A béka és a detektív
2017-06-13
Számoljunk közösen!
2017-06-15
Nagy Gábor Mápó

Mentés a szigetről

Szerző: Nagy Gábor Mápó

Kategória: Együttműködés,bizalmi
Résztvevők száma: 8-14
Résztvevők életkora: 12+
Játékidő: 20+
Előkészítés ideje: 1-5 perc
Helyszín: bárhol
Helyigény: kisebb kör
Baleseti kockázat: magas

Kellékek: 1 db 7-8 m-es kötél, ebből kötélkör kötve (bármilyen csomóval összekötheted a kötélvégeket), a résztvevők számától függően plüssök (labdák, üres flakonok, bármivel helyettesítheted a plüssöket).

A gyakorlat megnyitása, nyitánya. Kérd meg a csapatot, hogy lépjen be a kötélkörbe, majd mondd el  a kerettörténetet!

Lehetséges kerettörténet, benne a játékszabályokkal.

„Kedves Csapat!

Egy nagyon fontos küldetés előtt álltok. Azért hívtunk Benneteket, mert Ti vagytok a világ legjobban képzett állatmentő kommandósai. A helyzet a következő:

Egy nagyon ritka, egyetlen szigeten élő faj utolsó egyedei nagy veszélybe kerültek, mert a szigetüket majdnem teljesen elöntötte a tenger. Az állatok is a vízben vannak, és nagyon gyenge úszók, nem fogják sokáig bírni. A Ti küldetésetek, hogy kimentsétek őket.

A küldetés végrehajtásának nincs időkorlátja, de nem tudjuk, meddig bírják az állatok, és ezen a területen nagyon gyorsan érkezhetnek hatalmas viharok, amelyek azonnal elsüllyesztik az állatokat. Mivel rádiókapcsolatban vagytok a központtal, onnan bármikor jelezhetik nektek, hogy 3-5 percen belül itt a vihar. Amint ez a jelzés megérkezik, már csak a viharig megadott időtök marad.

Ami még nehezíti a küldetést, hogy a tenger emberre rendkívül ártalmas, ezért SEMMILYEN testrészetekkel nem érhettek hozzá a tengerhez. Csak az állatokat foghatjátok, érinthetitek meg. Fontos, hogy már a sziget szélére se lépjetek, hogy teljes biztonságban legyetek!

Nem használhattok semmilyen eszközt, ruhadarabot már kimentett állatot a mentéshez. Csak a tudásotokra, tapasztalatotokra, bátorságotokra és egymásra számíthattok.

Mivel egy-egy állat kimentése óriási koncentrációt igényel, ezért egy ember csak egy állatot menthet ki. És mivel, pontosan annyi állat van a tengerben, ahányan vagytok, mindannyiótoknak ki kell egy állatot mentenie.

A tenger hullámzik, ezért előfordulhat, hogy néha a hullámok közelebb vagy távolabb viszik az állatokat a szigettől. Amire érdemes figyelnetek, hogy, ha a sziget megmozdul, akkor az olyan hullámot okoz, ami biztosan eltávolítja azt az állatot, amelyik abban az irányban van, amerre a sziget elindult.

Van 8 percetek, hogy megtervezzétek az akciót. Kérem, hogy ezalatt ne vegyetek ki egy állatot sem, csak beszéljétek meg, hogy hogyan hajtjátok végre a küldetést!”

A játék menete (szabályok még egyszer összeszedve).

  • van 8 perc tervezési időtök, amíg nem vehettek ki állatot,
  • nincs időkorlát a mentésre, de jöhet a vihar,
  • semmilyen testrészetekkel nem érhettek a tengerhez,
  • nem használhattok semmilyen eszközt, ruhadarabot, állatot a mentéshez,
  • a hulllámok mozgathatják az állatokat,
  • a sziget mozgása biztosan arrább löki az állatokat,
  • egy ember egy állatot menthet ki, és mindenkinek ki kell egy állatot mentenie.

A játék lezárása. A célnak megfelelően gratulálhatsz a csapatnak a kerettörténetnek és a történteknek megfelelően! (Ha nem sikerült kimenteni az állatokat, akkor is találhatsz olyan területet, amihez lehet gratulálni.) Ha a célod és a történtek úgy kívánják, akkor következhet rögtön a feldolgozás, miután egy mondattal lekerekítetted a játékot.(Pl. nem sikerült minden állatot kimenteni: „Kedves Csapat! Az akció befejeződött, most beszéljünk arról, hogy milyen tanulságokat tudunk levonni a jövőbeni akciókra vonatkozóan!” Természetesen, ide bármilyen, korosztálynak, csoportnak megfelelő mondatot választhatsz.)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk. Vezetheted úgy a játékot, hogy több állat van, mint kommandós. Így, aki szeretne, többször kerülhet mentő helyzetbe.

Ha van olyan, aki semmiképp nem tud menteni (kerekesszékes, stb), akkor úgy add meg a szabályt, hogy ne legyen kötelező mindenkinek a mentés. De, hogy elkerüld azt, hogy csak néhányan mentsenek, ezért megadhatod, hogy hány résztvevőnek kell menteni. Persze, érdemes a menteni nem tudó résztvevőket is segíteni bevonódni, (pl. tartó szerepben), ha a csapat vagy a résztvevő ezt nem teszi meg magától.

A facilitátor speciális feladatai. Nagyon fontos figyelni, hogy milyen technikát talál ki a csapat. Bármilyen hátra mászás, fekvés balesetveszélyes lehet, ezt csak addig szabad engedni, amíg kontrolláltan tudják csinálni és meg tudnak állni, ha veszélyes lenne, vagy ha Te jelzed nekik, hogy álljanak meg és gondolják át a tervüket. (Ezekkel az megoldásokkal egyébként is csak artisták vagy tornászok tudnák kihozni az állatokatJ. De ezt sokszor a résztvevőknek is ki kell próbálniuk, hogy felismerjék ezt.)

Amikor a kidőlős megoldást választják (lásd a képen), akkor a kisebb dőléseknél nem annyira fontos, de a nagyoknál mindenképpen ott kell lenni a dőlő mögött.  És, ha úgy látod szükségesnek (kisebb a csoport létszáma, kevesebben tartják, nagy súlyú a dőlő ember, nagyon fél, stb.), akkor egészen a földig kísérni kell, hogy, ha esetleg a csapat elengedi vagy kicsúszik a kezükből, akkor Te el tud kapni.

A kötélkört (a szigetet J) akkorára csináld, amennyire kihívásnak szánod a testközelséget. Sokaknak kihívó lehet a túlzott közelség, intimitás. Érdemes hosszabb kötelet (10-12 főre 7-8 méteres kötél) csúszócsomóval (Vagy más néven dupla halászcsomóval. )összekötni, amivel, miután a csapat belépett a körbe, hozzájuk és a kihívási szinthez tudod állítani a sziget nagyságát.

Ugyanígy, az állatokat olyan messze rakd a szigettől, amennyire kihívónak szánod a gyakorlatot! Érdemes közelebb és távolabb is tenni állatokat, hogy mindenki megtalálja a maga kihívását. Ha van olyan, aki nehezen mozog, nagyobb súlyú, nagyon fél, akkor érdemes egy állatot egészen közel tenni, hogy ő is tudjon menteni.

A kerettörténetben szereplő vihar jó lehetőség arra, hogy, Te, mint központ, bejelentkezve, limitálhatod a rendelkezésükre álló időt, ha úgy látod, hogy ez szükséges.

A hullámmal is megvan a lehetőséged, hogy játék közben is változtasd a kihívás mértékét. Ez a gyakorlat, többek között, azért zseniális, mert menet közben lehet a csoportra és az egyénekre is szabni a kihívást annak megfelelően, ahogy működnek és ahogyan Te látod őket.

A másik zsenialitása, hogy az, általában az utolsó, legtávolabbi állatot lehet olyan messzire rakni, amilyen messzire,látszólag, a mentője el se ér. Ilyenkor valóban el kell jutniuk oda, hogy elhiggyék, meg tudják csinálni. Ehhez, ha szükséges, adhatsz segítő kérdéseket is:

Eddig mit csináltatok jól? Mi működött? Hogyan kell továbbfejlesztenetek, hogy még az a 10 centi is meglegyen, ami még hiányzik? stb.

A megoldás ilyenkor az lehet, hogy rájöjjenek, hogy nem elég a mentőnek kidőlnie a szigeten kívülre, hanem az őt fogó(k)nak is meg kell ezt tennie. És ehhez, ha addig a többiek nem is voltak mind annyira aktívak, már nagyon kelleni fognak, hogy megtartsák őket. Ez általában nem is sikerül elsőre, de ahogy gyakorolnak, egyre közelebb jutnak és végül sikerül is.  (Persze, ha nagyon nem megy, akkor egy hullámmal Te is besegíthetsz.) Nagyon izgalmas folyamat és a vége nagyon katartikus pillanat tud lenni! J

Feldolgozás. A gyakorlat több témát is érinthet. A Mi történt? és Hogy éreztétek magatokat? kérdések már be is hozhatják őket, és Te, a célodnak és a történteknek megfelelően irányíthatod a részvevőket abba az irányba, amelyikbe szeretnéd.

Lehetséges témák, kérdések. Ezek ötletek, kérlek, mindig használd őket a csoportra és a történtekre szabva, a célodnak megfelelően!

Bizalom:

  • Ki félt? Ki nem érezte magát biztonságban?
  • Mi adott Neked biztonságot?
  • Miben volt szükség bizalomra ebben a gyakorlatban?
  • Mi adott volna nagyobb bizalmat?
  • Mitől alakul ki a bizalom?
  • Hogyan tudjuk megtartani?
  • És hogyan elveszíteni?
  • Miért fontos a bizalom? Miben segít?

Együttműködés:

  • Mi volt jól a csapat együttműködésében? Mik voltak az erősségeitek? Miben nyilvánultak ezek meg?
  • Mi az, amit máshogy csinálnátok, ha most újrajátszanánk a játékot?
  • Ki szerint nem volt jó az együttműködés? Miért?
  • Milyen általános összetevői vannak a sikeres együttműködésnek?
  • Neked melyik volt a legfontosabb: a saját sikered? a csapat sikere? a feladat teljesítése?

Kihívás:

  • Ki lépett ki a komfortzónájából a játék során?
  • Melyik pillanat, történés volt az, amikor ez megtörtént?
  • Miért volt ez számodra kihívás? Miben jelentett ez kihívást?
  • Mi kellett ahhoz, hogy ezzel a kihívással szembe tudj nézni?
  • Hogy láttátok egymást, mennyire volt a többieknek kihívó a játék?

26 Comments

  1. Orsolya V szerint:

    Ezen a játékon még gondolkodnom kell, kicsit félek tőle.

  2. Etelka G szerint:

    Nem egészen értem a játék lényegét. Igaz ez nem először fordul elő velem. Mindenképp kipróbálnám először játékosként, mielőtt bevinném egy csoportba facilitátorként.

  3. Henrietta H szerint:

    Szívesen látnék erről a játékról egy kis videót, úgy könnyebb lenne megérteni, és továbbadni.

  4. Veronika W szerint:

    Én se tudom ennyiből elképzelni, nagyon jó lenne videó, mert amúgy izginek hangzik.

  5. Józsefné B szerint:

    Érdekes játék!

  6. Judit H szerint:

    Köszönöm az újabb ötleteket!

  7. Krisztina Z szerint:

    Én is kerestem a videót, de ennek ellnére értem a lényegét. Kíváncsian figyelném a stratégia kialakítását.

  8. Mónika J szerint:

    Nekem ez így kicsit nehezen érthető.

  9. Krisztina P szerint:

    A videó nekem is segített volna.

  10. Margit N szerint:

    Hú, ez nehezen érthető, még tanulnom kell hozzá, hogy ki tudjuk próbálni.

  11. Gabriella S szerint:

    Nagyon tetszik, köszönöm!

  12. Gabriella R szerint:

    Erről is szívesen megnéznék egy videót

  13. Istvánné K szerint:

    Ahogy fent is megadtátok, nem az ovis korosztálynak való játék, viszont nagyon tetszenek a kérdések a játék végén, bármilyen csoportmunka kapcsán jól alkalmazható, előre viheti a csoportkohéziót.

  14. Krisztina P szerint:

    Nagyon nehéz elképzelni a folyamatot. Sok olyan játék van az oldalon, melyhez javasolnám a videót, ha már online képzési lehetőségről van szó. Előre is köszönöm.

  15. Eszter Katalin N szerint:

    Nagyon ötletes, nagyon bátor feladat. Én is azokat a játékokat szeretem alkalmazni, amelyekben már van saját élményű tapasztalatom. Ezt először ki kellene próbálnom, hogy tudjam használni.

  16. Andrea R szerint:

    A kerettörténetet nagyon izgalmasnak találtam, de a játékot nem minden csoportomban merném lejátszani.

  17. Zsuzsa K szerint:

    Nagyon tetszik, köszönöm szépen!

  18. Adrienn V szerint:

    Videó keretében én is megnézném ezt a játékot!

  19. Judit Z szerint:

    Szívesen vennék egy videót, mert nem értem a játékot, pedig biztosan jó lehet!

  20. Krisztina G szerint:

    Több olyan játék is van, aminek a megértését nagyban segíteni, ill. egyértelművé tenné a szabályokat vagy éppen a játék lényegét, ha lenne hozzá videó… Ez is egy ilyen játék 😉

  21. Andrea B szerint:

    Hú, ezt nehezen tudtam megérteni. Jó lenne egy videó róla.

  22. Edit M szerint:

    Ez nagyszerű játék! Már mentettem is a gyűjteményembe. Szívesen megnéztem volna róla egy videót is…

  23. Judit K szerint:

    Köszönöm!

  24. Éva H szerint:

    Ha lenne róla videó azt is szívesen megnézném!

  25. Ildikó B szerint:

    Köszönöm az újabb ötletet.

  26. Tamás H szerint:

    Köszönöm az ötletet!

Vélemény, hozzászólás?