Sebők Anita : Levélkavalkád- energetizáló játék
2021-09-29
Mészáros Piroska: Megérkezett Misi Mókus!
2021-10-02

A gyakorlat neve, címe: Labdadobálás célzottan kézbe

A gyakorlat pedagógiai célja: Pedagógiai célom többféle.Egyrészt a gyerekeket együttműködésre,kooperációra szeretném tanítani,emellett türelemre,odafigyelésre.A szociális készségek fejlesztésére helyezem a hangsúlyt.Ugyanakkor több kognitív képességterülete fejlesztése is előtérbe kerül,a rövid táv verbális emlékezet fejlesztése,a szókincsfejlesztés,a szerialitás fejlesztése,a kommunikációs készség fejlesztése.A dal segítségével pedig a mozgás-ritmus-beszédkoordináció fejlesztését tűztem ki célul.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

A gyakorlat felvezetése: Azt mondom a gyerekeknek,hogy alakítsunk ki egy kört,az én kezemben van egy labda.Beköszöntött az ősz,így ma egy olyan dalt fogunk tanulni,amelyben az almaérésről lesz szó.Előtte viszont labdázni fogunk,de egy kicsit másképpen,mint,ahogyan szoktak az udvaron.

A gyakorlat fő szabályai: Labdadobálás célzottan kézbe,miközben minden gyermeknek mondok három gyümölcsöt vagy zöldséget és utána ezeket kell visszamondania,ráadásul ugyanabban a sorrendben,ahogyan én mondtam,majd,amennyiben sikerült ezt a feladatot teljesítenie,úgy ő is továbbdobja egy másik gyermeknek a labdát és mond három zöldségfélét vagy gyümölcsöt utánmondásra. Ha befejeződött a kör,mindenki sorra került,akkor letesszük a labdát és együtt elénekelünk egy őszi dalt, közben kezünkkel gyakorlatokat végzünk,melyet én mutatok be a gyerekeknek. Ezt a dalt háromszor énekeljük és mutogatjuk el.

A szabályokat az elején ismertetem a gyerekekkel. Az első lépés,hogy elcsendesedjenek,hiszen csak így fogja meghallani az a gyermek a három szót,amit ugyanabban a sorrendben kérem visszamondani,ahogyan hallotta,majd a labdát a kiszemelt gyermek kezébe dobom.Ezt követően,aki megkapta a labdát máris gondolkozzon újabb három gyümölcsön vagy zöldségen és ő is továbbítsa egy másik gyermek felé a labdát,miután testbeszédével kifejezte,hogy melyik gyermeknek szeretné dobni a labdát.A lényeg,hogy a körben álló összes gyerekhez eljusson a labda,így arra is figyelniük kell,hogy kinek dobták már.Az is fontos szabály,hogy akinek már dobtak labdát,annak még egyszer már nem lehet dobni.Illetve az is nagyon fontos szabály,hogy mindenki próbáljon olyan gyümölcsöket illetve zöldségeket mondani,melyek még nem szerepeltek.

A feldolgozás legfontosabb kérdései: A legfontosabb kérdések a tudatosítás,tehát,megkérdezem a gyerekektől,hogy mindenki értette-e a feladatot.A másik kérdés az elcsendesedésre vonatkozó szabályok,amelyben azt próbálom bennük tudatosítani,hogy ez a feladat csak és kizárólag akkor fog működni,,ha teljes mértékben oda tudunk figyelni a másikra,fejben tudjuk tartani az elhangzott információkat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ennek a feladatnak a továbbfejlesztése úgy lehetséges,hogy három gyümölcs vagy zöldség helyett négyet,majd ötöt kell egyszerre megjegyezni és ugyanabban a sorrendben visszamondani, ahogyan a gyermek hallotta.Továbblépés az lenne,ha egyéb főfogalak alá tartozó szavakkal bővülne a játék,pl: bútorok, járművek, ruhaneműk, ételek nevei.Még arra is gondoltam,hogy az is nehezítés lenne,ha beépítenénk a játékba azt is,hogy amikor a gyermek,akihez került a labda,és miután végigmondta sorrendben a gyümölcsöket,stb ,utána pattint maga előtt egyet vagy kettőt a labdával és csak azután továbbítja valamelyik társának.

A gyakorlat idő igénye (tervezés + végrehajtás + feldolgozás): 5-10 perc

Helyszín: A gyakorlat bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Eszközigénynek a labdát jelölném meg.

Az előkészítés feladatai: A játék előkészítéséhez mindenképpen el kell pakolni a szobában lévő székeket,asztalokat.Biztonságos teret kell biztosítanom,ha valamelyik gyerek hátralépne vagy elesne,akkor se történjen baleset.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A biztonsági intézkedéseknél kiemelten figyelni kell a bútorok elpakolása mellett az ablakok becsukására és a radiátorok elé gumiszőnyeg helyezésére.

A gyakorlatvezető speciális feladatai: Speciális feladatomnak tartom,hogy mentálisan is felkészítsem a gyermekeket a játékos feladat előtt.Hangsúlyt helyezek arra,amikor összegyűjtöm a gyerekeket az óvodai csoportszobákból,hogy oldott légkört teremtsek a számukra.A lecsendesítés előtt kicsit hagyom őket beszélni,elmondhatják az aznapi élményeiket.Aztán,amikor megalkotjuk a kört,akkor a szabályok ismertetése előtt légzőgyakorlatokat végzünk,mely során az orrunkon keresztül szívjuk be a levegőt és a szánkon keresztül fújjuk ki,miközben jobb tenyerünket a hasunkon pihentetjük.Ezt követően térek rá a szabályok bemutatására minél egyszerűbben illetve ki is próbálom az egyik gyerekkel,hogy lássák a gyakorlatban mire gondoltam.

Egyéb/megjegyzés: Arra különösképpen odafigyelek,hogy a játék közben minden a rendben legyen a gyerekekkel,fiziológiai és mentális szempontól egyaránt.Előfordulhat,hogy valakinek mosdóba kell menni vagy éppen az orrát kell kifújnia.Ilyenkor megállítom a játékot és türelemre intem a többi gyereket.Másrészt az is előfordulhat,hogy valakinek nem úgy sikerül a feladat,ahogyan szeretné és emiatt elkeseredik,sírni kezd vagy éppen dühös lesz.Ezekben az esetekben természetesen közbelépek,megpróbálom megnyugtatni az adott gyermeket és tudatosítani benne és a többiekben is,hogy semmi baj,érezhetünk elkeseredést,dühöt is,de ha sokat gyakoroljuk,akkor egyre ügyesebbek leszünk.A lényeg az,hogy ne adjuk fel.A többieket pedig arra biztatom,hogy legyenek türelmesek, együttérzőek a társukkal szemben.

A gyakorlatot lejegyezte: Földváriné Firnigel Andrea

Vélemény, hozzászólás?