A gyakorlat neve, címe: Erősségközpontú foglalkozás: Pohárszerző
A gyakorlat pedagógiai célja: Mi tudat erősítése, figyelemfejlesztés, egymásrafigyelés, társas intelligencia fejlesztése,együttműködés, kooperáció. (3. fő erény bevezetése, megismerése)
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: A székük alá rejtett betűsorokból (a szó betűi össze vannak keverve, többféleképpen) értelmes szót kell összerakniuk. Akiknek ugyanaz a szó jut, egy csoportba kerülnek. (Bölcsesség, Lelkesedés – az első pár erények közül, kettő, amivel előzőleg már megismerkedtünk.)
A gyakorlat felvezetése: Olyan játékot fogunk játszani, amihez szükség lesz a koncentrációképességetekre, figyelmetekre és együttműködésre, gyorsaságotokra, ügyességetekre. A csapatok egymás ellen fognak játszani, de a játék kimenetele nemcsak azon rajtatok fog múlni, hanem a másik csapat ügyességén is.
A gyakorlat fő szabályai:A padokat összetoljuk úgy, hogy 2 hosszú sorba tudjanak leülni a csoportok (Bölcsek, Lelkesek), egymással szembe. (Fontos az egyenlő létszám! Ha egyik csapatban eggyel többen vannak, akkor abból a csoportból egy-egy ember kimarad. Mindig cserélődik, ki marad ki az adott játékkörből. A kint lévő ember pedig a játékvezető segítője lesz, aki figyeli, minden a szabályok szerint zajlik-e. Pl. az első ember kivételével mindenkinek el van-e fordítva a feje, hogy ne lássa a kiindulóhelyzetet, vagy a végén ki érintette meg először a poharat, ha mindketten ráfognak a pohárra.) A játékot teljes csendben kell játszani, megszólalni nem lehet. A padsor egyik végén a játékvezető ül, másik végén szigorúan középen egy műanyagpohár van. (Akár fel is ragaszthatunk a padra egy piros kezdőkört, öntapadós matricából.) Kezdőemberek azok, akik a játékvezető mellett ülnek. Őket „meg is jelöljük” vmivel. pl. sapi a fejre, karkötő, napszemüveg, sál, bármi. A játékosok megfogják egymás kezét az asztal alatt és mindenki a pohár felé néz. Csak a kezdő emberek figyelhetik a játékvezető kezét, mert ő feldob egy pénzérmét és leteszi az asztalra. Ha írás, meg kell szorítani a mellettünk ülő kezét. Az „inger” így végigfut. Amelyik csapatból a befejező ember hamarabb lekapja az asztalsor végéről a poharat, ott a pont. A csapattagok eggyel előrébb ülnek, most a befejező ember lett a kezdő. Ha viszont véletlenül fej és akkor is elindul a kézszorítás, büntető pont, azaz visszafelé ülünk eggyel. Ezért van az, hogy a játék nagyon izgalmas, bármikor megfordítható az eredmény és az egyik csapat esetleges tévedése, a másik csapatnak extra előnyt jelenthet. Az a csapat nyer, akinek a sapkás kezdőembere visszakerül az eredeti helyére.
Visszavágó mindig van.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Beszéljük meg:
Milyen érzés volt játszani? Hogy változtak az érzések a játék során? Milyen erősségeiteket/erényeiteket kellett ebben a játékban használni? Miért kell itt a társas intelligencia erőssége? (Amikor elindul a kézszorítás, pedig fej lett, meg kell felelni annak az elvárásnak, hogy nem szólhat a kezdő ember, hogy:Jaj, nem!) Ha a befejező ember nem elég gyors, meg kell felelni annak, hogy nem hibáztatjuk, hanem biztatjuk. stb. )
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet nehezíteni: Pl. egy asztal végébe tesszük a poharat és fel kell állni, odaszaladni, vagy 2 pohárral játszani (Mindkét csapatnak van sajátja), és akkor a játékvezetőhöz oda kell szaladni a pohárral és elé letenni a poharat egy kijelölt helyre, de lefordítva., erre is figyelni kell.
Lehet behunyt szemmel is játszani, így még nagyobb szerepe van a koncentrációnak, figyelemnek. Előfordulhat, hogy nem akarják megfogni egyesek egymás kezét. Mindenki üljön oda, ahová szeretné csapaton belül. Ha végkép nem akarják egymás kezét megfogni, lehet más jelzőinger is. pl. térd érintése, ping-pong labda, kis plüss…átadása, stb.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Pénzérme, ha nincs, (lehet piros-kék papírkorong, is), műanyagpohár, asztalok, székek Estlegesen: öntapadós matrica, sapka/szemüveg…
Technikai igény: Megfelelő számú asztal és szék legyen.
Az előkészítés feladatai: asztalok székek elhelyezése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Legyen elég helyük, ha azt a verziót választjuk, hogy fel kell állni és odafutni valahová. Meg kell beszélni, hogy finoman szorítsák meg a másik kezét, szinte láthatatlanul. (Ne ránduljon a váll is, mert az látszik is.) Mikor nyúlnak a pohárért, ne verjék be a kezüket az asztalba, érdemese ezért picit hátrébb tolni a székeket.
A gyakorlatvezető speciális feladatai: Ügyelni a finom jelzőingerre, biztatni, ha az egyik csapat lemarad, hogy még változhat, ne adják fel (általában szoros a verseny mindig), pörgősen kell játszani. Amikor elkapják a poharat, hagyni kell, hogy örüljenek az adott pontnak, amíg az emberek gyorsan átülnek a mellettük lévő székre, addig lehet örömködni, utána teljes csend. Erre lehet egy figyelemfelhívó szót alkalmazni. pl. Pohárra fel!
Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Sorbaállás, Lóverseny, Dupla-dupla-ez-ez, Szálló babzsákok (Nagy kör, elég arra az emberre figyelnünk, akitől kapjuk a zsákot és aztán odadobnunk annak, akinek mi továbbítjuk. , Kard és pajzs
A gyakorlatot lejegyezte: Dzsidáné Hunyadi Éva