36. LIVE VIDEÓ: Az Élményesszencia Konferencia legfontosabb tanulságai!
2018-10-25
37. LIVE VIDEÓ: A pedagógia mérések alkalmazási és kivitelezési lehetőségei
2018-11-07

Kahoot!

Az interaktív kvízkészítő alkalmazás 

Szerző: Balassa Emese

Balassa Emese spanyoltanár, a moravicai nyári táborok animátora, oktatója. Az elmúlt években el kezdett foglalkozni IKT-s alkalmazásokkal, azért, hogy színesebbé, élményszerűbbé tegye az oktatást. Ebben a témakörben  szeptember 6-án volt a LIVE videó vendége, ahol az egyszerű számítógépes alkalmazások tanórai használatáról beszélt. 

Az alábbi videóban lépésről lépésre mutatja be  a Kahoot alkalmazás használatát, előnyeit , hátrányait. Megosztja a használat során szerzett saját tapasztalatait. A videó alatt található egy leírás, szintén a Kahootról (kiegészítve a videót) és a regisztrációtól indulva végig vezet egy kvíz létrahozásán.

Kahoot! Az interaktív kvízkészítő alkalmazás

 (www.kahoot.com , www.kahoot.it )

Mexikó kultúrája és történelme  https://play.kahoot.it/#/k/c0856132-2af9-49c1-bb89-3c36bb2a43ba

A Kahoot! platform interaktív kérdéssor összeállítására kínál lehetőséget, formatív értékeléshez ideális. A felület lehetőséget ad videók, képek, szövegek, zenei elemek beékelésére valamint az időkorlát meghatározására. Ahogy az a fenti linkekből is látszik, két weboldalból áll a platform, a getKahoot! a tanárok, készítők számára, valamint a kahoot.it a játékosok számára.  Az interaktív kvízt a tanár vetítővel kivetíti, a tanulók pedig a telefonjaikon, tabletjeiken vagy számítógépeiken keresztül válaszolnak az adott kérdésre. Ennek az eszköznek a használata tökéletes módja a tanítási folyamat játékosításának, gamifikálásának, lehetővé teszi a számodra, hogy a tananyagot átismétlését játékos elemekkel, versenyhelyzettel gazdagítsd.

A fenti linken elérhető Kahoot! kvíz témája Mexikó kultúrája és történelme. A jelenleg általam összeállított kérdéssorban minden kérdés megválaszolására 10-20 másodperc adott. A Kahoot! a diákok körében az egyik legkedveltebb tanórán használt alkalmazás, az interaktív tudásfelmérővel (amely gyakorlatilag egy papíralapú kérdéssort helyettesítünk) izgalmas versenyként élik meg a tanulók a válaszadást.  Gyakran alkalmazom a Kahoot! felületen létrehozott interaktív teszteket témazáró előtti átismétlő órán vagy egy adott tanegység bevezetésénél, felmérem a diákok tudását az adott témában.

Ötlet ezeknek az interaktív tesztek használatára:

1.    Egy új téma bevezetésekor:

  • Felkeltheted a diákok érdeklődését, így memorizálják a témához kapcsolódó fontosabb információkat és új szavakat.
  • Felelevenítheted vele a már meglévő tudást (ennél a pontnál a versenyhelyzet kifejezetten előnyös lehet).
  • A meglévő tudásukról információhoz juthatsz.

2.    Egy  tudásfelmérőt megelőző órán:

  • A téma átismétlése érdekében.
  • A tananyag begyakorlásának céljával.

3.    Csoportösszevonás alkalmával a csoportok egymás számára készíthetnek Kahoot! kvízeket

 

Előnyei:

  • Ideális a tanulási folyamat gamifikációjára.
  • A versenyhelyzet és a játék fontos szerepet tölt be, szórakozva a tanulás eredményesebb.
  • Az idő hiányában nem láthatják a társaik válaszát.
  • Tanárként valós visszajelzést kapsz, a diákok tudják, hogy semmi nem függ az eredményüktől.
  • Nincs korlátozva a játékosok száma.
  • A diákok azonnali visszajelzést kapnak a tudásukról.

A játék megkezdésekor Te, a tanár egy már a platformon az adott játékhoz generált kódot vetítesz ki a táblára.

A diákok belépnek a kahoot.it nevű oldalra vagy letöltik az applikációt a telefonjukra, majd beírják a kódot, amely hozzárendeli a digitális eszközeiket (telefon / tablet / számítógép) az adott játékhoz.

A kód megadása utána a diák egy nevet is beír, így a tanár követni, elmenteni tudja az eredményeit, az oldal pedig egy versenyhelyzetet teremtve rangsort tud kialakítani a játékosok között.

Abban a pillanatban, amikor megjelenik a kérdés a kivetítőn, zenét hallunk a háttérben, ami egy izgalmas hangulatot alapoz meg a tanteremben. A kérdést a tanulók kivetítve látják, alatta a négy különböző színnel jelölt válaszlehetőséggel.

A tanulóknak a telefonjaikon (vagy egyéb eszközeiken) azt a színt kell megjelölni, amelyet helyesnek gondolnak.

A Kahoot! felület a helyes válaszok száma, valamint gyorsasága alapján egy rangsort állít fel a diákok között.

 

A telefonon látott szimbólumok:

A játék további előnye, hogy azonnali visszajelzést ad a játékosnak arról, helyes vagy helytelen volt-e a válasza, valamint a 10 vagy 20 másodperces időkorlát nem elég arra, hogy a szomszéd válaszát másolja le, mindenki a saját tudásához mérten tud válaszolni.

Elkészítésének lépései szintén egyszerűek. Miután rákattintasz a ,,Create” feliratra, majd kiválasztod a készíthető tartalmak közül a kvízt, máris azon a felületen találod magad, amelyen a kvíz adatait kell beírnod.

Miután elkészültél vele a következő lapra lépve megjelenik az a felület, amelyen a kérdéseket tudod a kvízhez rendelni, valamint a kérdésekhez szükséges információkat kell beírni.

Megadod a kérdést, majd a négy lehetséges választ, kijelölve közülük a helyeset, valamint beállítod az időkorlátot. Amennyiben szeretnél videót vagy képet feltölteni, így annak a linkéjt szükséges bemásolni, videó esetében pedig a Youtube linken kívül megadni azt, hányadik másodperctől hányadikig szeretnéd látni a részletet, a kérdés megjelenése előtt. Miután minden kérdésedet külön-külön felületben hozzáadtad a kvízedhez, azt elmented majd amikor játszani szeretném, akkor visszatérsz a felületre és elindítod a játékot.

Személyes tapasztalatom, hogy a Kahoot! használata esetében többen úgy gondolják, hogy az internet hiánya miatt nehezen kivitelezhető az alkalmazása, hiszen sajnos ritka az olyan iskola, ami teljes wifi lefedettséggel működik a diákok számára. Ez a  probléma azonban orvosolható. Az én tapasztalatomban a diákok negyede- fele rendelkezik mobilinternettel, ha ez a Te osztályodban is hasonlóan van, akkor a diákok akár hármas csoportokban is játszhatnak, amely szintén motiváló lehet. Ha lehetőségedben áll saját mobilinternetedet hotspotként megosztani néhány tanulóval, akkor akár elérheted, hogy egy telefonon ketten osztozzanak, így kialakítva egy páros versenyhelyzetet.

 

1 Comment

  1. Hainé D szerint:

    Bocsánat, de miért nem lehet ezt a videót pl. a kedvencek közé sorolni (jelölni)?!

Vélemény, hozzászólás?