Csányi Petra: El tud repülni a seprű nyele?
2025-03-11
Gunics Ádám: Indiános székfoglaló játék
2025-03-15

A gyakorlat neve, címe: Széktáncoltatás

A gyakorlat pedagógiai célja: – Figyelem és reakciókészség fejlesztése – Mozgáskoordináció és egyensúly érzék fejlesztése – Együttműködés fejlesztése – Frusztráció tűrés és érzelmi szabályozás

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: A pedagógus ismertei a feladatot, szemlélteti a gyerekeknek, hogy a székeket milyen pozícióba kell állítani. Ismerteti, hogy mi a céja a játéknak. Felhívja a gyerekek figyelmét a lehetséges balesetek elkerülésére. Közli velük, hogy a játék végén közösen megbeszélik a nehézségeket, valamint a feladat végrehajtásához vzető helyes utat.

A gyakorlat fő szabályai:A résztvevők székekkel egy kört alkotnak úgy, hogy a székek a kör közepe felé néznek, de a székek ne érjenek össze. Ezt követően a résztvevőket, a saját székük mögé állnak és billentsék előre azt úgy, hogy csak az első két lábán álljon a szék. A feladatuk az lesz, hogy úgy tegyenek meg egy teljes kört, együtt az egész csapat, hogy visszaérjenek a saját székük mögé.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Milyen nehézségeket és kihívásokat okozott a feladat? Mik voltak a megoldásaitok ezekre a nehézségekre/kihívásokra? Hogy működött a kommunikáció a csoporton belül? Kérlek mondj rá néhány konkrét példát! Mire figyeltél a gyakorlat közben? Magadra? A megoldásra? A többi résztvevőre? Kiléptél-e a komfort zónádból? Ha igen, mikor és mi történt? Milyen tanulságokat tudsz levonni a csoport működésére nézve? Legközelebb egy hasonló gyakorlat során mit csinálnál ugyan így, mit másként?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy sikeres kört követően, vagy ha olyan a csoportod, akkor akár azonnal is, megpróbálhatják úgy is, hogy nem beszélhetnek a gyakorlat közben, sőt akár úgy is, hogy jelezni sem lehet egymásnak. Ez már nagyfokú összeszokottságot és egymásra figyelést kíván, de hihetetlenül erős összetartozás élményt hoz magával, ha sikerül. Minden lépés ahogy egyszerre mozdulnak, olyan mintha a csapat kollektív szíve dobogna.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Székek

Az előkészítés feladatai: Ha a játék a teremben történik akkor a termet át kell rendezni, ha szabadtéren akkor a székeket ki kell vinni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A helyet lehetőleg úgy kell megválasztani, hogy mindenki számára legyen elég hely a kikerüléshez mert adott esetben a székek hátra is dőlhetnek és ha nem elég a hely akkor áteshetnek rajta, emi balesetveszélyes

A gyakorlatvezető speciális feladatai: A gyakorletvezető feladata, hogy kezelje a hangulatott és ha szükséges többször állítsa meg a játékot és kezdjék előlről, közben kommunikáljon a gyerekekkel és próbálja megbeszélni velük, hogy mi az oka, hogy nem tudják a feladatot elvégezni. Adjon különköző iránymutatásokat pl. válasszanak ki egy vezetőt, aki aritmust és a tempót diktálja.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Egyensúly, Válogató, Labda pattogtató, Tudáskör, Arcra fel

A gyakorlatot lejegyezte: Tordainé Maklári Marianna

Vélemény, hozzászólás?