A gyakorlat neve, címe: Szeretetnyelv
A gyakorlat pedagógiai célja: A közösség megerősítése, egymás elfogadása, pozitív üzenetek megfogalmazása, Chapman szeretetnyelv-elméletének megismerése
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Mind ismeritek Gulliver történetét, kalandjait a különböző szigeteken. Különleges nyelvérzékkel, megtanulva a szigetlakók nyelvét, mindig sikeresen alkalmazkodott a számára korábban ismeretlen törvényekhez, és többnyire csak az így tőlük kapott segítséggel tudott elindulni hazafelé. Most mi is egy hasonló szigetre kerültünk – a tantermünk (nyitott tér esetén egy körülhatárolható terület) a sziget. A közösség egyik része szigetlakó, a másik része hajótörött. A szigetlakók sajátos módon kommunikálnak egymással. A hajótörötteket akkor fogadják be, ha megértették az ő üzeneteiket, és ők maguk is ugyanúgy viselkednek.
A gyakorlat fő szabályai:A szigetlakók csak egy szeretet-nyelven kommunikálnak egymással. Rövid időt kapnak a szeretetnyelvük kiválasztására, ezt különváltan megbeszélhetik. Ha korlátozottak a lehetőségeink vagy a vezetőnek sajátos célja van, előkészítheti cédulákon a szeretetnyelvek neveit, így a csoport csak ebből választhat. Így kizárhatjuk pl. az ajándékozás nyelvét, ha nincs kellő eszközünk hozzá, vagy az érintés nyelvét, ha a járvány idején nem ölelgethetik egymást a gyerekek. A szeretet kinyilvánításának eszközei közül választhatnak nyelvet: elismerő szavakat kell mondani egymásnak; ajándékot kell készíteni és adni egymásnak, minőségi időt kell együtt tölteni, valamilyen szívességet kell tenni a másik kedvéért, kellemes testi érintést kell adni a másiknak. Elkezdenek így viselkedni. (pl. az ajándékozást választva elkezdenek ajándékokat készíteni egymásnak, rajzolnak képecskét, hajtogatnak papírjátékot, stb, a minőségi együtt töltött idő esetén pl.együtt játszanak, sétálnak, képeket nézegetnek.) Bejöhetnek a hajótöröttek, megfigyelik, mi történik, majd megpróbálnak beilleszkedni a közösségbe. A szigetlakók egyértelműen jelzik, hogy befogadták az illetőt, pl. mindenki rámosolyog. A befogadás jelzését a szigetlakók előre megbeszélik és eszerint járnak el. A játék akkor ér véget, amikor mindenkit befogadtak a szigetlakók.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: -csoportalkotás- befogadás -közösségi értékek -szeretetet tudni kell adni és elfogadni is
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egyesével is bejöhetnek a hajótöröttek, így mindenki átélheti a közösségbe való belépés feltételeinek felismeréséből fakadó élményt. A hajótöröttek érkezhetnek „sérülten” is (pl. törött lábbal, megvakulva, megsüketülve, összeragadva). Ez nehezítheti a helyzetüket, mert gondoskodniuk is kell egymásról.
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Ha az ajándékozás nyelvét is felvesszük a kínálatba, akkor az ajándékok készítéséhez papírlapok, filcek, ollók, ragasztó, stb. A minőségi együtt töltött idő nyelvéhez bekészíthetünk képeskönyveket, kártyát, játékokat.
Technikai igény: Nincs technikai igénye.
Az előkészítés feladatai: Csak akkor van előkészítő része, ha az ajándékozás nyelvét is felvesszük a kínálatba. Ha ez is a választható nyelvek között van, akkor az ajándékok elkészítéséhez szükséges eszközöket kell padokra, asztalokra kitenni. Ha a hajótöröttek sérülten érkeznek, akkor a sánta hajótörött egyik lábát a másikhoz köthetjük, a megvakult hajótörött szemét beköthetjük, stb.
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Az érintés nyelvén való kommunikáció esetében figyelni kell az érinthetetlen és érinthető testrészek különbségére. A facilitátor feladata, hogy ezt tudatosítsa a szigetlakó csoportban. Lehet a csoportban olyan személy, aki valamiért eleve érinthetetlen – akár itt a koronavírus idején pl. nem ölelgetjük egymást. Ha a hajótöröttek sérülten érkeznek, akkor a testi épségükre figyelni kell (pl. a sántaként közlekedő ne essen el, a megvakult mellé legyen egy látó társ)
Egyéb/megjegyzés: A játék végén érdemes tanítani a Chapman-féle szeretetnyelv-elméletet, megbeszélni, kihez melyik áll közelebb. Lehetséges konfliktusforrás: ha nem beszéljük /nem ismerjük fel egymás szeretetnyelvén küldött üzeneteit.
A gyakorlatot lejegyezte: Kővári Éva