Farkasné Mondovics Szabina Éva: Süssünk pizzát!
2022-09-29
Nàdai Csilla : MaTeK
2022-10-09

A gyakorlat neve, címe: Dinnyementő akció

A gyakorlat pedagógiai célja: Koncentrációs képesség, figyelemmegtartás képességének erősítése, együttműködés fejlődése.

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: A gyakorlatot megelőzheti egy ráhangoló, energetizáló labdás fogójáték (Pl. a labda a ház). Kerettörténet: Kedves gyerekek! Képzeljétek, mi történt! Egy dinnyefaló szörnyecske elvitte a dinnyéinket a kertünkből. Mindet fel akarja falni. Ezt nem hagyhatjuk. Vissza kellene juttatni a dinnyéket a kertbe és erre csak ti vagytok képesek. A dinnyefaló szörnyecske azonban féltve őrzi a területén a dinnyéket. Járőrözik, folyamatosan szemmel tartja őket. Szerencsére a sok pici szemével csak a mozgó dolgokat veszi észre. Ha mozdulatlanok tudtok lenni, amikor rátok néz, akkor nem vesz észre benneteket. A szörnyecske senkit sem bánt, de ha valakit rajtakap (észreveszi, hogy mozog), akkor minden dinnyét visszaveszi, ami nincs a ház körüli kertben már (kötéllel körbekerített részen). Nagyon kell vigyáznotok, hogy ne lásson meg senkit se mozogva. A dinnyéket nem szabad dobálni, mert ha leesik, szétplaccsan és így tönkremegy. Minden érthető volt? (Ha van kérdés, megbeszéljük.) Mostantól én vagyok a dinnyefaló szörnyecske és kezdődhet a küldetés teljesítése. Dinnyementő akció indul!

A gyakorlat fő szabályai:– A dinnyéket dobálni nem szabad. – A dinnyefaló szörnyecske nem láthat senkit mozogni. – Ha észreveszi, hogy valaki mozog, akkor minden dinnye visszakerül a szörnyecskéhez és újrakezdődik a dinnyementés. – Amelyik dinnye már a kötéllel elkerített részen van, az már nem kerül vissza a szörnyecskéhez.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: – Mennyire tudtál koncentrálni arra, hogy mozdulatlan maradj? – Tudtál-e végig figyelni a szörnyecskére és a többiekre? – Hogy érezted magad a játékban betöltött szerepedben? – Milyen volt a csapat együttműködése? Mik voltak az erősségeitek? Miben nyilvánultak ezek meg? – Mi az, amit másként csinálnátok, ha újrajátszanánk a játékot? – Ki szerint nem volt jó az együttműködés? Miért gondolod így? – Hogyan tudtatok volna még sikeresebbek lenni? – Neked mi volt a fontosabb? A saját teljesítményed? A csapat sikere? Az összes dinnye visszaszerzése? – A játék melyik részében volt szükség a legtöbb figyelemre? – Mire kell legközelebb jobban figyelnetek?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet úgy vezetni ezt a játékot, hogy a résztvevők az elején nem kapnak tervezési időt, egyből kezdik a játékot a ráhangolódás után. Ilyenkor biztosan több idő kell a szabályok megértéséhez és hamarabb alakul ki feszültség a résztvevők között, ha többször is sikertelenül végződik a mentés. Ez viszont jó alkalmat ad a feldolgozásra, beszélgetésre. A másik variáció, amikor kapnak tervezési időt a játékosok és csak azután indul a dinnyementő akció. Ebben az esetben, ha jó volt a tervezés, szervezetebben, egymással együttműködve, egymásra figyelve sikeresebb lehet a dinnyementés. Lehet olyan variáció is, amikor nemcsak a mozgást veszi észre a szörnyecske, hanem, ha meglátja a dinnyét valakinél, akkor az a dinnye (de csak az egy) visszakerül a szörnyecskéhez attól függetlenül, hogy a játékos mozgott vagy nem. Itt az a cél, hogy a dinnyéket nem láthatja meg a szörnyecske, takarásban kell lennie, de a ruhájuk alá nem dughatják, csak a testükkel takarhatják. Ez a variáció még nagyobb együttműködést igényel, sokkal jobban kell egymásra és a szörnyecskére is figyelni, esetleg alaposabb tervezést is igényel.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 6 db labda, 2-2 zsámoly, kötél

Az előkészítés feladatai: A teret, amibe játszanak majd célszerű úgy elrendezni, hogy szabadon tudjanak benne mozogni a résztvevők, ne legyenek felesleges dolgok. Ha van rá lehetőség, legyen üres a tér. A labdákat (dinnyéket) a zsámolyokban kell elhelyezni és a játéktér másik felén két másik (üres) zsámolyt is kihelyezni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktérről minden zavaró, felesleges dolgot el kell pakolni. A játék feldolgozásakor mindenképpen beszéljük meg az esetlegesen kialakult konfliktusokat, térjünk ki arra, ki, hogyan érezte magát közben.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: – A játék nehézségi foka attól is függ, hogy a játékvezető mennyire figyel, mint szörnyecske. Segítheti, nehezítheti a dinnyementők dolgát a mozgásával és figyelmével. – Célszerű a gyakorlatvezetőnek a szerepeit jól elkülöníteni egymástól, főleg, ha kisebb gyerekekkel játszik. (Akár szörnyecske fejdísz, jelmez is bevethető.) – Mindenképpen dicsérje meg a dinnyementőket, ha minden dinnyét vissza tudtak szerezni.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Dobj és rohanj!, Tolvaj rókák, Katapult, Labda a ház, 100 labda csata

A gyakorlatot lejegyezte: Varga Katalin

Vélemény, hozzászólás?