. Jelen esetben ti vagytok a magányos szinonimák és meg kell keresnetek a rokon értelmű párotokat. Ha ügyesen dolgoztok és megtaláltátok a saját rokon értelmű párotokat, megismerhetitek szinonima ország lakóinak listáját melyet helyesen le kell másolnotok a füzetetekbe, hogyha esetleg a gonosz varázsló újra megpróbálná elvarázsolni, összekeverni a lakókat könnyen helyre lehessen állítani a rendet.

A gyakorlat fő szabályai:Minden játékos kap egy szókártyát. Ezt a szókártyát önállóan némán el kell olvasniuk. Ezután a játékosok elindulnak körbe körbe a teremben és egymást kérdezgetve ki kicsoda meg kell találniuk a velük rokon értelmű párjukat. Ha ez sikerült számukra, odamennek a játékvezetőhöz és ha helyesen találtak egymásra megkapják a többi szinonima listáját, melyet helyesen le kell másolniuk a füzetükbe. Ha ügyesen dolgoztak, mindenki megtalálja a párját, mindenki helyesen lemásolja a listát és megtörik a varàzs.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Hogy éreztétek magatokat a játékban? Okozott e valakinek valami nehézséget, ha igen mi? Ha mondanod kellene egy pozitív és egy negatív dolgot a játékkal kapcsolatban mi lenne az? Mit gondolsz min kellene változtatnod ahhoz hogy ami nehézséget okozott most az a következő játékban könnyedén menjen?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szinonimák listáját lehetne egymásnak tollba mondani. Másik variáció hogy a szinonimák listáját is öszekavarja a varázsló és minden pàrnak minden rokon értelmű szót meg kellene keresnie és összekötnie a feladatlapon, majd ezutàn másolnák le helyesen a rokon értelmű szavakat a füzetükbe.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Szükség van olyan előre elkészített szókártyákra, amelyeknek van egy rokon értelmű párja. Egy feladatlapra vagy listára amelyen szerepel az összes játékban szerepeltetett szinonima. A gyerekek saját írás füzetére, a padjukra és székükre az íráshoz, ceruzára és radírra.

Technikai igény: Az osztály létszámnak megfelelő pad, szék.

Az előkészítés feladatai: Szókártyák megírása, párosítása ügyelve arra hogy annyi szinonimát írjunk, hogy az osztàly minden tagja tudjon játszani. Szinonimák listájának vagy ha összekavarva adjuk a listát akkor a feladatlap előkészítése, kinyomtatása a párok mennyiségére, ha tehát 24-en játszanak akkor ha pàronként egy listát adunk, akkor 12 listànknak kell lennie.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A terem hátuljában egy megfelelő méretű tér hagyása a padok elrendezésével, vagy ha a padok között sétálnak a gyerekek ügyeljünk arra, hogy a székek be legyenek tolva, a tàskàk ne okozzanak akadàlyt, baleset veszélyt, ezért vitessük őket egy helyre, vagy mindenki akassza a táskát a padjára ha ez lehetséges vagy tetessük fel velük a székükre, pad alá stb.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra, hogyha a gyerekek páratlanul vannak, akkor vagy ki kell találnunk egy olyan szót amelynek több rokon értelmű szava is van, így ők hármas csapatot alkotnak majd, vagy be áll a játékvezető is, hogy mindenkinek legyen pàrja. A játékvezetőnek figyelnie kell ezen kívül arra is, hogy sikeresen elolvasta e illetve értelmezte e a sajàt szavát mindenki, tudja e mindenki a sajàt jelentését. A feladat legvégén pedig a jàtékvezetőnek össze kell szednie a füzeteket és átnéznie, hogy mindenki helyesen írta e le a lista szavait.

Egyéb/megjegyzés: Némelyik osztályban előfordulnak szorongó gyerekek, akiknek ez a játék a másokkal való kapcsolatteremtés végett nehézséget okozhat. Ilyenkor a játékvezetőnek segítő, támogató légkörre kell törekednie, ösztönöznie kell a gyerekeket arra, hogy egymást segítsék, elfogadóan viselkedjenek egymással. A jàtékvezető ilyenkor nyugodt támogató magatartásával a szorongó gyermek ösztönzésével segíthet, de ha nagyon frusztrált a gyermek jobb ha csak megfigyelőként hagyjuk őt érvényesülni. Ilyenkor adhatunk neki feladatot is, például, hogy a játékvezető helyett ő ossza a pároknak a listát. Ez a játék ilyen szempontból jó lehet egymás érzékenyítésére is.

A gyakorlatot lejegyezte: Banya Andrea

Vélemény, hozzászólás?