A gyakorlat neve, címe: Majmok csatája
A gyakorlat pedagógiai célja: Koncentráció fejlesztése, együttműködési képesség továbbfejlesztése. Állóképesség kialakítása.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Kétféle kártyából húznak a gyerekek, és akik ugyanazt a kártyát húzzák, azok kerülnek egy csoportba. Tehát ez véletlenszerű csoportbontás lesz.
A gyakorlat felvezetése: A gyakorlat megnyitása, nyitánya: Megkérem a gyerekeket, hogy jöjjenek oda a helyszín-re, hogy elmondhassam a történetet!
Kedves Gyerekek! A napokban, a Nyíregyházi Állatparkban jártam, ahol azt figyeltem meg, hogy a maj-moknak két lakóterük van. Az egyik különlegesebb, mint a másik. A gorillák a csimpánzok területére vágytak, a csimpánzok pedig a gorillák területére, mert ez ismeretlen volt számukra. Odaérkezett egy iskolás csoport, akik elkezdtek tornázni. Erre a két majomcsapat velük együtt csinálta a gyakorlatokat. Azt gondolták, hogy a torna után harcba szállnak, a másik csapat területéért. Mindkét csapatnak a harci eszköze a kukoricacsutka lesz. Most Ti vagytok a kismajmok, az a majom csapat fogja elnyerni a másik területét, aki testét eltaláló kukoricacsutka a gyűjtő ember (majom) kosarába kerül. Az a csutka kerülhet a gyűjtőedénybe, amelyik eltalálta va-lamelyik majom testrészét. Van 5 percetek, hogy megtervezzétek, kinek hol a helye a területen. Kérem, hogy ezalatt tartózkodjon mindenki a saját kijelölt területén. Beszéljétek meg, hogy hogyan hajtjátok végre ezt a feladatot. Sípszóra kezdünk, sípszóra fejezünk.
A gyakorlat fő szabályai:A játék menete: (szabályok még egyszer összeszedve).
• van 5 perc tervezési időtök, ismerkedés a területtel • a tervezett játék 20 perc, de ha a csutka mennyiség hamarabb a kosárba kerül, akkor lerövidül a játékidő • segíthet a játékban, a koncentrálás • mozoghattok a saját területen
A feldolgozás legfontosabb kérdései: A játék lezárása:
A célnak megfelelően gratulálhatunk a csapatnak a kerettörténetnek és a történteknek megfelelően! (Ha nem sikerült időben befejezni, akkor meghosszabbítható, vagy értékeljük a kosárba begyűjtött mennyiséget).
A gyakorlat több témát is érinthet. „A Mi történt? Hogy éreztétek magatokat?” -kérdések már be is hozhatják őket, és Te, a célodnak és a történteknek megfelelően irányíthatod a részvevőket abba az irányba, amelyikbe szeretnéd. Lehetséges kérdések a feldolgozáshoz: • Milyen nehézségeket és kihívásokat okozott a feladat? • Mik voltak a megoldásaitok ezekre a nehézségekre/kihívásokra? • Hogyan sikerült eljutni a megoldásokig? • Mi volt a csapat stratégiája? • Hogyan találtátok meg ezt a stratégiát? • Mindenki követte ezt, vagy volt, aki eltért tőle? • Ha volt, aki eltért, miért, és hogyan reagált erre a csoport? • Hogyan hozott a csoport döntéseket a gyakorlat során? • Biztonságban érezted magad a gyakorlat közben? • Ha igen, mi segített ebben, ha nem, miért nem? • Mit éreztél, mikor valaki rontott? • Hogyan reagált a csoport ezekre a helyzetekre? • Kiléptél-e a komfortzónádból? • Ha igen, mikor és mi történt? • Milyen tanulságokat tudsz levonni a csoport működésére nézve? • Legközelebb egy hasonló gyakorlat során mit csinálnál ugyan így, mit másként?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kedves Csapat!
A nagyobb gyerekek segítsenek a kisebb növésű gyermekeknek, vagíy az ügyetlenebb gyermekeknek.
Mivel, Ti nagyon ügyesek vagytok a célbadobásban, akkor leredukál-juk egy – egy testrészre, például csak törzsre, vagy csak lábra lehet célozni. Most beszéljünk arról, hogy milyen tanulságokat tudunk levonni a jövőbeni gyakorlatokra vonatkozóan! Természetesen, ide bármilyen, korosztálynak, csoportnak megfelelő mondatot választhatsz.)
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: A csoportbontáshoz a kártyák, illetve kosarak és kukoricacsutka.
Az előkészítés feladatai: Előkészítem a kosarakat és a dobandó csutkákat.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Dobáskor forduljanak a gyerekek, hogy ne a szemükhöz repüljön a kukoricacsutka.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Fontos, hogy milyen a dobás erőssége.
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Kő, papír, olló, Névtanulós játék, Jenga, Dülöngélős bizalomjáték, Vakon a körben
A gyakorlatot lejegyezte: Estókné Kovács Ágnes