A gyakorlat neve, címe: Papucs csere
A gyakorlat pedagógiai célja: Egymás tulajdonságainak pozitív, negatív kritikájának megfogalmazása. Periférián lévő gyermekek kirekesztettségének oka, annak lehetőség szerinti feloldása.
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Körben foglalunk helyet, így mindenki lát mindenkit. (Fontos, hogy ismerjék egymást a gyermekek.)
Képzeljétek el, hogy vándortáborban vagyunk. Mindenki hátán ott a hatalmas hátizsák, amiben megtalálható minden, amire egy hétig szüksége lehet. Miközben épp egyik állomásról megyünk át egy másikra, rengeteg, fekete felhő gyűlt össze az égen és hatalmas jégesővel ránk zúdult a vihar. Arra jött egy platós teherautó, akinek a vezetője felajánlotta, hogy a platón elvisz minket a következő szállásunkra. Mindenki feldobálta a hátizsákját, felültünk és mentünk. Igen ám, de amikor odaértünk és elkezdtünk lepakolni, a kapkodásban kiborultak a hátizsákok és összekeveredtek a ruhák. Minél hamarabb le kellett vennünk az átázott cipőnket és le kellett ülnünk vacsorázni. Nem volt idő válogatni, így mindenki magára húzott egy papucsot, ami épp a keze ügyébe került.
A gyakorlat fő szabályai:Az első játék során, szabadon választhatják meg, melyik gyermek papucsát szeretnék felvenni, és az Ő tulajdonságait magukra öltve bemutatni. Akinek a papucsát a lábukra húzzák, annak a személyiségét kell magukra ölteniük. Úgy kell beszélniük, mimikát, gesztikulációt használni, mint a papucs tulajdonosa. Ennek kapcsán kifejezhetik, mit szeretnek, mit nem szeretnek a másikban. A játék lehetőséget biztosít az esetleges konfliktusok hátterének feltárására, a kirekesztettség, periférián elhelyezkedés okára.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Miért az Ő papucsát választottad? Mit szeretnél megmutatni a társadból? Milyennek látod Őt? Mit szeretsz benne? Mi nem tetszik a viselkedésében? Miért keresed a társaságát, vagy épp miért kerülöd?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék ismétlése során már akár irányítottan, vagy véletlenszerűen kapják mások papucsát.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Minden gyereknek egy pár papucsa.
Az előkészítés feladatai: A játék feltételeinek megteremtése. Hely kialakítása, csoport elhelyezése kör alakban.
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel gyerekek lábmérete egy nem egyforma, így nem szükséges, hogy bele is bújjanak egymás papucsába. Elegendő, ha maguk elé teszik, ezzel jelezve, hogy kinek a bőrébe bújnak.Ezzel kiküszöbölhető, hogy elessenek a nem megfelelő méretű lábbeli miatt.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Legfontosabb, hogy mindenki sorra kerüljön és figyelemmel kísérjék egymást. Az elején fontos megjegyezni, hogy a gúnyolódás, egymás bántása szigorúan tilos. Minden tulajdonságot úgy kell megfogalmazni, kifejezni, hogy az ne legyen bántó, sértő.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Copy and paste, Arcra fel!, Együttműködő székes játék, Bombaszállítók, Indul a hajó!
Egyéb/megjegyzés: Ennek a játéknak kapcsán a gyakorlatvezető rengeteg információ birtokába jut a gyerekekkel, érzéseikkel kapcsolatban. Lehetőség van arra, hogy kendőzetlenül képet kapjanak az esetleges ellenérzésekkel, kirekesztésekkel kapcsolatban. Kiváló lehetőség a csoport szociometriai képének feltárására. A gyerekek számára könnyebb így kinyilatkoztatni az egymás iránt érzett érzéseinket, ellenérzéseiket. Gondolkodásra serkentő, hisz a hallottakból mindenki levonhatja a konzekvenciát, hogy mi szimpatikus, illetve unszimpatikus a saját viselkedésében a többiek felé.
A gyakorlatot lejegyezte: Székesváriné Vincze Gabriella