A gyakorlat neve, címe: Minimundus, avagy az álomkirándulás
A gyakorlat pedagógiai célja: A csoportban lévő lányok és fiúk együttműködésének fejlesztése a fő célom. Emellett a csoport általában kevésbé aktív tagjainak a közös játékba történő bevonása. Az általam létrehozott csoportokban meg tudják tapasztalni, hogyan kell együttműködni, egy vezető irányítását elfogadni, egy esetleges problémát, konfliktust megoldani. Vezető vagy végrehajtó szerepet töltenek be a diákok a csapatokban?
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Négy különböző színű papírból egyforma számú kicsi darabokat vágok (de ha van csipeszből 4 szín, az is használható). Körben állva, kezüket hátratéve, mindenkinek adok egy színt. ( A fiúkat külön csapatokba teszem.) A terem négy sarkában ugyanolyan színű lufi fogja jelezni, hogy kinek hova kell mennie.
A gyakorlat felvezetése: Kedves Játékosok! Biztosan sokszor gondolkodtatok már azon, hogy hova mennétek legszívesebben osztálykirándulásra. Hát most elérkezett az álomkirándulás tervezésének ideje! Ez egy különleges kirándulás lesz, hiszen egy fantasztikus helyre készültök ellátogatni. Amire legjobban vágytok, vagy ahol már voltatok, és csapatod tagjait meggyőzöd, hogy miért is érdemes oda elmenni. Először meg kell beszélnetek, hogy mi legyen az a hely, építmény, látnivaló, amit megnéznétek, majd annak egy mini változatát, makettjét kell elkészíteni a csapatoknak a rendelkezésre álló alapanyagokból. A cél az, hogy minél élethűbb legyen és az alapanyagokból minél többet felhasználjatok. Csak az idekészített anyagokat, eszközöket használhatjátok fel, mást nem. Pár mondatban mondja el a végén egyik csapattag, hogy miért érdemes másoknak is ide ellátogatni, mivel bűvölt el téged ez a hely? A tervezéshez 5 perc áll rendelkezésetekre, majd az építkezésre 35 percet kaptok. A 35. perc végén az építkezés leáll, majd együtt megnézzük a műveket. Sok sikert a munkához!
A gyakorlat fő szabályai:-Csapatokat alakítunk ki, amelyekben legfeljebb 5 fő ideális. -Van egy 5 perces tervezési időszak, ahol csak beszélgethetnek, nem érhetnek az eszközökhöz és kiosztják a feladatokat egymás között. -Összesen 35 perc van az építmény elkészítésére. -Csak a saját asztalukról használhatnak alapanyagot. -A játék véget ér 35 perc letelte után, vagy ha minden csapat előbb végezne.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Minden csapatból mondja el valaki, hogy miért érdemes ellátogatni az általuk vágyott helyre! Majd a feldolgozás kezdetét veszi: Hogy éreztétek magatokat a feladat alatt? Mi volt a legkönnyebb, és a legnehezebb a feladatban? Mi kell ahhoz, hogy a csapatok sikeresen tudjanak együttműködni? Meg tudtátok-e ezt valósítani? Amit elterveztetek, sikerült-e megcsinálnotok az építésben? Mire összpontosítottál a feladat közben: a célra, a többiekre vagy egyébre? Ha volt konfliktus, probléma, hogyan beszéltétek, illetve oldottátok meg? Ki mennyire vette ki részét a feladatokból? Milyen volt ez együttműködés a fiúk és lányok között? Volt-e olyan, aki irányította a csapatot? Ha igen, miért volt jó a vezetésben? Mit kellene másképp csinálni, ha legközelebb ilyen feladatot kapnátok?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -Nagyon meghatározza a feladat kivitelezését a rendelkezésre álló alapanyag-kínálat, valamint az időkeret. Lehet kevesebb vagy más az alapanyag. Az időkeretet lehet csökkenteni, vagy növelni: ha kevesebb az idő, több probléma léphet fel, ha több, akkor túlságosan lelassulhat a folyamat. -Lehet hátizsákban vagy gurulós bőrönben kirakni az alapanyagokat, így abból semmit nem is látnak a tervezés alatt. -Konkrét építményt is megadhatunk a csapatoknak, de mindnek mást. -Lehet úgy nehezíteni a feladatot, hogy 2 fő csak csipesszel foghatja meg a kellékeket, és ők adják át a többieknek, akik csak az építést végzik. -Két fő nem nyúlhat semmihez, csak beszéddel irányíthatja a csapattársát. -Megadható egy színes fotón, hogy mit építsenek meg. -Lehet még a terem közepére kitenni olyan alapanyagokat, amelyekből bárki vehet el építés közben.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Minden csapatnak ugyanannyi darab színes papír, papírpohár, WC papír guriga, újságpapír, műanyag kupak, műanyag palack, fém kávésdoboz, hurkapálca vagy fa fogpiszkáló, parafa dugó, muffin papír, csipesz, fehér lapok, íróeszköz, olló, filctoll, színes ceruzák, kétoldalú és más ragasztó, karton darabok, szívószál, fonal, lufi, karton lap, amire a makett készül. (Mindenki eldöntheti, mennyi és milyen alapanyagokat tesz ki. Ez egy lehetséges kínálat, a teljesség igénye nélkül.)
Technikai igény: Minden csapatnak két iskolai padot összefordítva készítsünk elő.
Az előkészítés feladatai: A termet be kell rendezni előtte. Csapatoknak az eszközöket kikészíteni a padokra vagy hátizsákban. Lufikat felfújni, illetve kicsi színes papírt a csoportképzéshez felvágni.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel csapatokban dolgoznak, egymásra oda kell figyelniük a munka közben. Az olló használatára fel kell hívni a figyelmet.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A gyakorlat közben figyelni kell a csoportok működését, abban a tagok szerepét. Az együttműködésből adódó konfliktusok kezelésére fel kell készülni a gyakorlat vezetőjének. Az idő múlására figyelmeztessük időnként a résztvevőket. Érdemes jegyzeteket készíteni arról, amik közben elhangzanak, mert segít a feldolgozásban. Fontos megfigyelni az érzelmi reakciókat.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Amit senki nem gondolna rólam, Szabálytalanul, Nudli-sorompó, Kard és pajzs, Alakítsatok magatokból…
A gyakorlatot lejegyezte: Balogh-Imre Katalin