Nagyné Gulyás Éva Melinda: Tapshullám
2022-08-02
Klément Andrea: Szoborjáték
2022-08-16

A gyakorlat neve, címe: Bízd rám magad!

A gyakorlat pedagógiai célja: Bizalom játék. Egy osztály közösséggé kovácsolása a bizalomra támaszkodva. Együttműködést segítő játék.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Egy gonosz boszi elrabolt Plüssországból néhány plüsst. Ezeket egy kosárba felmutatjuk a gyerekeknek. Célszerű olyanokat választani, amiket már korábbi játékból ismernek. A Ti feladatotok, hogy kiszabadítsátok őket!

A játék leírása: Válasszunk egy önként jelentkezőt, akinek nem probléma, ha be van kötve a szeme. Majd válasszunk egy időfelelőst. Vagy időzítőt állítunk, vagy homokórát adunk a kezébe. Ha útnak indul a bekötött szemű játékos, egy perc áll rendelkezésére, hogy megtalálja a plüsst.

A játékosok egy nagy széles körben ülnek. A választott játékost a körön belül, de a kör szélén, leültetjük egy székre és bekötjük a szemét. A játékvezető mögé lép. A játékosnak úgy kell választania, hogy nem látja a választási lehetőségeket.

1. kérdés: SEGÍTŐ választása: A játékvezető kérdez: Őt szeretnéd? közben mutat valakire. Addig kérdez, amíg a bekötött szemű játékos igennel nem felel. Első körben azokból válasszunk, akik szívesen jelentkeznek segítőnek. A segítő a játékos mellé áll, megszólalnia nem lehet.

2. kérdés: az ÚT választása: A játékvezető piktogramot mutat fel, amit csak az osztály lát és kérdez: Ezt szeretnéd? Addig tart fel táblát, tetszőleges sorrendben, amig a bekötött szemű játékos igennel nem felel. Három tábla: 1. száj: akkor a segítőnek beszéddel kell eljuttatni a játékost a célig, azaz a plüssig. A segítő nem érhet a játékoshoz. 2. pontocska: A segítőt egy pontban érinti a játékos a vállán a mutatóujjával és így kell elvezetni a kiindulópontból a célig. A vállát nem engedheti el a gyakorlat alatt. Beszélnie nem lehet. 3. kéz: A segítő kézen fogva kell hogy elvezesse a célig a játékost. Beszélnie nem lehet. A segítő bármilyen tetszőleges kacskaringós úton vezetheti, de az időkeretbe (egy homokórányi, vagy egy percnyi) bele kell férnie.

3. kérdés: a PLÜSS: A játékvezető most plüssöket mutat fel az osztálynak és kérdez: Őt szeretnéd? A bekötött szemű játékos látatlanban választ egyet. Azt kell majd megszereznie.

Ha mindent kiválasztott a bekötött szemű játékos, a plüsst helyezzük a széktől a legtávolabbi körön belüli pontra. Elindulhat a plüss keresésére . Most hívjuk fel az időfelelős figyelmét az óra indítására. A segítő a választott módszerrel segít. Eldönthető, hogy milyen tetszőleges útvonalon mozgatja a bekötött szemű játékost, de az időbe bele kell férnie.

Ha a játékos elér a plüssig kitapogatva kitalálhatja, melyik plüsst kellett megszereznie, vagy ha több gyereket szeretnénk bevonni a játékba, akkor barkóbával találhatja ki, milyen plüsst választott. Az osztály csak igennel, vagy nemmel válaszolhat. Ez esetben nem ér hozzá, a segítő veszi fel.

A gyakorlat fő szabályai:Bekötött szemmel kell megtalálni a plüsst a segítőjére támaszkodva. A választási idő alatt csendben kell lenniük a játékosoknak. A játékvezetőt szemkontaktussal kell követniük a segítő kiválasztásakor.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: Sikerült-e a feladat? Biztonságban érezted-e magad a játék közben? Megfelelően vezetett-e a társad? Milyen érzés volt bekötött szemmel csinálni a feladatot?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés: Egy-két párnával lehet az útvonalba árkot rakni, amit a játékosnak át kell lépnie, vagy ugrania. (Beszédnél, kézfogásánál ugrania kell, Ponton vezetve csak lépnie. Elengedni a segítőt ebben az esetben sem lehet!) Ezt a játékvezető, vagy egy választott játékos kell hogy betegye.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Piktogram kártya, plüss, homokóra.

Technikai igény: Szék a résztvevőknek.

Az előkészítés feladatai: Piktogram elkészítése: száj, pont, kéz rajzolása egy-egy lapra, esetleg laminálni is lehet. Egy nagyobb kosárnyi plüss beszerzése, amit már ismernek a gyerekek.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Semmi nem lehet a játéktérben, a puha párnán kívül, ami akadályozza a biztonságos mozgást.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Szabályok betartatása. Figyelni kell, hogy a segítő biztonságosan mozgassa a bekötött szemű játékost.

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Kard és pajzs, Hettyen pitty, Plüssdobáló, Keress olyat, aki!, Lépj be, ha igaz

Egyéb/megjegyzés: Bemelegítő, ráhangoló játéknak előtte játszhatjuk a gyerekekkel a Hettyen pitty és a Plüssdobáló játékot. Itt megismerhetik a plüssöket, és gyakorolják a szembekötő játékot.

A gyakorlatot lejegyezte: Torzsa-Boros Boglárka

Vélemény, hozzászólás?