Szerző: Nagy Gábor Mápó
Kategória: Együttműködés,bizalmi
Résztvevők száma: 8-14
Résztvevők életkora: 12+
Játékidő: 20+
Előkészítés ideje: 1-5 perc
Helyszín: bárhol
Helyigény: kisebb kör
Baleseti kockázat: magas
Kellékek: 1 db 7-8 m-es kötél, ebből kötélkör kötve (bármilyen csomóval összekötheted a kötélvégeket), a résztvevők számától függően plüssök (labdák, üres flakonok, bármivel helyettesítheted a plüssöket).
A gyakorlat megnyitása, nyitánya. Kérd meg a csapatot, hogy lépjen be a kötélkörbe, majd mondd el a kerettörténetet!
Lehetséges kerettörténet, benne a játékszabályokkal.
„Kedves Csapat!
Egy nagyon fontos küldetés előtt álltok. Azért hívtunk Benneteket, mert Ti vagytok a világ legjobban képzett állatmentő kommandósai. A helyzet a következő:
Egy nagyon ritka, egyetlen szigeten élő faj utolsó egyedei nagy veszélybe kerültek, mert a szigetüket majdnem teljesen elöntötte a tenger. Az állatok is a vízben vannak, és nagyon gyenge úszók, nem fogják sokáig bírni. A Ti küldetésetek, hogy kimentsétek őket.
A küldetés végrehajtásának nincs időkorlátja, de nem tudjuk, meddig bírják az állatok, és ezen a területen nagyon gyorsan érkezhetnek hatalmas viharok, amelyek azonnal elsüllyesztik az állatokat. Mivel rádiókapcsolatban vagytok a központtal, onnan bármikor jelezhetik nektek, hogy 3-5 percen belül itt a vihar. Amint ez a jelzés megérkezik, már csak a viharig megadott időtök marad.
Ami még nehezíti a küldetést, hogy a tenger emberre rendkívül ártalmas, ezért SEMMILYEN testrészetekkel nem érhettek hozzá a tengerhez. Csak az állatokat foghatjátok, érinthetitek meg. Fontos, hogy már a sziget szélére se lépjetek, hogy teljes biztonságban legyetek!
Nem használhattok semmilyen eszközt, ruhadarabot már kimentett állatot a mentéshez. Csak a tudásotokra, tapasztalatotokra, bátorságotokra és egymásra számíthattok.
Mivel egy-egy állat kimentése óriási koncentrációt igényel, ezért egy ember csak egy állatot menthet ki. És mivel, pontosan annyi állat van a tengerben, ahányan vagytok, mindannyiótoknak ki kell egy állatot mentenie.
A tenger hullámzik, ezért előfordulhat, hogy néha a hullámok közelebb vagy távolabb viszik az állatokat a szigettől. Amire érdemes figyelnetek, hogy, ha a sziget megmozdul, akkor az olyan hullámot okoz, ami biztosan eltávolítja azt az állatot, amelyik abban az irányban van, amerre a sziget elindult.
Van 8 percetek, hogy megtervezzétek az akciót. Kérem, hogy ezalatt ne vegyetek ki egy állatot sem, csak beszéljétek meg, hogy hogyan hajtjátok végre a küldetést!”
A játék menete (szabályok még egyszer összeszedve).
A játék lezárása. A célnak megfelelően gratulálhatsz a csapatnak a kerettörténetnek és a történteknek megfelelően! (Ha nem sikerült kimenteni az állatokat, akkor is találhatsz olyan területet, amihez lehet gratulálni.) Ha a célod és a történtek úgy kívánják, akkor következhet rögtön a feldolgozás, miután egy mondattal lekerekítetted a játékot.(Pl. nem sikerült minden állatot kimenteni: „Kedves Csapat! Az akció befejeződött, most beszéljünk arról, hogy milyen tanulságokat tudunk levonni a jövőbeni akciókra vonatkozóan!” Természetesen, ide bármilyen, korosztálynak, csoportnak megfelelő mondatot választhatsz.)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk. Vezetheted úgy a játékot, hogy több állat van, mint kommandós. Így, aki szeretne, többször kerülhet mentő helyzetbe.
Ha van olyan, aki semmiképp nem tud menteni (kerekesszékes, stb), akkor úgy add meg a szabályt, hogy ne legyen kötelező mindenkinek a mentés. De, hogy elkerüld azt, hogy csak néhányan mentsenek, ezért megadhatod, hogy hány résztvevőnek kell menteni. Persze, érdemes a menteni nem tudó résztvevőket is segíteni bevonódni, (pl. tartó szerepben), ha a csapat vagy a résztvevő ezt nem teszi meg magától.
A facilitátor speciális feladatai. Nagyon fontos figyelni, hogy milyen technikát talál ki a csapat. Bármilyen hátra mászás, fekvés balesetveszélyes lehet, ezt csak addig szabad engedni, amíg kontrolláltan tudják csinálni és meg tudnak állni, ha veszélyes lenne, vagy ha Te jelzed nekik, hogy álljanak meg és gondolják át a tervüket. (Ezekkel az megoldásokkal egyébként is csak artisták vagy tornászok tudnák kihozni az állatokatJ. De ezt sokszor a résztvevőknek is ki kell próbálniuk, hogy felismerjék ezt.)
Amikor a kidőlős megoldást választják (lásd a képen), akkor a kisebb dőléseknél nem annyira fontos, de a nagyoknál mindenképpen ott kell lenni a dőlő mögött. És, ha úgy látod szükségesnek (kisebb a csoport létszáma, kevesebben tartják, nagy súlyú a dőlő ember, nagyon fél, stb.), akkor egészen a földig kísérni kell, hogy, ha esetleg a csapat elengedi vagy kicsúszik a kezükből, akkor Te el tud kapni.
A kötélkört (a szigetet J) akkorára csináld, amennyire kihívásnak szánod a testközelséget. Sokaknak kihívó lehet a túlzott közelség, intimitás. Érdemes hosszabb kötelet (10-12 főre 7-8 méteres kötél) csúszócsomóval (Vagy más néven dupla halászcsomóval. )összekötni, amivel, miután a csapat belépett a körbe, hozzájuk és a kihívási szinthez tudod állítani a sziget nagyságát.
Ugyanígy, az állatokat olyan messze rakd a szigettől, amennyire kihívónak szánod a gyakorlatot! Érdemes közelebb és távolabb is tenni állatokat, hogy mindenki megtalálja a maga kihívását. Ha van olyan, aki nehezen mozog, nagyobb súlyú, nagyon fél, akkor érdemes egy állatot egészen közel tenni, hogy ő is tudjon menteni.
A kerettörténetben szereplő vihar jó lehetőség arra, hogy, Te, mint központ, bejelentkezve, limitálhatod a rendelkezésükre álló időt, ha úgy látod, hogy ez szükséges.
A hullámmal is megvan a lehetőséged, hogy játék közben is változtasd a kihívás mértékét. Ez a gyakorlat, többek között, azért zseniális, mert menet közben lehet a csoportra és az egyénekre is szabni a kihívást annak megfelelően, ahogy működnek és ahogyan Te látod őket.
A másik zsenialitása, hogy az, általában az utolsó, legtávolabbi állatot lehet olyan messzire rakni, amilyen messzire,látszólag, a mentője el se ér. Ilyenkor valóban el kell jutniuk oda, hogy elhiggyék, meg tudják csinálni. Ehhez, ha szükséges, adhatsz segítő kérdéseket is:
Eddig mit csináltatok jól? Mi működött? Hogyan kell továbbfejlesztenetek, hogy még az a 10 centi is meglegyen, ami még hiányzik? stb.
A megoldás ilyenkor az lehet, hogy rájöjjenek, hogy nem elég a mentőnek kidőlnie a szigeten kívülre, hanem az őt fogó(k)nak is meg kell ezt tennie. És ehhez, ha addig a többiek nem is voltak mind annyira aktívak, már nagyon kelleni fognak, hogy megtartsák őket. Ez általában nem is sikerül elsőre, de ahogy gyakorolnak, egyre közelebb jutnak és végül sikerül is. (Persze, ha nagyon nem megy, akkor egy hullámmal Te is besegíthetsz.) Nagyon izgalmas folyamat és a vége nagyon katartikus pillanat tud lenni! J
Feldolgozás. A gyakorlat több témát is érinthet. A Mi történt? és Hogy éreztétek magatokat? kérdések már be is hozhatják őket, és Te, a célodnak és a történteknek megfelelően irányíthatod a részvevőket abba az irányba, amelyikbe szeretnéd.
Lehetséges témák, kérdések. Ezek ötletek, kérlek, mindig használd őket a csoportra és a történtekre szabva, a célodnak megfelelően!
Bizalom:
Együttműködés:
Kihívás:
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category . |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category . |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
JSESSIONID | session | The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |
mm_cookie_cli_bypass | 1 month | No description |
mm_cookie_code | 1 month | No description available. |
player | 1 year | Vimeo uses this cookie to save the user's preferences when playing embedded videos from Vimeo. |
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
sync_active | never | This cookie is set by Vimeo and contains data on the visitor's video-content preferences, so that the website remembers parameters such as preferred volume or video quality. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_7WB2DJBCB3 | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_ga_MKDV0P01DD | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
mm_2a68c78ada49c93a7ea319ba9290e0c9 | session | No description |
Ha tetszik, mindezt most az első havi díjért (2799 Ft), ki is próbálhatod,
ráadásul utána egyből kérheted az ajándék Határtalan multikártyád is!
Mindössze annyit kell tenned, hogy a lenti űrlapon
a „csatlakozom a Tanulási Zónához” opciót választod!
Akkoriban nem gondoltam, hogy az a hirtelen döntés, vagy inkább a sorssal való sodródás ekkora hatással lesz az életemre. Tizennégy évesen, 1993-ban részt vettem életem első táborában, Moravicán (Bácskossuthfalván) a szülőfalumban. Hatalmas élmény volt szervezőnek lenni, táboroztatni.
Azóta számolom az évet tábortól táborig 🙂
Nem az volt igazán fontos, hogy mi történik év közben, hanem az ami a táborban! És az a vágy, ami hajtott egyre erősebben égett bennem. Nem tudtam ellenállni a kísértésnek és 20 évesen a barátaimmal életre hívtuk a VIGYORI gyerekanimátor csoportot. A szervezet nem csak több 100 gyerekprogramot szervezett Magyarország és Szerbia területén a vezetésem alatt, hanem erős hatással volt a felnőttévállásomra is. Képzésekre, gyerek rendezvényekre, fesztiválokra, táborokba jártam. Csak később döbbentem rá arra, hogy ez a remek szórakozás milyen meghatározó tanulás is volt. Méghozzá tapasztalati tanulás!
Persze időközben éltem a „civil” életemet is és munkába álltam. 2006-ban már párhuzamosan három helyen dolgoztam. Akkor jött a nagy felismerés, hogy hiába dolgozom, ha nincs időm élni. Egy évre rá meghoztam életem egyik legkeményebb döntését és váltottam! Minden addigi munkámat befejeztem és elkezdtem azzal foglalkozni, amit igazán szeretek:
Mások és saját magam fejlesztésével!
2015-től a Katalizátor Pedagógusképzési Központ trénere
2007-től a Szabadidő-szervezők Egyesületének trénere
2006–tól a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely trénere.
2004–től felnőtt képzések szervezése és vezetése.
1999-től ifjúsági képzések szervezése és vezetése rendezvényszervezés, csoportvezetés, forrásteremtés és önismeret témakörökben.
1996-tól gyerekprogramok szervezése Vajdaságban
1993-tól nyári táborok szervezése
2012-2014 tagja a Magyar Nemzeti Tanács Ifjúsági Bizotságának
2006 alapító tagja és megalakulásától napjainkig elnöke a Szabadidő-szervezők Egyesületének www.szabadidoszervezo.net
2005-től 2008-ig tagja a bácskossuthfalvi települési önkormányzat Rendezvényszervező bizottságának
1998-tól 2002-ig és 2005-től 2006 végéig az Ady Endre M.E.(Bácskossuthfalva) elnökségi tagja
1998-tól A VIGYORI Gyerekanimátor Csoport alapítója és 2001-ig elnöke, majd 2005 tavaszától 2006 őszéig ismét elnöke
1998-tól 2008-ig a Zabhegyező Gyerekanimátorok Egyesületének tagja
1998-tól 2000-ig a Moravicai Független Ifjúsági Szervezet (MOFISZ) elnökségi tagja
1993-tól napjainkig a Moravicai Nyári Táborok szervezője, 2000-től táborvezetője (MIT-tábor, Játéktábor, Kamasztábor, Ifjúsági tábor, Szólj, síp, szólj! Népzenei és néptánctábor). Összesen több mint 70 tábor szervezője. (http://www.taborok.net)
2017-től a Tanulási Zóna Kft. társtulajdonosa és ügyvezető igazgatója.
2015-től a Katalizátor Pedagógusképző Központ Bt. ügyvezető igazgatója.
2014-től egyéni vállalkozó
2007-től szabadúszó tréner
2006-2007 A bácskossuthfalvi települési önkormányzat szakmunkatársa (rendezvényszervezője, honlap adminisztrátor és a „Kisújság” helyi lap műszaki szerkesztője)
2006–ban a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégiumban foglalkozás vezetője. Téma: Rendezvényszervezés, Játéktanulás- és tanítás
2005-2006 Az Ady Endre Művelődési egyesület (Bácskossuthfalva) szervezőtitkára
2002-ben a bácskossuthfalvi ECHO Ifjúsági Központ ügyvezető igazgatója
2016 outdoor / vadon elsősegély – WERA
2015-2016 180 órás önismeret (Magyarország)
2015, 2016 Célkitűző edzőtábor (Budapest)
2012 Ipari alpinista képzés (Budapest)
2010 Tréner képzés (Magyarország)
2009 Élménypedagógiai képzés (Budapest)
2007 Élménypedagógiai képzés (Budapest)
2005 „Kalandok és álmok az iskola falain belül…”- mesterképzés (Tata)
2003 „Kalandok és álmok az iskola falain belül…”- alapképzés (Patcza)
2002 Képzésvezetők képzése (Budapest)
2001 Szabadidő-programfejlesztői mesterképzés (Hatvan)
2000 Csoportvezetői mesterképzés (Hatvan)
1999 Programszervezői mesterképzés (Pilisborosjenő)
1998 Animátorok alapképzése (Martéj)
7 éves drámapedagógia munkám során rengeteg diákkal találkoztam, játszottam, beszélgettem az őket legjobban érdeklő kérdésekről.
2005 óta dolgozom felnőttekkel trénerként. Azóta elsősorban szabadtéri gyakorlatokat használva segítek nekik abban, hogy átgondolhassák a saját és a csoportjuk működését, kommunikációját, mozgatórugóit, erősségeit, fejlesztendő területeit, konfliktusait.
Együtt keressük a válaszokat a miértekre és hogyanokra. Mindezt azzal a céllal, hogy amikor a foglalkozás véget ér, kézzelfogható, gyakorlatias változások történjenek azokon a területeken, ahol a résztvevők szerették volna.
Munkámat akkor érzem sikeresnek, ha olyan programot, tréninget, képzést tudok tartani, amiben magam is szívesen részt vennék, és a résztvevők is úgy érzik, hogy megérte, s szeretnének még ilyen élményben részesülni.
Az élmény mellett a másik kulcs a fejlődés. Ha a csoport tagjai a végén érzik, tudják, tapasztalják, hogy többet tudnak, jobban tudnak, hatékonyabbak és eredményesebbek, én akkor vagyok elégedett.
A harmadik kulcs pedig a személyre / csoportra szabottság. Nagyon odafigyelek arra, hogy annak az embernek, annak a csoportnak, akivel dolgozom, mire, hogyan van szüksége. És ehhez igazítom a tervet és a megvalósítást is.
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
A Határtalan multikártyát az Élménypedagógia Módszertani Csomag megvásárlását követően tudod kérni 2700Ft + 800Ft szállítási és kezelési költségért.
VAGY akár ajándékba is megkaphatod, és csak a 800Ft-os szállítási és kezelési költséget kell kifizetned, ha előtte csatlakozol a Tanulási Zónához!
Mindössze annyit kell tenned, az ajándék kártya igényléséhez, hogy a lenti űrlapon
a „csatlakozom a Tanulási Zónához” opciót választod!
[contact-form-7 id=”4335″ title=”Kérdezz bátran!”]
26 Comments
Ezen a játékon még gondolkodnom kell, kicsit félek tőle.
Nem egészen értem a játék lényegét. Igaz ez nem először fordul elő velem. Mindenképp kipróbálnám először játékosként, mielőtt bevinném egy csoportba facilitátorként.
Szívesen látnék erről a játékról egy kis videót, úgy könnyebb lenne megérteni, és továbbadni.
Én se tudom ennyiből elképzelni, nagyon jó lenne videó, mert amúgy izginek hangzik.
Érdekes játék!
Köszönöm az újabb ötleteket!
Én is kerestem a videót, de ennek ellnére értem a lényegét. Kíváncsian figyelném a stratégia kialakítását.
Nekem ez így kicsit nehezen érthető.
A videó nekem is segített volna.
Hú, ez nehezen érthető, még tanulnom kell hozzá, hogy ki tudjuk próbálni.
Nagyon tetszik, köszönöm!
Erről is szívesen megnéznék egy videót
Ahogy fent is megadtátok, nem az ovis korosztálynak való játék, viszont nagyon tetszenek a kérdések a játék végén, bármilyen csoportmunka kapcsán jól alkalmazható, előre viheti a csoportkohéziót.
Nagyon nehéz elképzelni a folyamatot. Sok olyan játék van az oldalon, melyhez javasolnám a videót, ha már online képzési lehetőségről van szó. Előre is köszönöm.
Nagyon ötletes, nagyon bátor feladat. Én is azokat a játékokat szeretem alkalmazni, amelyekben már van saját élményű tapasztalatom. Ezt először ki kellene próbálnom, hogy tudjam használni.
A kerettörténetet nagyon izgalmasnak találtam, de a játékot nem minden csoportomban merném lejátszani.
Nagyon tetszik, köszönöm szépen!
Videó keretében én is megnézném ezt a játékot!
Szívesen vennék egy videót, mert nem értem a játékot, pedig biztosan jó lehet!
Több olyan játék is van, aminek a megértését nagyban segíteni, ill. egyértelművé tenné a szabályokat vagy éppen a játék lényegét, ha lenne hozzá videó… Ez is egy ilyen játék 😉
Hú, ezt nehezen tudtam megérteni. Jó lenne egy videó róla.
Ez nagyszerű játék! Már mentettem is a gyűjteményembe. Szívesen megnéztem volna róla egy videót is…
Köszönöm!
Ha lenne róla videó azt is szívesen megnézném!
Köszönöm az újabb ötletet.
Köszönöm az ötletet!