A gyakorlat neve, címe: Kincskereső játék
A gyakorlat pedagógiai célja: Együttműködés, memória-fejlesztés, tantárgyi felhasználás
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Csoportképzés időkerete: 5 perc. A csoportokat a „Keveredj, állj meg, csoportosulj” játék segítségével hozom létre. A kincskeresők elindulnak a hosszú, kanyargós úton. Amikor elhangzik, hogy „üveghegy” először kettesével, majd hármasával, végül négyesével megfogják egymás kezét. Az utolsó variációban akik egymás kezét megfogják, ők lesznek egy csoportban.
A gyakorlat felvezetése: A résztvevők ismerik egymást. A ráhangolódásra, energetizálásra 5 percet tervezek. A foglalkozás segíti az együttműködés fejlesztését és a memóriát is. A szükséges eszközök: 5 db kisebb lepedő, különböző tárgyak, amelyekről előzetesen 1-1 fotót is készítünk, 1 db csengő. Kijelöljük a játékteret, amely az osztályterem. A csapatok kialakítása után elindítjuk a történetet: Egyszer egy hatalmas vihar támadt manófalva területén, amely szanaszét fújta a manók kincseit. Egy titkos helyen – a lepedők alatt – találhatók a kincsek leltára (tárgyakról készült fotók), amelynek ajtaját csak a varázscsengő tudja kinyitni. A gyerekek szétszélednek és kipróbáljuk, hogy a csengőszóra emelhetik fel a fotókról a lepedőt, és a 2. csengőszóra vissza kell tenniük. Ez alatt igyekeznek minél többet megjegyezni.
A gyakorlat fő szabályai:A gyakorlat helyszíne az osztályterem, ez nem hagyható el. A foglalkozás teljes időkerete kb. 40 perc. Minden csapatnak megvan a törzshelye, ahol elhelyeztük a lepedővel letakart képeket. Ha meghallják a gyerekek a csengőszót, felemelhetik a lepedőt, és próbálják memorizálni az ott található fotókat. Az újabb csengőszóra vissza kell helyezniük a lepedőt. Ekkor elindulnak megkeresni a fotókon szereplő tárgyakat. Ha megtalálták, odaviszik a saját helyükre. Az időkeret végén, amikor elhangzik az esti mondóka (Este van már, este / leszállt a nap messze, / ki egész nap futkos, / este bizta álmos./ mindenki befejezi a keresgélést. Lekerül a lepedő a képekről, és minden csapat a megtalált tárgyakat ráhelyezi a képekre.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A gyakorlat végén összesítünk: melyik csapatnak sikerült megtalálni az összes tárgyat, ki tudja megmondani, hol lehetnek a teremben a meg nem talált tárgyak. Megbeszéljük, mi volt nehéz: a tárgyak megtalálása, a képek memorizálása. Szintén téma, hogy megbeszélték-e a csoporttagok, hogy különböző tárgyakat keressenek, milyen történések voltak a játék során, amiről szívesen beszélnének, milyen érzések merültek fel a gyerekekben, hogyan érzik magukat, volt-e nézeteltérés közöttük, mennyire dolgoztak össze, mi befolyásolta őket a feladat megoldásában, mi az, amin változtatni kell legközelebb, és mi az, amit érdemes megtartani, milyen tanulságot tudnak megfogalmazni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy nehezítés, hogy a csapatokból mindig csak 1-1 gyermek nézhet be a lepedő alá, és először el kell mondania, körül kell írnia, hogy milyen tárgyat kell megkeresniük. Ez hozzájárul a kommunikáció fejlődéséhez is. Lehet tananyaghoz is kapcsolni a gyakorlatot. Több előkészületet igényel például, ha 1-1 mesecímet helyezünk a lepedő alá, és az olvasmány főszereplőit, helyszíneit, tárgyait kell megkeresni és összegyűjteni a teremben. Egy másik variáció, ha matematikai műveletekre pillanthatnak rá a lepedő alatt, és az eredményt kell összegyűjteniük.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: fotók, különböző tárgyak, csengő, lepedő
Az előkészítés feladatai: A gyakorlatvezető előzetesen elkészíti a varázstárgyak fotóját (laminálva hosszabb ideig használható), a tárgyakat pedig elhelyezi az osztályteremben.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyermekekben tudatosítani kell, hogy nem szabad szaladni a teremben,
A gyakorlatvezető speciális feladatai: A keresés során a többi tárgyat ne mozdítsák el a helyéről. Figyeljünk a terem-rendre.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Twister, Babzsákadogató, Válogató, Tűz, víz, levegő, Kézrecsapó
Egyéb/megjegyzés: A gyakorlatban feldolgozásra kerülő történet alapja lehet például egy rajz vagy technika órának is.
A gyakorlatot lejegyezte: Vargáné Molnár Zsuzsanna