Csiha Réka: Honismeret ismeretellenőrzés térképpel
2025-01-31
Guthné Czike Ivett: A mesék világában
2025-02-04

A gyakorlat neve, címe: Tükörjáték

A gyakorlat pedagógiai célja: • Az együttműködés és bizalom fejlesztése • A nonverbális kommunikáció erősítése • Önismeret és mások érzéseinek megértése • Testtudat fejlesztése

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: A pedagógus elmondja, hogy a játék során egy „tükör” szerepét kell betölteniük. Az egyik személy lesz az „irányító” (aki mozdulatokat végez), a másik pedig a „tükör” (aki megpróbálja pontosan lemásolni az irányító mozdulatait). Az irányítónak a lehető legfinomabb, leglassabb mozdulatokat kell végeznie, míg a tükörnek figyelnie kell, hogy minden egyes mozdulatot pontosan kövessen. A cél: együttműködni, és úgy mozdulni, mintha egy tükörkép lennénk.

A gyakorlat fő szabályai: 1. Játék felállás: Két fő (egy irányító és egy tükör) dolgozik együtt. Ha nagyobb a csoport, párokban kell játszani. 2. Mozdulatok: Az irányítónak lassú, gördülékeny mozdulatokat kell végeznie. A tükör feladata, hogy próbálja minél pontosabban követni. 3. Nincs beszéd: A mozdulatokat kizárólag a testtel kell kommunikálni, szóban nem lehet segíteni. 4. Változtatás: A pedagógus időnként megszakíthatja a játékot, és más típusú mozdulatokat rendelhet el (pl. gyorsabb, más irányú mozdulatok), hogy fenntartja a dinamizmust. 5. Időtartam: Minden páros egy-egy feladatot végez 3-5 percig. Ezután a szerepek cserélődnek.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: • Hogyan tudunk együttműködni úgy, hogy ne szóljunk egymáshoz? • Hogyan érzékelhetjük a másik mozdulatait anélkül, hogy túl gyorsan reagálnánk? • Hogyan tudjuk kifejezni magunkat anélkül, hogy szavakra lenne szükség? • Mi történik, ha nem figyelünk eléggé a másikra? Hogyan befolyásolja ez a tükör és az irányító közötti kapcsolatot?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Szinonímák variációja: A tükör nemcsak mozdulatokkal, hanem szavakkal is próbálhatja utánozni az irányító által mondott dolgokat (pl. hangok, szavak, tempók). • Kéz helyett egész test: Az irányító nemcsak a kezével, hanem a teljes testével is mozdulatokat végezhet, a tükör pedig próbálja ezt lemásolni. • Képzeletbeli tükör: A játékot úgy is el lehet végezni, hogy a tükör nem fizikailag van jelen, hanem egy képzeletbeli személyt kell követnie a másiknak.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: • Nincs szükség eszközökre, csak a résztvevők mozgására és a csoportdinamikára.

Technikai igény: Technikai igény: Nincs szükség külön technikai eszközökre, mivel a gyakorlatok főként interakciók és fizikai aktivitások révén zajlanak.

Az előkészítés feladatai: • Az oktató felkészül a gyakorlat vezetésére, hogy megmagyarázza a szabályokat és szükség esetén variációkat is bemutathasson. • Biztosítani kell a megfelelő helyszínt, ahol a résztvevők mozgásban nem akadályozzák egymást.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: • A gyakorlatot biztonságos, csúszásmentes felületen kell végezni. • A résztvevők figyelmét fel kell hívni arra, hogy a mozdulatok lassúak és finomak legyenek, hogy elkerüljék a sérüléseket. • Ha valaki nem érzi jól magát, bármikor megállhat, és más feladatot végezhet.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: • A pedagógus folyamatosan figyeli a párokat, segít, ha valaki nem találja a ritmust. • A gyakorlat alatt ösztönözni kell a résztvevőket a bizalomépítésre, és szükség esetén közbe kell avatkozni, hogy a gyakorlat gördülékeny maradjon. • Biztosítani kell a pozitív visszajelzéseket, hogy mindenki érezze magát sikeresnek, függetlenül attól, hogy mennyire sikerült pontosan követniük a másikat.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: 1. Vak vezet világtalant Két fő: egyikük bekötött szemmel, a másik irányítja, segíti a navigációban. A cél a bizalom és az együttműködés fejlesztése., 2. Hullámzó emberek Csoportosan állnak a résztvevők, és egymástól különböző erősségű impulzusokat kell átadniuk úgy, hogy a hullám szétterjed a csoportban, mindenkinek figyelnie kell a másik reakcióira., 3.Két személy áll szembenízz a másikban K, és egy kis távolságból egy-egy guruló labdát kell elkapniuk. A cél: megérezni a másik ritmusát és bizalmat építeni., Földön járó tánc. A csoport tagjai zárt szemmel vagy lecsukott szemmel táncolnak, miközben figyelik a társak testbeszédét és reakcióit. Cél: a másik iránti bizalom növelése, 5.Közös léptek A csoport tagjai egymás mögött állnak, és együtt, egyszerre kell lépniük, így mindenki mozdulata függ a többiekétől.

A gyakorlatot lejegyezte: Dr Miczán Klára

Vélemény, hozzászólás?