Kristó Ágnes: Közös rajz
2022-01-26
Huszár-Muszka Erika: Összeadó varázsló
2022-02-06

A gyakorlat neve, címe: Puzzle-percek

A gyakorlat pedagógiai célja: Energetizáló játék, mellyel a pedagógiai cél az érdeklődés felkeltése egy téma iránt, amelyről a játék végén beszélgetni szeretnénk. Ez jó egy már ismert témakör átismétlésére is. Ugyanakkor megmozgatni a gyerekeket, felébreszteni a versenyszellemet.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

A gyakorlathoz szükséges csoportbontás megvalósítása: Boogie -kártyák, , Gombgyűjtögetés (Azonban, ha kevés az idő csak húzathatunk a gyerekekkel egy – egy UNO kártyát és az azonos színűek alkotnak egy csoportot.)

A gyakorlat felvezetése: A mai alkalmunk témájához kapcsolódó képet egy borítékba zártam, amelyet azonban a földre űrhajóval érkező, gonosz, az emberek jó csapatmunkájára irigy, hatalomra törő földönkívüli ellopott, és az éjszaka folyamán darabokra cincált. Hogy megismerhessük a képet, meg kell szereznünk tőle azt, majd a szétcincált darabokat újra össze kell illeszteni. De igyekezni kell, mert a földönkívüli csak egy bizonyos ideig nem tud a megszerzett borítékra koncentrálni, addig, amíg az éberségéhez szükséges, ám most lemerült energiái feltöltés alatt állnak. Ez összesen annyiszor egy perc, ahány játékos van egy csoportban. Ha például 7 fő, akkor játékosonként egy perc, összesen hét perc.

A gyakorlat fő szabályai:Ez egy verseny feladat, versenyfutás az idővel, és a feladat elvégzése bizonyos szabályokhoz kötött. Két, három, de akár négy csoportot is lehet alakítani. (Ehhez alkalmazhatjuk bármelyik csoport és párképző játékot, pl. Boogie -kártyák, , Gombgyűjtögetés, stb. Azonban, ha kevés az idő csak húzathatunk a gyerekekkel egy – egy UNO kártyát és az azonos színűek alkotnak egy csoportot.) A csoporttagoknak fel kell sorakozniuk egymás mögé. A csoportokkal szemben kb. 5-10 méterre (ezt a távolságot lehet növelni is, ez a hely nagyságától függ) áll egy-egy asztal és egy-egy szék. Az asztalon fekszenek a széttépett/szétvágott kép darabjai. A facilitátor, vagy ha nem lehet egyenlően elosztani a gyerekeket csoportba, akkor egy játékos, aki vállalja az egyel több létszámú csoportban, kap a kezébe egy stopper órát. A két, három vagy négy csoportot egyszerre indítja el a stopperóra megnyomásával és egy adott hangjelzéssel. Minden csoport első tagjának az lesz a feladata, hogy odafusson a padhoz, leüljön a székre, az ott látható mintakép segítségével pontosan egy percig megpróbálja kirakni az összedarabolt képet. Ha az egy perc letelik, hangot hallat a stopperórás személy, és a játékosoknak fel kell állniuk a székről, visszafutni a csapat felsorakozott tagjaihoz, amikor is indulhat a következő játékos tovább rakni a képet. Ha letelt az egy perc, feláll a játékos és visszafut, és így tovább. Az a csapat nyer, akinek az utolsó játékos visszatérte után a legtöbb darabot sikerült helyesen kiraknia a képből. Kevés létszámú csoport esetén kétszer is megismételhetjük a kört. Minden helyesen összeillesztett darab ér egy pontot, mindegy, hogy hol vannak a padon elhelyezve. Ha valaki nem tartotta be az egy perces időintervallumot, vagyis még tovább rakta a képet a jelzőhang után, akkor pontlevonás jár érte. A játék végén kihirdetjük a győztest, nem baj, ha nem sikerült teljesen kirakni a képet. Ezután megmutatjuk az egész képet, vagy kivetítjük azt projektorral, és beszélni kezdünk a megadott témáról. A plüss módszer használatával is vezethetjük a témáról szóló beszélgetést. Akinél van a plüss, az mond egy mondatot a témával kapcsolatban, de passzolhat is.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: * Hogy éreztétek magatokat játék közben? Jelezhetitek felfelé, vagy lefelé mutató ujjal is. * Melyik része jelentett számotokra kihívást? * Mit csinálnál másképp, ha újrakezdhetnéd a játékot? * Milyen új dolgot tanultál a mai alkalommal?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot kép helyett, összekevert betűkkel, vagy szótagokkal is lehet játszani. Egy témakörből kiválasztott szavak betűit, szótagjait sorakoztatjuk ki az asztalra, összekeverve. A játékszabály ugyanaz, csak itt most az egy perc alatt a játékosoknak értelmes szavakat kell leírniuk egy papírra. Az nyer a játék végén, akinek a legtöbb értelmes szót sikerül leírnia az eltelt idő alatt, annyi pontot kap. Nyelvórákon nagyszerű feladat egy tanult témakörhöz kapcsolódó szókészlet, téma átismétléséhez. A játék végén felolvashatjuk a témakörben létrehozott szavakat, és ugyanúgy kivetíthetünk egy hozzá kapcsolódó képet.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: *Annyi pad, vagy asztal és szék, ahány csoport van. *Annyi kép, pontosan ugyanúgy összedarabolva és mintakép, ahány csoport van. /A képeket tegyük egymás tetejére és együtt daraboljuk össze. De lehet négy egyforma doboz, nagyobb méretre vágott Puzzle-t is vinni./ * Ha szavakat kell írni, akkor, annyi papír és toll, ahány csoport van és a betűket is írjuk rá a papír tetejére, vagy ki is vághatjuk a betűket, szótagokat, ami közül válogatni lehet. * színes gombok, UNO kártya, vagy papírok, tollak a csoportalakításhoz * stopperóra * témafeldolgozáshoz egy plüss

Technikai igény: Kész kép kivetítéséhez egy projektor, de hozhatjuk a képet nagy méretben kinyomtatva, akkor nem kell a kivetítő.

Az előkészítés feladatai: * A gyakorlatvezetőnek ki kell nyomtatnia négy egyforma képet, majd ugyanúgy összedarabolnia. Fontos, hogy legalább 30-50 darabos legyen, hogy mindenkinek legyen mit kirakni. /Szavak kirakásakor betűből, vagy szótagokból is legyen elég sok./ * A tantermet be kell rendezni a tanulók segítségével, széthúzni a padokat két oldalra, hogy a közepe szabadon maradjon. A csoportokkal szembe felállítani egy – egy padot és egy – egy asztalt. /Tanterem helyett lehet bármely nagyobb térben játszani./ * Kihelyeztetni rá az összekevert képdarabokat és a mintaképet. / Betűket, papírokat, tollakat/ * Projektor beállítása, amennyiben szükséges * Stopperórás kiválasztása, ha az nem a facilitátor * Csoportképzés és a hozzá szükséges kellékek összakészítése * Feladat ismertetése * Szabályok ismertetése, értelmezésben való segítség, ha szükséges * hozni egy plüssállatot

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Az asztalokat és székeket úgy kell kihúzni két oldalra, hogy legyen elég hely a futáshoz, nehogy beleakadjon a játékosok lába valamibe. Fel kell hívni a figyelmet arra, – ha leülnek a székre utána óvatosan álljanak fel, nehogy elessenek. – a plüsst óvatosan dobják oda társuknak.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Biztosítani a megfelelő körülményeket, játékeszközöket, technikai eszközöket. Felvezetni a feladatot, ismertetni a játékszabályokat. Figyelmeztetni, ha valaki nem tartja be a szabályokat. Leellenőrizni az elért pontszámokat, kihirdetni a győztes csapatot, bemutatni a témafeldolgozáshoz kapcsolódó képet, levezetni a feldolgozást, mely közben a gyerekek leülhetnek törökülésbe a földre, vagy mindenki fog egy széket és ott ahol van helyet foglal. A végén lezárni a feladatmegoldást. /Sikerült visszaszereznetek és összeraknotok a földönkívülitől a képet, sikerült megvalósítanotok a jó csapatmunkát, és sikerült nagyon jól feldolgoznotok, átismételnetek az aktuális témát. Győzedelmeskedtetek a gonosz földönkívüli felett!/

Ismerkedési, ráhangoló, energetizáló vagy bizalmi játékok, amik szükség esetén a gyakorlathoz kapcsolhatók: Plüssdobáló; Zsipp-zsupp; , Bumm; Kard és pajzs, 2 válasz, 1 kérdés; Tojás – Csirke; Mozgásos amőba; , Hettyen-pitty; Kő-papír-olló bajnokság, Irányító szemek; Hívogató

Egyéb/megjegyzés: Tantermen kívül is lehet játszani a játékot.

A gyakorlatot lejegyezte: Horváth-Gaudiné Csepregi Ágnes Csilla

Vélemény, hozzászólás?