A gyakorlat neve, címe: Kalandtúra a tornaterem forgószínpadán
A gyakorlat pedagógiai célja: együttműködés,segítőkészség,bizalom,kreativitás és kommunikáció
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Kedves Diákok!
A mai napon felfedező kalandtúrára indulunk, bemelegítés után. Csapatokban fogtok játszani.4 szórakoztató játékra hívlak benneteket:készítünk tölcséres fagyit,átkelünk egy mocsáron,bekukkantunk egy láthatatlan múzeumba, és gyűjtünk szalagot guruló járműveinkkel. Szükség lesz a vállalkozókedvetekre,együttműködésetekre,feladatmegvalósító ötleteitekre,csapaton belüli jó kommunikációra és némi szemfülességre.
A gyakorlat fő szabályai:A bemelegítő játékok- a csipesz fogó,vak repülés,lábérintő után a fő rész szereinek kipakolása a gyerekek aktív részvételével történik. Csapatalakítás kártyákkal. Minden játék előtt a feladat címének eszközeinek,határvonalainak megismertetése pl. Fagyi készítő,Mocsárjárás,Láthatatlan múzeum,Szalagszerző labda gurítással…, majd a feladat végrehajtás konzultációja diák szinten 1 percben, A játékok zenére kezdődnek és zene jelzi a végüket is.Menetlevélben rögzíteni az eredményt,a játék végén az összeredmény alapján eredményhirdetés és az élményeik átbeszélése.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Mely játék(ok) tetszett a legjobban,miért? Melyik volt nehéz? Volt-e olyan,amitől féltél? Melyiket nem szeretnétek játszani a közeljövőben? Mi volt jó az együttműködésben csapat szintjén,párokra vonatkoztatva? Mi a jó, a kommunikációban? Meg lehet e oldani a feladatokat kommunikáció nélkül? Mik voltak azok a cselekedetek és döntések, amire büszkék a csapatot alkotó játékosok? Hálás vagy-e a társaidnak vagy akár saját magadnak? Ha igen,miért? Mitől érezte magát sikeresnek a játékos? Mit csinálnátok legközelebb másként? Milyen tanulságokat tudtok levonni?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A Fagyi készítőt pl különböző méretű és rugalmasságú labdával,pattintással és anélkül is, rövidebb 3-5m-es távolságról v többről is a felfordított bójába lehet juttatni.Lehet imbolygó eszközről is célba dobni.Lehetne akár a szemet eltakarva is,társ segítségével is,de ebben az esetben nem dobni,hanem gurítani kellene célba. A Mocsárjárás kellékei is változó nagyságúak és anyagúak lehetnek, a számuk sem mindegy,h mennyivel játsszák.Ha karton vagy polifoam,netán újságpapír másként viszonyulnak a gyerekek,mint a karikához.Ha túl nagy a karika könnyű a feladatvégrehajtás,ha túl kicsi,akkor a balesetveszély kockázata nő meg. A Szalagszerző játékot is lehet többféle méretű labdával játszani( pl.kézi,kosár,football),gimnasztika labdával kimondottan élvezetes,mert nemcsak gurítani lehet,hanem lehet vezetni és rajta ugrálva is közlekedni… A Láthatatlan Múzeumnál vezető és vezetett dolgozik együtt,teljes bizalmat és koncentrációt igényelve. Az adott térben elhelyezett tárgyak száma és nehezítő pionok a végrehajtás pontosságát nagyban befolyásolják. Büntetések bevezetése is nehezítheti a játékot,vagy ha a gyerekeknek még a kezükbe adunk pl tollasütőn pingponglabdát,amit nem ejthet el. Szerepcserével is elvégeztethetjük a feladatokat, ha terveztünk olyat (Fagyi készítő,láthatatlan múzeum is alkalmas rá)
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Menetlevél csapatonként 1 db, gimnasztika labda csapatonként 3-4 labdával,3-4szalaggal, nagy bója csapatonként 2 db,teniszlabda csapatonként 10 db, közepes méretű karika csapatonként 2 db, 5 db zsámoly,2 db tornapad,1db 5 m hosszú mászókötél,30 db pion,bordásfal 4-6 db… Szemtakaró kendő csapatonként 1-2 db.
Technikai igény: Hangosítás,világosítás,testnevelő kolléga bevonása
Az előkészítés feladatai: Az akadálypálya megtervezése,szükséges szerek előkészítése adott osztályhoz /csapathoz/csoporthoz méretezetten,eredmények vezetése,tanulók bevezetése a terembe
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Csak ép/hibátlan eszközökkel dolgozhatunk,egymásra figyelve,különös tekintettel a labdás feladatoknál,az ütközésekre és helyes távolságok megtervezésével,ami a baleseti kockázatot minimálisra csökkentheti. Páros,bizalmi feladatnál,ahol az egyik társunk vakon van vezetve a segítő kartávolságnyira legyen a vezetett mellett.Ha szükséges tegye a vezető vállára a kezét,ha olyan magasságban lépeget,ami az egyén határait feszegeti vagy egyáltalán a szemtakaró is produkálhat olyan nem várt eseményeket,ami balesetet is jelenthet.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Figyelnem kell a játékok megtervezésénél,hogy megfelelő térben és biztonságosan tudjanak haladni a résztvevők. Balesetveszély esetén azonnal leállítom a játékot. Időkorlát bevezetése se rossz,amikor bekötött szemű játékosokat vezetünk végig egy kisebb akadálypályán. A gyerekek megerősítése,rávezetése a helyes technikai végrehajtásra,ha szükséges. Ha időbeli csúszás van,akkor prioritások mentén haladva a betervezett játékok közül kihagyni azt,amit az adott időben végrehajthatatlan lesz.
Egyéb/megjegyzés: Ezt a blokkosított akadálypályás feladatot tanórára terveztem.45 percben,amiben benne van a a bemelegítő 3 játék ,a főrész 4 játéka és még az élmények megbeszélése és egymás munkájának értékelése és elismerése is,nem beszélve a szerek kipakolásától az elpakolásig.Azt gondolom,hogy 2 tanítós modellben ez megvalósítható,viszont ha nincs plusz segítő,akkor a kevesebb néha több.
A gyakorlatot lejegyezte: Agg Eszter