A gyakorlat neve, címe: Masírozó szövés
A gyakorlat pedagógiai célja: Energetizáló, koncentrációs, memória, együttműködést és egyben bátorságot is igénylő
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
A gyakorlat felvezetése: Egy óriási szövőszéken masírozó leányok és legények szövik a hatalmas szőnyeget. Ehhez négyzet alakzatban kell állniuk és mindenkinek van szemben egy párja. Van egy szövőlány/fiú és van egy zenész, aki a taktust üti egy dobon, vagy fadarabokkal. De zenélhet is, ha van hangszer. 4/4-es, lendületes induló, vagy tánc legyen a zene. Énekelni is lehet. Pontosan nyolc lépéssel lehet átérni a túlsó oldalra, azonnal meg kell fordulni és nyolc lépéssel visszamasírozni. Minden páros kap egy sorszámot, a négyzet két oldalán. A vele szemben lévő a párja, ők egyszerre indulnak el. A szövőlány/fiú mondja találomra a számokat és mindig a megfelelő pár indul el. Egyszerre több párt is elindíthat, például :1-es, 2-es, 6-os, 8-as, vagy akár minden páros, vagy minden páratlan. A legnehezebb, amikor mindenki megy. A mozgással szőtt szövet láthatatlanul ott marad. Ezt a végén szóban fel kell idézni. Pl. először ment az 1-es, 3-as, aztán 5-ös, 4-es, 2-es, aztán minden páros stb. Ebből lesz a minta, amit utána tetszés szerint zenére, énekelve ismételni lehet.
A gyakorlat fő szabályai:Négyzet alakzatban állnak. Természetesen ez az ideális, de nem baj, ha egyik oldalon eggyel több pár van, legfeljebb nagyobbakat kell lépni. Minden pár oda-vissza megy egyenes úton A szövőlány/fiú utasításai alapján kell elindulni. Egyenletesen, egyszerre kell pontosan nyolcat lépni a szemben lévő helyig és nyolcat vissza.
A feldolgozás legfontosabb kérdései: Hogy érezted magad a szigorú ütemben? Milyen volt készenlétben állva várni, hogy mikor kell elindulni? Mi történt, ha elvesztetted az ütemet, vagy elvétetted a számolást? Segített-e a többiek látványa? Mi történt a találkozási pontokon? Tudtad-e tartani a saját tempódat, vagy megjedtél az érkező embertől? Milyen érzés volt, amikor sikerült a saját dolgodat pontosan megtéve pontosan átszőni? Sikerült-e a lépés hosszúságát módosítva elkerülni az ütközéseket és mégis pontosan nyolc lépéssel átérni, megtartva az ütemet? MIlyen érzés volt, amikor mindenki elindult?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet több mintát is kitalálni és azokat variálni. Ilyenkor erősíthető a memória. Maradhat a váratlan, véletlenszerű számolás, de az első (vagy bármelyik) lépésnél mindig ugrani kell. Bele lehet tenni tapsokat is tetszőleges lépésszámnál. Lehet a négyzet oldalán jobbra (balra) 1-et (2-öt, 3-at,….8-at) továbbmenni mindenkinek. Ilyenkor új számot kap mindenki, mert a helyek a számozottak. Számok helyett kaphatnak egy színt a párok és akkor azt szólítja a szövőlány/fiú
A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 10-15 perc
Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Egy dob, vagy ütős hangszer, vagy fadarab, vagy hangszer.
Az előkészítés feladatai: A hangszert előkészíteni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a résztvevők figyelmét az ütközés veszélyére. Inkább kiesem a taktusból, de nem lököm fel a társam. Figyelni kell egymásra, nem csak az egyéni utamra és feladatomra.
A gyakorlatot lejegyezte: Mihálcz Dóra